• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۲۳:۰۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402042013167
  • منبع : نمایندگی اردبیل

رئیس سازمان حفظ نباتات:

تغییر شرایط اقلیمی باعث ایجاد برخی بیماری‌های گیاهی شده است

تغییر شرایط اقلیمی باعث ایجاد برخی بیماری‌های گیاهی شده است

ایسنا/اردبیل رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تغییر شرایط اقلیمی باعث شده است تا در مناطق مختلف کشور شاهد ایجاد برخی بیماری های گیاهی باشیم که کنترل این بیماریها با همکاری کشاورزان و مسئولین امر امکان پذیر است.

به گزارش ایسنا، حسین رنجبراقدم ۲۰ تیر در نشست با مسئولین جهادکشاورزی استان اردبیل در خصوص بیماری سفیدک دروغی سیب زمینی اظهار کرد: این بیماری سابقاً نیز در منطقه وجود داشته اما بعد از سال ۱۳۷۶ همه‌گیری به خاطر شرایط اقلیمی نداشته است.

وی افزود: امسال این بیماری بخاطر شرایط اقیمی، رطوبت، بارندگی و سایر عوامل با همه‌گیری مواجه شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: این بیماری موضوع مهمی است و باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود و امسال کشور ما متاسفانه به خاطر تغییر شرایط اقلیمی با بیماری های مختلفی از جمله زنگ گندم و ... روبرو شد.

وی ضمن تاکید بر سمپاشی های به موقع بیان کرد: در آموزش کشاورزان نیز باید اهتمام لازم را داشته باشیم و در زمان هایی که بیماری در مزارع خود را نشان می دهد یا علائم آن بوجود می آید آموزش سمپاشی به کشاورزان نیز انجام شود.

رنجبر اقدم بر اعتمادسازی متقابل بین کشاورزان و مسئولین مربوطه در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: لازمه آموزش کشاورزان و دستیابی به اهداف بخش کشاورزی تعامل و همکاری نزدیک بین کشاورزان و مسئولین است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در راستای کنترل بیماری های گیاهی منطقه افزود: در کوتاه مدت می توان با اولویت مزارع دیرکاشت سمپاشی های لازم و اقدامات کنترلی را انجام داد، در میان مدت که نگاه به سال بعد است که از مهمترین اقدامات امحاء بقایا بلافاصله بعد از برداشت سیب زمینی است و همچنین مدیریت سموم نیز در برنامه های میان مدت باید در نظر گرفته شود.

رنجبر اقدم افزود: در برنامه بلندمدت نیز تهیه مدل پیش آگاهی که قبل از رخداد یک اتفاق باید باشد از ضرورت زیادی برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha