• سه‌شنبه / ۲۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402042717689
  • خبرنگار : 50035

معاون بهزیستی همدان:

امسال تمام شهرداری‌های همدان موظفند پروژه‌های تسهیل عبورومرور تعریف کنند

امسال تمام شهرداری‌های همدان موظفند پروژه‌های تسهیل عبورومرور تعریف کنند

ایسنا/همدان معاون پشتیبانی و منابع انسانی اداره‌کل بهزیستی استان همدان گفت: امسال تمام شهرداری ها موظف هستند پروژه های تسهیل عبور و مرور تعریف، تهیه و ارائه کنند، مکاتبات در حال انجام است و گزارش مکتوب آن را در اختیار رسانه ها قرار می دهیم.

عبدالحسین نوری سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در جمع خبرنگاران، در زمینه بحث مناسب سازی در حوزه توانمندسازی مطرح کرد: ستون قائم توانمندسازی، مناسب سازی است به طوریکه اگر این موضوع اتفاق نیفتد همه فعالیت ها و تلاش‌های ما منتج به نتیجه نخواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم است رسانه ها وضعیت مناسب سازی استان را رصد کرده و هر جا لازم بود ورود کنند، خاطرنشان کرد: امسال یکسری اتفاقات افتاده به طوریکه سازمان بازرسی، دادگستری و دستگاه های نظارتی در بحث مناسب سازی ورود کرده و هر جا ساخت و سازی بر خلاف قوانین و مقررات صورت گیرد و حقوق افراد دارای معلولیت نادیده گرفته شود، به طور قطع برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: یک مدت رویکردها اقناعی و سیاست ها بر این اصل استوار بود که مدیران را توجیه و آگاه کنیم اما الان دیگر همه مطلع هستند و می دانند در ساخت و سازها با کاربری عمومی نباید حق معلولان مغفول بماند.

نوری با اشاره به پروژه تسهیل عبور و مرور و قرار گرفتن آن در دستور کار ستاد مناسب سازی استان اظهار کرد: امسال تمام شهرداری ها موظف هستند پروژه های تسهیل عبور و مرور تعریف، تهیه و ارائه کنند، مکاتبات در حال انجام است و گزارش مکتوب آن را در اختیار رسانه ها قرار می دهیم.

وی درباره ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: شهرداری همدان اقدام به خریداری یک تعداد دستگاه های اتوبوس کرده است که قابلیت بهره برداری برای افراد معلول و سالمندان را دارد. اشکال کار اینجاست که ایستگاه های اتوبوس هم باید مناسب سازی شوند که پیگیری می کنیم به صورت پایلوت چند ایستگاه مناسب سازی شود و همان برای کل استان ملاک عمل قرار گیرد.

نوری درباره فضاهای آموزشی نیز بیان کرد: آموزش و پرورش سنوات گذشته به مدارس غیرانتفاعی مجوز می‌داد و آنها در هر ساختمانی مدرسه ایجاد می کردند که اصلا فضای مناسبی ندارد بنابراین مکلف هستند ضوابط مناسب سازی را رعایت کنند و مدارس باید برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شود تا آنها هم بتوانند از فضای آموزشی بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: امسال تمام شهرداری ها موظف هستند یک پارک را به صورت صددرصدی مناسب سازی کنند که می طلبد افکار عمومی پیگیر این موضوع باشند.

نوری یادآور شد: کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز به صورت جدی درگیر بحث مناسب سازی است، خیلی از ساختمان ها که ساخته شده و تخلف دارند به این کمیسیون ارجاع شده و مشمول جریمه می شدند و پایان کار می گرفتند در صورتی که با ضوابط جدید با جریمه مشکل قابل حل نیست و حتما باید اصلاح شوند.

وی در ادامه از استاندار و فرمانداران خواست مشاور حوزه معلولان داشته باشند و اظهار کرد: شهر لالجین پایلوت مناسب سازی به عنوان شهر جهانی بوده و دنبال اعتبار برایش هستیم تا به عنوان نمونه کامل از ضوابط مناسب سازی معرفی کنیم. نخستین استان هستیم که می خواهیم وقتی طرحی برای تدوین یا بازنگری می رود حتماً پیوست مناسب سازی داشته باشد. همدان از استان‌های سالمند کشور است، طبق آخرین آمار چهارم اما در سرشماری جدید هفتم هستیم، طی ۱۰، ۱۵ سال آینده ۲۵ درصد سالمند خواهیم داشت و اگر مناسب سازی اتفاق نیفتاد به طور قطع سالمندی سالمی را تجربه نخواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha