• یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402042516052
  • خبرنگار : 50037

مدیرکل اوقاف استان همدان:

یک‌بار برای همیشه مشکل اراضی اوقافی روستاهای رزن را باید حل کنیم

یک‌بار برای همیشه مشکل اراضی اوقافی روستاهای رزن را باید حل کنیم

ایسنا/همدان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: شهرستان رزن دارای شش روستای موقوفه بوده که یک‌بار برای همیشه باید مشکل اوقافی بودن اراضی این روستاها حل شود.

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی یکشنبه ۲۵ تیرماه در جلسه تعیین تکلیف زمین های اوقافی شهرستان رزن، اظهار کرد: در این رابطه اتفاقات خوبی در سطح استان همدان قرار است بیفتد و اگر امکان داشته باشد به دنبال آن هستیم که با مجوزهای لازم و نیز با رایزنی دهیاران این روستاها با اهالی، مشکل اوقافی بودن اراضی این روستاها با راهکاری مناسب تعیین تکلیف و مرتفع شود.

وی افزود: برای حل و مرتفع شدن مشکلات این روستاها ابتدای امر باید طرح شمیم این روستاها آماده شود تا از این طریق بدانیم سهم موقوفه هر روستا چه میزان است؟ ضمن اینکه حقوق زارعان به جای خود خواهد بود.

حاجی‌زین‌العابدینی ادامه داد: بعد از مشخص شدن سهم موقوفه اوقاف دو راهکار برای حل اوقافی بودن این روستاها براساس مجوزهای داده شده به اوقاف وجود دارد؛ یکی از راهکارها این است که دهیار به عنوان نماینده مردم پس از رایزنی و دریافت موافقت اهالی، سهم موقوفه را قیمت گذاری و به حساب اوقاف واریز کند تا اوقاف طی نامه ای به اداره ثبت اعلام کند نسبت به پلاک‌های مورد نظر هیچ گونه ادعایی ندارد و با این اقدام اوقاف سهم خود را یک‌جا به فروش می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: راهکار دیگر این است که به میزان سهم موقوفه زمین به اوقاف داده شود اما لازمه آن این است که زمین را خریداری کنند و خواسته مردم را در این رابطه دهیاران پیگیر باشند و با موافقت اهالی یکی از این راهکارها انتخاب شود و تا فرصت و مجوز هست یک‌بار برای همیشه پلاک این روستاهای اوقافی برای همیشه تعیین تکلیف شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در پایان یادآور شد: پیگیری دهیاران، معتمدین و شوراهای اسلامی این روستاها برای حل این مشکل از نقش مهمی برخوردار خواهد بود.

فرماندار شهرستان رزن نیز بیان کرد: به جز روستای غینرجه در حال حاضر حل مشکل مابقی روستاهای اوقافی شهرستان رزن با راهکارهای ارائه شده اداره کل اوقاف قابل حل خواهد بود.

علی‌اصغر غفاری‌آثار گفت: با وجود آثار مثبت وقف، گاهی موقوفات به علت غیرقابل انعطاف بودن مشکلاتی را برای مردم به ویژه کشاورزان و روستائیان در شهرستان ایجاد کرده که امیدواریم با تدبیر لارم نسبت به رفع این مشکل هر چه سریع‌تر اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: قادرخلج، ورقستان، آرپادره، قینرجه، اورته قمیش و چهاربلاغ از جمله روستاهای اوقافی شهرستان بوده که با جدیت پیگیر حل مشکل این روستاها هستیم.

غفاری‌آثار مطرح کرد: از سال ۸۱ در کل روستاهای شهرستان پس از زلزله تعداد ۲۳۵ واحد خارج از محدوده روستاها مسکن ساخته شده بود که از نظر قانونی هیچ کس توان آوردن آنها را به محدوده روستایی نداشت و به عنوان معضل اجتماعی این موضوع را مطرح و با کمک امام جمعه و شورای تأمین و با کمک رئیس دادگستری استان این تعداد واحد مسکن را وارد محدوده روستاها کردیم.

فرماندار رزن اظهار کرد: در این رابطه برای نخستین بار بعد از ۴۳سال کمیته فنی استانداری در فرمانداری شهرستان مستقر شد و با دریافت مجوز خاص طی مصوبه ای شوراها و دهیاران این اجازه را در شهرستان پیدا کردند که یک تا ۱۰ هکتار به صورت الحاق موضعی به محدوده روستاهای خود الحاق کنند.

وی با بیان اینکه این الحاق موضعی تنها به شهرستان رزن اختصاص دارد، اضافه کرد: طی این مصوبه دهیاران و شوراها به راحتی می‌توانند آنهایی را که اطراف روستا دارای زمین هستند، به محدوده روستا الحاق کنند و با این اقدام ۵۰ درصد از این زمین ها با تفکیک لازم به دهیاری ها اختصاص خواهد یافت.

غفاری‌آثار تصریح کرد: دنبال برنامه ای هستیم که دهیاران با این اقدام دستشان باز شود و با فروش این زمین ها و عایدات آن با اعتباراتی که ما نیز به آنها اختصاص می دهیم و از محل قیر رایگان بنیاد مسکن کل روستاها را آسفالت کنند تا پروژه‌های دیگری را برای توسعه این روستاها پیگیری داشته باشیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha