• دوشنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402041911729
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

علی اکبر صالحی:

«چند جانبه‌گرایی»، راهکار حل بحران‌های جهانی است

«چند جانبه‌گرایی»، راهکار حل بحران‌های جهانی است

ایسنا/اصفهان قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: درک و شناخت نقش و جایگاه نخبگان در ارائه استراتژی‌های مؤثر در «چند جانبه‌گرایی» بسیار حیاتی است و این نخبگان هستند که می‌توانند «چند جانبه‌گرایی» را به کار گیرند و از این طریق ملت‌ها بر مشکلات جهانی مانند تروریسم، مهاجرت، گرمایش زمین، سلاح‌های مرگبار و گرسنگی غلبه کنند.  

«نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل» با همراهی دانشگاه اصفهان و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران، روز گذشته، یکشنبه، ۱۸ تیرماه در دانشگاه اصفهان و با شعار «ایران، تمدنی ماندگار» برگزار شد. 

علی اکبر صالحی، قائم مقام فرهنگستان علوم و وزیر اسبق امور خارجه ایران، دانشجویان و فرهیختگان حاضر در این کنگره را افرادی فعال خطاب کرد و تمام انجمن‌های علمی دانشجویی کشور را به تشکیل کنگره‌های بین‌المللی در عرصه‌های گوناگون دعوت و تصریح کرد: چنین مجامعی باعث افزایش نشاط دانشگاهی می‌شود و من به‌عنوان یک دانشگاهی احساس می‌کنم که در سال‌های اخیر دانشگاه‌های ما در مسائل این چنینی افت داشته و ما شاهد برپایی چنین نشست‌هایی از سوی دانشجویان نبوده‌ایم. امید که این کنگره آغاز خوبی برای ادامه کنگره‌ها از سوی مجموعه دانشجویان کشور باشد.

در ادامه جلسه، وی پنل تخصصی خود را با موضوع «چند جانبه‌گرایی»، «تصویرسازی»، «گفتمان‌سازی» و «دیپلماسی علمی» به زبان انگلیسی ارائه کرد و در خصوص آن با اساتید دانشگاه، دانشجویان و دیپلمات‌های حاضر از ایران و دیگر کشورها، به بحث و تبادل نظر پرداخت.  

وی ادامه داد: آنچه اکنون بیان می‌کنم، ارائه یک نظر شخصی محض نیست؛ آنچه که می‌گویم، برخاسته از آن چیزی است که احساس می‌کنم در واقعیت، با سیاست و موضوع دیپلماسی علمی وجود دارد. یکی از مسائلی که در این زمینه می‌تواند در عرصه روابط بین‌الملل موثر واقع شود، آگاهی و درک ما از مفهوم «چند جانبه‌گرایی» است.

 قائم مقام فرهنگستان علوم افزود: از طریق «چند جانبه‌گرایی» می‌توان درباره بسیاری از مشکلات جهانی مانند آینده علمی کشورها، بحران محیط زیست و فناوری، رشد جمعیت، آلودگی هوا و گرم شدن جهانی کره زمین، جنگ هسته‌ای، امنیت غذایی، پاندمیک‌های احتمالی در آینده و بسیاری از مسائل جهانی دیگر با رویکردی منطقی با کشورها و ملت‌ها به بحث و گفت‌وگو پرداخت و آن‌ها را حل کرد.

وی با طرح این سوال که اگر ما درک مشترکی از «چند جانبه‌گرایی» نداشته باشیم، چطور می‌خواهیم درباره چنین بحران‌هایی به بحث و  گفت‌وگو  بپردازیم، ادامه داد: در این راستا، تحلیل مسائل و یاری به سیستم بین‌الملل کنونی به منظور رویارویی با راه حل و وضعیت جدید از طریق همیاری و مشارکت نخبگان امری لازم است.

صالحی با بیان این نکته که ما به زبان مشترکی مانند موسیقی نیازمندیم، خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، مربوط به بحران‌ها و درگیری‌های جهانی می‌شود که ما معتقدیم می‌توان آن‌ها را با رسیدن به یک نقطه اشتراک و تفاهم حل کرد. متاسفانه، در دنیای امروزی ما زبان و درک مشترکی از مسائل متفاوت نداریم و آنچه که به آن نیازمند هستیم، داشتن یک زبان و درک مشترک برای درک و بیان ایده‌ها و نظرات مختلف است.

وی با تأکید بر اینکه درک و شناخت نقش و جایگاه نخبگان در ارائه استراتژی‌های مؤثر در «چند جانبه‌گرایی» بسیار حیاتی است، افزود: در واقع، این نخبگان هستند که می‌توانند «چند جانبه‌گرایی» را به کار گیرند و از این طریق ملت‌ها بر مشکلات جهانی مانند تروریسم، مهاجرت، گرمایش زمین، سلاح‌های مرگبار و گرسنگی غلبه کنند.  

در ادامه، صالحی، با تاکید بر اهمیت موضوع گفت‌وگو در «دیپلماسی علمی»، به بیان مصداقی در این رابطه پرداخت و خاطر نشان کرد: گفت‌وگو، مهم‌ترین ابزار دیپلماسی است. یا حداقل می‌توان، گفت گفت‌وگو یکی از مهم‌ترین ابزار دیپلماسی است. در علم اگر دو ضرب در دو می‌شود ۴، در سیاست می‌توان با گفت‌وگو به توافق رسید که دو ضرب در دو می‌شود ۵. زبان علم به مسائل اجتماعی، اعتقادی، سیاسی یا تاریخی وابسته نیست، زبان علم یک زبان آزاد است که در آن تاریخ شرارت‌ها جایی ندارد و می‌توان از طریق گفت‌و گو برای همیشه یا حداقل در مقطعی از زمان خصومت‌ها را فراموش کرد.

 قائم مقام فرهنگستان علوم، «صبر» و «آرامش» را از دیگر ابزارهای زبان علم عنوان کرد و افزود: «دیپلماسی علمی» بر آن است که صلح و توسعه را در جهان برقرار کند. در واقع، «دیپلماسی علمی» از طریق بحث و تبادل نظر میان دانشمندان و سیاستمداران شکل می‌گیرد، تبادل نظری که به دور از تعصبات، مبنای آن دستیابی به اهداف مشترکی چون صلح و پیشرفت جهانی است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha