• یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402041811411
  • خبرنگار : 50026

اسناد گذشتگان؛ ابزار مهم در عصر جنگ روایت‌ها

اسناد گذشتگان؛ ابزار مهم در عصر جنگ روایت‌ها

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور گفت: در دوران جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها که در حال حاضر با آن مواجه هستیم قطعاً اسناد گذشتگان می‌تواند کمک زیادی به ما کند.

به گزارش ایسنا، مجتبی محمودی امروز یکشنبه ۱۸ تیر در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران تلفیقی از دو مجموعه کتابخانه عمومی و مجموعه اسناد ملی است که از سال ۱۳۴۹ شکل گرفته است.

وی افزود: این دو بعد از انقلاب با تدبیری که اتفاق می‌افتد در سال ۱۳۸۱ به عنوان دو بال هویتی با یکدیگر تلفیق شده و این مجموعه در حال حاضر به عنوان مجموعه مادر کتابخانه ها و مجموعه اسنادی کشور فعالیت می‌کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شرق کشور تصریح کرد: اسناد گذشته که بخشی از آنها اداری و از آرشیوها و بایگانی‌های ادارات به دستمان می‌رسد و بخشی از سندها که در خانه‌های مردم بوده و قدر و ارزش آن را نمی‌دانند از جمله کتاب‌های قدیمی، کتب خطی و حتی کارنامه‌های اجدادی و عقدنامه‌های قدیمی است.

وی با بیان اینکه رسالت اولیه این مجموعه گردآوری این اسناد است، بیان کرد: ایجاد اعتماد در بین مردم نسبت به سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای ثبت اسناد به نام خود و در مراحل بعدی حفظ و نگهداری از آنها، ساماندهی اسناد و ارائه خدمات به پژوهشگران تاریخی و دیگر حوزه‌ها از اهداف این مجموعه است.

محمودی یادآور شد: در واقع این اسناد، مواد خام انتقال تاریخ به ما بوده که برای آیندگان می‌تواند مؤثر و مفید باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز گفت: تمام همت استعمار این بوده که از فرهنگ یعنی هویتمان جدا شویم و بعد از اینکه به جامعه بی‌هویت تبدیل شدیم هر بلایی بر سرمان بیاورند.

وی با بیان اینکه فعالیت این مجموعه فعالیتی پرارزش چه در حوزه کتاب و چه در حوزه اسناد است، تصریح کرد: ارزش بشر به انسان بودنش است تا بتواند آن را حفظ کند و انسان بودن او وابسته به فرهنگش است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه فرهنگ جامعه اسلامی خودمان را در طول ۱۴۰۰ سال که از عمر آن می‌گذرد از آثارش می‌شناسیم، افزود: البته اکثر این آثار به غارت رفته است.

عبادی ادامه داد: دشمنان داخلی و خارجی در حقیقت آفتی برای فرهنگ مکتوب ما بوده که باز در میان این آفت ها دوره سلطه انگلیس و دست نشانده اش مانند رضاخان پلید و بی سواد از بدترین دوران تاریخ بوده است.

وی گفت: نابودی اسناد و آثار باارزش کشورمان توسط استعمار هدفمند انجام شده و گذر زمان این حقایق  را روشن می‌کند و تمام همت استعمار این بوده که از فرهنگ یعنی هویتمان جدا شویم و بعد از اینکه به جامعه بی هویت تبدیل شدیم هر بلایی بر سرمان بیاورد.  باید تلاش کنیم که از هویت خود جدا نشویم و بازگشت به اصل خودمان یعنی به سمت تمدن اسلامی را در اولویت قرار دهیم.
 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha