• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402040603490
  • خبرنگار : 50214

گنجینه‎ای از شهاب‌ سنگها به وسعت آسمان یزد

گنجینه‎ای از شهاب‌ سنگها به وسعت آسمان یزد

ایسنا/یزد بخش شهاب‎ سنگهای گنجینه سنگ استان یزد با به نمایش گذاشتن ۶۰ قطعه شهاب‌ سنگ که بزرگترین آنها بیش از هفت کیلوگرم وزن دارد و بعضاً به ثبت جهانی نیز رسیده، یک مجموعه بی‎نظیر و دیدنی در استان یزد فراهم آورده است.

تماشای ستارگان به ویژه در شهرهای کویری مانند یزد همواره یک تجربه فوق‌العاده است و آنچنان آسمان پرستاره و وسیع خودنمایی می‌کند که گویی آسمانی مخملی به همراه تصاویر ستارگان مردم را در آغوش گرفته است و این لذت هنگامی چندین برابر می‌شود که شاهد عبور شهاب سنگی در آسمان باشیم.

بارش شهاب‌سنگ‌ها یکی از رویدادهای آسمانی خاص است که خیلی سریع و معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد و شاید به همین دلیل نیز در بسیاری از کشورها مشاهده آن با باورها و معانی مختلفی همراه است؛ هرچند در ایران برخی معتقدند دیدن شهاب سنگ نشانه‌ی برآورده شدن آرزوهاست.

برخی به اشتباه شهاب‌سنگ‌ها را ستارگانی در حال سقوط می‌دانند ولی در واقع آنها اصلاً ستاره نیستند بلکه دنباله‌های نوری هستند که توسط سنگ‌های کوچک و غبار به نام شهاب‌واره ساخته و وارد جو زمین می‌شوند.

گنجینه‎ای از شهاب‌ سنگها به وسعت آسمان یزد

شهاب‌سنگ‌ها به سه نوع اصلی «سنگی»، «سنگی-آهنی» و «آهنی» دسته بندی می‌شوند که در بازارهای جهانی بر اساس جنس و طول عمر و قدمت و این که به چه منطقه‌ای از آسمان تعلق دارند، از گرمی چند دلار و تا چندین هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شوند.

تنها دو مجموعه در ایران برای تماشای شهاب‌سنگ‌ها وجود دارد؛ یکی موزه شهاب‌سنگ‌ها در برج آزادی تهران و دیگری گنجینه سنگ‌های قیمتی، خاص و شهاب‌سنگهای یزد که در جوار موزه اتومبیل‌های تاریخی، کلاسیک و دست‌ساز در ساختمان قدیمی کارخانه جنوب این شهر واقع شده است.

گنجینه‎ای از شهاب‌ سنگها به وسعت آسمان یزد

«محمدعلی اردانی» که به همراه برادرش «محمدرضا» این دو مجموعه را مدیریت می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: این گنجینه در قالب ۷۰ ویترین دو و سه طبقه طراحی شده و تمام سنگهای این مجموعه از داخل استان جمع‌آوری شده است.

وی مورد بخش شهاب سنگهای این گنجینه بیان می‌کند: ۶۰  قطعه شهاب سنگ در این بخش به نمایش عموم گذاشته شده که بزرگترین آنها دارای هفت کیلو و ۶۰۰ گرم وزن است.

گنجینه‎ای از شهاب‌ سنگها به وسعت آسمان یزد

اردانی خاطرنشان می‌کند: نمونه‌های موجود در گنجینه سنگ استان یزد از نوع شهاب‌سنگ‌های سنگی هستند که بزرگ‌ترین قطعه‌ی آن در سال ۱۳۹۹ در استان یزد کشف و قطعه‌ای با وزن ۳۷ گرم از آن به فرانسه ارسال شد که بعد از آزمایش‌های مشخص شد از نوع کندرایتی است که در بولتن جهانی نیز به ثبت رسید.

وی با بیان این که هشت نمونه دیگر از شهاب سنگهای این گنجینه در فرانسه تایید شده و در نوبت ثبت جهانی است، تصریح می‌کند: شهاب‌سنگ‌های کندرایتی، سنگ‌های سرگردان در قطعات جداشده از سیارک‌ها هستند که از قدیم در اجرام آسمانی بوده و طول عمری تا چندین برابر عمر زمین دارند ولی از نظر ساختار درونی با سنگ‌های زمینی تفاوت‌های زیادی دارند.

گنجینه‎ای از شهاب‌ سنگها به وسعت آسمان یزد

به گفته‌ی این موزه‌دار، سنگ‌های ماه و مریخ از نوع اکنداریتی هستند و از نظر ظاهر به سنگ‌های زمینی شباهت بسیار دارند ولی تاکنون در دنیا صدها نمونه شهاب‌سنگ ماه ثبت جهانی شده و فقط پنج نمونه از شهاب‌ سنگ مریخ در جهان یافت و ثبت جهانی شده است که البته هیچ کدام مربوط به ایران نبوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: گنجینه سنگ استان یزد تنها مجموعه‌ای در کشور است که به صورت رایگان شهاب سنگها یا انواع دیگر سنگ را به لحاظ نوع و اصالت برای مردم بررسی می‌کند و با توجه به شاخصه‌های مختلف شهاب‌سنگها و اطلاعات گمراه‌کننده در شبکه‌های مجازی سعی داریم مردم را با این حوزه به درستی آشنا کنیم.

گنجینه‎ای از شهاب‌ سنگها به وسعت آسمان یزد

اردانی در پایان با اشاره به استقبال مردم استان و مسافران و گردشگران از این مجموعه و نیز موزه خودروهای تاریخی، کلاسیک و دست‌ساز مجاور این گنجینه به عنوان یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین مکانهای دیدنی یزد، خاطرنشان کرد: این موزه که دارای بیش از ۳۰ دستگاه خودرو تاریخی و کلاسیک بعضاً بی‌نظیر در کشور، شش دستگاه خودروی دست‌ساز و حدود ۲۰ دستگاه موتور سیکلت است، در سال ۲۰۱۸ از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به‌ عنوان برترین مجموعه کشور و خلاق‌ترین و نوآورترین موزه‌ ایران معرفی شد.

گفتنی است؛ این مجموعه تنها طی ایام نوروز امسال یعنی از ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ میزبان ۳۳ هزار بازدیدکننده بود که آماری بینظیر برای موزه‌های استان و کم‌نظیر برای اماکن تاریخی شهر میراث جهانی یزد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha