• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402042113232
  • خبرنگار : 50562

یک‌ داستان‌نویس:

کتاب‌های صوتی نمی‌توانند باعث ترویج کتابخوانی شوند

کتاب‌های صوتی نمی‌توانند باعث ترویج کتابخوانی شوند
مهران بقایی

ایسنا/خوزستان یک‌ داستان‌نویس با بیان این‌که کتاب‌های صوتی نمی‌توانند باعث ترویج کتابخوانی شوند، معتقد است: حذف فرآیند مواجه و انتخاب کتاب کاغذی و تبدیل ‌شدن آن به کتاب الکترونیکی یا صوتی نادرست است

مهران بقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که کتاب‌های صوتی در سال‌های اخیر بسیار گسترش پیدا کرده‌اند گفت: همین موضوع فرآیند خرید و تهیه کتاب را از جامعه حذف و نقش کتاب‌های چاپی را در جامعه کم‌رنگ می‌کند و این در حالی است که باید کتاب را به شکل قدیم خود در دست گرفت و مطالعه کرد.

او با اشاره به این‌که نحوه ارتباط برقرار کردن با متن کتاب از طریق شنوایی و بینایی متفاوت است توضیح داد: امکان حواس‌پرتی هنگام گوش دادن فایل صوتی بسیار بیشتر از هنگام روخوانی است و همچنین امکان تداخل اطلاعات و خستگی ذهنی به دلیل این‌که زمان استفاده از صوت برای مغز انسان مدت زمان محدودتری نسبت به مطالعه و روخوانی است بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در حال مطالعه کتاب مورد علاقه خود به شکل صوتی یا الکترونیکی از روی تلفن همراه هستیم هر لحظه ممکن است تمرکز خود را از دست بدهیم و این کار به راحتی آب خوردن اتفاق می‌افتد زیرا بازیابی تمرکز برای ادامه مطالعه از تلفن همراه به طور قطع کار بسیار دشواری خواهد بود.

این داستان‌نویس با اشاره به این‌که مهم‌ترین برتری کتاب‌ کاغذی نسبت به کتاب ‌الکترونیکی یا صوتی قابل لمس بودن آن است گفت: حس خوب در دست گرفتن کتاب، ورق زدن آن و بوی نویی کاغذهای آن همگی برای یک فرد کتابخوان خوشایند است. حتی حس خوبی که پس از انتخاب و خرید یک کتاب داریم هم برای ما بسیار ارزشمند است. بنابراین حذف فرایند مواجه و انتخاب کتاب و تبدیل ‌شدن آن به کتاب الکترونیکی یا فایل صوتی به هیچ وجه خوشایند نیست.

بقایی با این اعتقاد که تداوم کتاب صوتی می‌تواند منجر به حذف کتاب‌های کاغذی از فضای حقیقی شود اضافه کرد: مسلما حسی که دیدن و لمس کردن کتاب کاغذی و چاپی به ما منتقل می‌کند با سایر انواع کتاب‌ها قابل مقایسه نیست.

در این زمینه:

گوش دادن به کتاب صوتی جزو فرآیند کتابخوانی نیست

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha