• چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402041409257
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

معاون استانداری آذربایجان شرقی:

آموزش، مؤلفه اصلی گسترش کسب‌وکارهای جدید در روستاهاست

آموزش، مؤلفه اصلی گسترش کسب‌وکارهای جدید در روستاهاست

ایسنا/آذربایجان شرقی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، آموزش را مؤلفه اصلی گسترش کسب‌وکارهای جدید دانست و اظهار کرد: باید جامعه روستایی را آموزش دهیم تا به سمت کسب‌وکارهای جدید و باارزش افزوده بالا بروند و در این صورت است که به‌صورت اتوماتیک کارهای روستایی همچون طرح هادی و راه‌سازی انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از استانداری آذربایجان شرقی، محمد کلامی در همایش دهیاران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان، با اشاره به این که  عملکرد اصلی نظام حمایت، گسترش رفاه، محرومیت‌زدایی، ایجاد عدالت اجتماعی و سیاست‌های فقرزدایی است گفت: برایند فعالیت دهیاران و صندوق بیمه روستایی می‌تواند منجر به توسعه و عمران روستایی شود.

وی به نقش اساسی صندوق‌های تأمین اجتماعی در تولید رفاه تأکید کرد و گفت: نتیجه فعالیت صندوق‌های تأمین اجتماعی به ­خصوص صندوق‌های روستایی و عشایری باید سطح رفاه در روستا و محیط عشایری و عدالت اجتماعی را بسط داده و به محرومیت‌زدایی منجرشده و رونق اقتصادی را تقویت کند. 

کلامی اقتصاد روستا را مهم‌ترین عامل مهاجرت معکوس عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم جلوی افزایش مهاجرت  که در ۵۰ سال  گذشته جمعیت روستایی از ۷۰ درصد به ۲۶ درصد رسیده است گرفته شود، راهکارش توجه به اقتصاد و فعال‌کردن فعالیت‌های اقتصادی ، ترویج فرهنگ تلاش و کوشش و ارزش‌آفرینی در روستا است.

معاون استاندار تأکید کرد: باید به محیط کسب‌وکار در روستاها توجه کنیم و آن را از معیشتی و سنتی بودن به سمت ثروت زا بودن سوق دهیم. ماحصل کار عشایر و روستا نباید قوت لایموت باشد، بلکه ایجاد رفاه و ثروت کند و جذبه‌ای داشته باشد که جوان روستایی در روستایش بماند و به کسب کار بپردازد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، نهادسازی در روستا را امری مهم دانست و گفت: در کنار همه این‌ها نباید نهادسازی فراموش شود. اینکه صرفاً بخواهیم برای کارهای عمرانی از دولت و نهادهای مختلف پول بگیریم، به‌مرور فرهنگ تلاش را در روستا از بین خواهد برد. درگذشته امور شهر و روستا باهمت خود مردم انجام می‌شد، بنابراین نباید نهادسازی را در سایه کارهای دولتی از بین ببریم.

وی خطاب به دهیاران تأکید کرد: کار مردم را باید توسط خود مردم انجام دهیم و دولت نیز در کنار مردم و دنباله‌رو فعالیت‌های آنها خواهد بود و این‌گونه نباید باشد که دولت تنها بازیگر صحنه روستا باشد.

وی  به حمایت‌های دولتی از روستاها اشاره کرد و گفت: دولت برای عمران روستاها امکانات خوبی از جمله وام‌های تبصره ۱۸ و ۱۶، روستایی و مشاغل خانگی فراهم کرده است که فرمانداران در مورد جذب آن‌ها باید حساسیت به خرج دهند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha