• چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402041408808
  • خبرنگار : 50562

یک کارگردان:

نمایش‌ رادیویی و تئاتر، رسالت مشترک دارند

نمایش‌ رادیویی و تئاتر، رسالت مشترک دارند

ایسنا/خوزستان یک کارگردان تئاتر معتقد است: از نظر هدفمندی اگر به نمایش‌های رادیویی و تئاتر به عنوان رسالت نگاه کنیم هر دو، یک رسالت را دارند چراکه هر دو مبتنی بر هنرهای‌ نمایشی هستند.

سیدامیر موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که برای شناخت تفاوت تئاتر و نمایش‌ رادیویی باید ویژگی‌ هر دو را شناسایی کرد، توضیح داد: در نمایش‌ رادیویی یک دستگاه شنیداری و پخش‌کننده وجود دارد و با این‌که فاقد جلوه‌های بصری‌ است تصویری خیال‌انگیز در ذهن مخاطب ترسیم می‌کند. در حالی که در تئاتر جلوه‌های بصری، دکور و... برای مخاطب به شکلی دیداری ارایه می‌شود.

او با بیان این‌که پیوند ناگسستنی میان تئاتر و ادبیات وجود دارد، افزود: همین موضوع باعث می‌شود که ذهن مخاطب هنگام شنیدن داستان، روایت و قصه‌هایی که از طریق نمایش‌ رادیویی ارایه می‌شوند درگیر شود و این درگیری و چالش‌ ذهنی که مخاطب را در معرض ادبیات داستانی یا ادبیات هنرهای نمایشی قرار می‌دهد به‌خودی‌خود باعث می‌شود که افراد بیشتری به ادبیات ‌نمایشی و تماشای تئاتر گرایش پیدا کنند.

وی با اشاره به این‌که از مهمترین مولفه‌های نمایش‌ رادیویی در دسترس بودن آن است، بیان کرد: نمایش‌ رادیویی با ایجاد چالش‌های ذهنی و البته با پرداختن به نمایش‌های فاخر و ارزشمند که به گوش مخاطب می‌رساند این امکان و قابلیت را دارد که اشتیاق تماشای تئاتر را نیز در مخاطب ایجاد کند.

این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: نمایش‌های رادیویی به دلیل این‌که برای مخاطب در دسترس‌تر هستند توانایی این را دارند که مخاطب را تشویق و ترغیب به تماشای تئاتر کنند.

موسوی از سوی دیگر گفت: پوشش شبکه‌ای لازم در رادیوی کلانشهر اهواز وجود ندارد و اگر دسترسی دیجیتالی به نمایش‌های رادیویی نداشته باشیم و از طریق تلفن‌ همراه نمایش‌های رادیویی را نشنویم از طریق رادیو که باید در دسترس‌ترین رسانه برای نمایش باشد قابلیت شنیدن نمایش‌های رادیویی را نداریم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایش‌ رادیویی نزدیک به هفت دهه در کشور قدمت دارد، افزود: نمایش‌ رادیویی در گذشته یکی از بهترین بسترها برای تولید انواع مختلف آثار نمایشی بوده است.

بیشتر بخوانید:

نمایش رادیویی می‌تواند فرهنگ تئاتر دیدن را تعالی بدهد

نمایش‌ رادیویی براساس مطالبات و خواست شنوندگان ساخته شود

سیدامیر موسوی متولد ۱۳۶۰ در شهرستان هفتگل است و دوره‌ کودکی خود را در شهر هفت‌تپه گذرانده است. از سال ۱۳۸۶ از طریق کلاس‌های آزاد بازیگری کار هنری خود را آغاز کرد. در آثار متعدد و در بخش‌های مختلفی از تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و همچنین نمایش‌های رادیویی فعالیت داشته است. او سابقه سه بار حضور در جشنواره تئاتر فجر را دارد. از اواسط دهه ۷۰ ساکن اهواز شده و دوره فعالیت حرفه‌ای خود را در اهواز ساکن بوده است. سابقه کارگردانی تئاتر دارد اما حرفه اصلی وی بازیگری تئاتر است. «اسپرسو هملت» به کارگردانی ایوب بختیاری (سال‌ ۹۴)، «پل سیاه» به کارگردانی حسین گلچین (سال ۹۶) و «مسجدسلیمان» به کارگردانی ایوب بختیاری (سال ۹۷) از نمایش‌های راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجرند که سیدامیر موسوی در آن‌ها در مقام بازیگر حضور داشته است. از دیگر اجراهای او می‌توان به نمایش‌ «مرگ و دوشیزه»، «تسویه حساب» و «گنجشک‌ها به مسجدسلیمان می‌روند» اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha