• پنجشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402041509544
  • خبرنگار : 50160

پدر علم پلاسمای ایران:

زنجان صاحب بزرگ‌ترین مرکز پلاسما در کشور می‌شود

زنجان صاحب بزرگ‌ترین مرکز پلاسما در کشور می‌شود

ایسنا/زنجان پدر علم پلاسمای ایران با اشاره به اینکه مرکز پلاسمایی که قرار است در استان زنجان احداث شود، به لحاظ ظرفیت و سایر موارد، بزرگ‌ترین و تکمیل‌ترین مرکز در کشور به شمار می‌رود، گفت: نیم درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا از طریق فروش پلاسما است.

ناصر ریاحی ظهر امروز (۱۵ تیرماه) در آئین انعقاد تفاهم‌نامه با زینبیه اعظم زنجان در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو جانبه با اشاره به اینکه اولین مرکز پلاسما در ایران در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد، اظهار کرد: در آن زمان به جز چهار کشور غربی، هیچ کشوری از وجود مرکز پلاسما برخوردار نبود. برای راه‌اندازی اولین مرکز پلاسما در کشور از متخصصان آلمانی کمک گرفته شده و این در حالی است که بعد از راه‌اندازی اولین مرکز پلاسما در ایران توانستیم نسبت به بومی‌سازی آن اقدام کنیم که نتیجه آن احداث هفت مرکز در همین راستا بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار لیتر پلاسما توسط این مرکز و سازمان انتقال خون تولید می‌شود، افزود: اگر در این زمینه به تولید یک میلیون لیتر پلاسما طی چند سال آینده برسیم، نه تنها نیاز داخلی را تامین می‌کنیم، بلکه امکان صادرات این محصول نیز فراهم خواهد شد.

فعال صنعت دارو ادامه داد: با افتتاح پالایشگاه پلاسما تا دو سال آینده جزو ۱۰ کشور دنیا خواهیم بود که قادر به تولید پلاسما است و بدون شک در زمینه صادرات نیز گام‌های بلندی خواهیم برداشت.

ریاحی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم طی دو سال آینده به این مهم دست یابیم، سایر کشورها علی‌رغم تحریم ایران مجبور به تهیه این فرآورده از ما خواهند بود، خاطرنشان کرد: این فرآورده یکی از نیازهای مهم جوامع به شمار می‌رود، به همین خاطر ظرفیت صادرات در این بخش برای ایران فراهم شده و با این اقدام ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، محلی توسط دانشگاه آزاد زنجان برای تبدیل شدن به مرکز پلاسما تعیین شده که قرار است تبدیل به مرکز تحقیق و توسعه شود و بر اساس تفاهم‌نامه شتاب‌دهنده هم دایر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha