• شنبه / ۳۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402043120169
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

متهم جدیدی برای افزایش ریزگردها در خراسان جنوبی

متهم جدیدی برای افزایش ریزگردها در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: بهره‌برداری بدون مجوز از مراتع یکی از معضلات مهم و زمینه‌ساز بیابان‌زایی و افزایش ریزگردهاست.

محمد ابراهیم ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تبعات بهره‌برداری بی‌رویه، بدون ضابطه و مجوز از مراتع در ابتدا گریبان عشایر را گرفته و نتیجه نهایی آن بیابان زایی و ریزگردهایی است که متاسفانه روزبروز در حال گسترش است.

وی با تاکید بر خلاء آموزشی و ترویجی در حوزه بهره‌برداری و مواجه با منابع طبیعی، گفت: دستگاه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی، امور عشایر و منابع طبیعی در راستای منفعت رسانی به معیشت دامداران و عشایر فعالیت می‌کنند و اقدامات آنها هرگز تقابلی نبوده و عشایر باید با این موضوع آشنایی بیشتری پیدا کنند تا بتوانند با مشارکت در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها منتفع شوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه پس از اتمام مرحله نهایی سرشماری ثبتی و مبنایی و همچنین بررسی آمار دقیق دام عشایر، بهره برداری بدون مجوز از مراتع کاهش می‌یابد، افزود: طرح تعادل دام و مرتع، طرح بسیار خوبی است که موجب سنجش ظرفیت‌های مراتع شده و با ایجاد تعادل بین بهبود وضعیت و بهره برداری از مراتع، در حفظ آن کمک زیادی می‌کند که باید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و منجر به پایداری تولید شود.

ابراهیمی گفت: پیشنهاد این است که اداره کل امور عشایر بتواند برای طرح‌های بهره‌برداری از مراتع مشارکت کند و پروژه‌های تجهیز اتراق گاه‌های عشایری بررسی شود چراکه مراتع سفره رزق دام هستند و موجب رونق دامداری و در کنار آن تقویت معیشت عشایر و حفظ و ماندگاری این جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث بندهای خاکی یکی از دغدغه‌های اصلی عشایر استان است، گفت: امیدواریم با تعامل بسیار مناسبی که با منابع طبیعی وجود دارد بتوان بندهای خاکی را در محلات عشایری احداث کرد که از سوی اداره کل امور عشایر استان اعلام نیاز شده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha