• دوشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402050201265
  • خبرنگار : 50627

استاد دانشگاه:

ایستادگی و شهادت امام حسین(ع) و یارانش موجب زنده نگه‌داشتن اسلام شد

ایستادگی و شهادت امام حسین(ع) و یارانش موجب زنده نگه‌داشتن اسلام شد

ایسنا/آذربایجان شرقی عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، ایستادگی و شهادت امام حسین(ع) و یارانش را موجب زنده نگه‌داشتن طریقت اسلام عنوان کرد و گفت: ابوسفیان، معاویه و یزید اعتقادی به اسلام نداشتند و از روی زور و اجبار در زمان پیامبر اسلام(ص)، مسلمان شدند و در این راستا اگر قیام اباعبدالله الحسین(ع) نبود اثری از اسلام نمی‌ماند.

حجت الاسلام‌والمسلمین الهامی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر اهمیت عزاداری‌های محرم و صفر، این عزاداری‌ها را در حکم رسانه دستگاه اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) دانست و افزود:  عزاداری های ماه محرم و صفر نقش ویژه‌ای در بقای جهان اسلام و انتقال مطالب و معارف واقعه کربلا و امامان(ع) دارد.

وی گفت: طبق فرموده امام خمینی(ره) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است و در این ایام باید نکات مختلف و متعدد واقعه کربلا برای نسل جدید و جوانان تبیین شود تا این مطالب از نسلی به نسل دیگر انتقال یابند.

وی تاثیر شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش را بر جهان تشیع و اسلام در کوتاه و بلند مدت بررسی کرد و ادامه داد: شهادت امام حسین(ع) و یارانش، قطعا در کوتاه مدت موجب تضعیف قدرت و روحیه پیروان مذهب شیعه شده است و طبق فرموده امام صادق(ع) هرگاه عالمی از دنیا برود رخنه‌ای وارد جامعه می‌شود که هیچ چیز نمی‌تواند آن را جبران کند و همچنین در این راستا نیز با شهادت و اسارت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش در واقعه کربلا در برهه‌ای از زمان تاثیر نامطلوبی بر جهان اسلام به ویژه تشیع گذاشت.

الهامی افزود: ولی در بلند مدت، خون اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا گریبان یزید و آل‌امیه را گرفت و بعد از مدتی دیگر اثری از این قوم ظالم و وحشی در صحنه تاریخ نماند و همچنین امروزه، هرساله در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که هر سال شکوهمند تر از گذشته برگزار می‌شود و از سرتاسر و همه کشور های جهان در این راهپیمایی معنوی حضور می‌یابند نشان از مقام و منزلت امام حسین(ع) است ولی در مقابل قبر یزیدیان تبدیل به مخروبه شده است.

وی به حدیث حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ اشاره کرد و گفت: پیدایش اسلام از پیامبر بوده ولی ادامه و بقای طریقت و راه اسلام توسط قیام اباعبدالله الحسین(ع) صورت گرفته است.

حجت الاسلام‌والمسلمین الهامی خطبه های امام حسین(ع) در مسیر سفر به کربلا را از منظر مطالب معنوی و عرفانی بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: برای تحلیل و تفسیر خطبه های امام در مسیر سفر به کربلا نیازمند چند کتاب قطور هستیم که نه تنها پیروان مذهب شیعه بلکه تمام ادیان الهی مجذوب آن شده‌اند.

وی به ویژگی های اخلاقی و رفتاری اباعبدالله الحسین(ع) و شهدای کربلا برای الگو قرار دادن در زندگی تاکید کرد و گفت: شجاعت در برابر ظلم، اخلاص در عمل، نفی نژاد پرستی، ایثار، پایبندی به اصول اجتماعی و انسانی، امر به معروف‌ونهی از منکر، ادب‌وبزرگواری و صبر و بردباری از ویژگی اخلاقی و رفتاری شهدای کربلا است که همه باید آن ها را الگویی برای خود در زندگی قرار دهند.

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز ، قیام امام حسین(ع) در برابر ظلم را داروی شفابخش، چراغ راهنما و کشتی نجات برای مریدان آن حضرت عنوان کرد و ادامه داد: برای بهره مند شدن از مفاهیم و ارزش های این قیام باید سوار بر کشتی نجات شده و بر فرموده های آن حضرت لباس عمل بپوشانیم تا از این مشکلات رهایی یابیم ولی با ادعای بدون عمل این امر محقق نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha