• چهارشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402042113256
  • خبرنگار : 50184

یک مسئول مطرح کرد:  

چارچوب اصلی برنامه هفتم توسعه رشد فراگیر اقتصاد دانش بنیان است

چارچوب اصلی برنامه هفتم توسعه رشد فراگیر اقتصاد دانش بنیان است

ایسنا/کرمانشاه به گفته رئیس گروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، تنها ۳۰ درصد از احکام برنامه ششم توسعه محقق شده است. 

سعید محرابی‌پور در نشست تخصصی "جایگاه علم و فناوری در تحقق برنامه‌های توسعه کشور و راهکارهای ارتقاء نقش و اثربخشی نظام علم و فناوری در برنامه هفتم" که به همت سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه چهارمین برش از سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است که رویکردی مسئله محور دارد. 

وی با بیان اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه به شکل جدی از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، افزود: پس از تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه باتوجه به حجم بالای آن مجلس درخواست کرد که حجم آن کاهش پیدا کند و سپس به مجلس برود و مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس گروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه اضافه کرد: برنامه ششم توسعه کشور برای سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تدوین شده بود، اما باتوجه به اینکه برنامه هفتم توسعه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تدوین نشد، برای همین این برنامه تا شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ هم در کشور اجرایی می‌شود. 

وی در ادامه به آسیب شناسی از برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: طبق گزارش دیوان محاسبات که در مجلس شورای اسلامی ارائه شد، تنها ۳۰ درصد از احکام برنامه ششم توسعه محقق شد، ۲۲ درصد آن محقق نشد و ۴۸ درصد هم بخشی از آن محقق شده است. 

محرابی پور اضافه کرد: متوسط نرخ رشد اقتصادی محقق شده در سه برنامه قبلی توسعه و از جمله برنامه ششم، حدود ۱.۸ درصد بوده، درحالی که هدف‌گذاری هشت درصد بوده است. 

وی نرخ منفی بهره‌وری عوامل تولید، کاهش نرخ رشد سرمایه‌گذاری، طولانی شدن عمر طرح‌های اقتصادی و افزایش نرخ رشد نقدینگی را از دیگر آسیب‌های برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

رئیس گروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به برخی ویژگی‌های برنامه هفتم توسعه، هدف اصلی این برنامه را پیشرفت اقتصادی توام با عدالت عنوان و اظهار کرد: چارچوب اصلی این برنامه رشد فراگیر اقتصاد دانش بنیان است. 

محرابی پور اضافه کرد: لایحه برنامه هفتم توسعه در ۲۴ فصل و ۱۱۷ ماده از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۶ را در برمی گیرد که در فصل ۲۰ آن به موضوع "ارتقاء نظام علمی، فناوری و پژوهشی" پرداخته است. 

وی تصریح کرد: در این برنامه سیاست‌های ۲۶ گانه علمی، فناوری و آموزشی تدوین شده که در بند ۱۹ و ۲۰ آن افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری علمی و فناوری و تجاری، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات و تامین محتوا و خدمات و ارتقاء قدرت سایبری و ...مورد توجه قرارگرفته است. 

رئیس گروه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در ادامه رشد اقتصادی هشت درصد، رشد اشتغال ۳.۹ درصد معادل سالی یک میلیون شغل، کاهش نرخ تورم و ....را از اهداف برنامه هفتم توسعه عنوان کرد. 

وی در ادامه اعلام کرد: همچنین اصلاح ساختار بودجه، ثبات اقتصادی و اصلاح نظام بانکی، امنیت غذایی، زنجیره ارزش صنایع معدنی و نفت و گاز، تجارت و ترانزیت نیز از جمله جهت گیری های کلان برنامه هفتم هستند. 

محرابی پور در بخش دیگری از سخنانش به تدوین و ابلاغ سند آمایش استانی و ملی در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: بخشی از هر دوی این اسناد، در حوزه آموزش عالی و علم و فناوری است که باید به عنوان یک سند بالادستی مورد توجه قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: در این دو سند و برنامه هفتم توسعه روی رشد اقتصادی و افزایش بهره وری تاکید شده که یکی از راه های آن بها دادن به علم و فناوری است. 

رئیس گروه برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در ادامه لازمه تحقق این هدف را تخصیص بودجه کافی عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از بودجه آموزش عالی بصورت ملی و بخش کمی از آن استانی است که آن هم مربوط به پژوهش در همه دستگاه ها است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha