• جمعه / ۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402050603497
  • خبرنگار : 50081

نمادهای روی «علم» در دسته‌های عزاداری یادآور چه وقایعی است؟

نمادهای روی «علم» در دسته‌های عزاداری یادآور چه وقایعی است؟

ایسنا/خراسان رضوی یک گرافیست گفت: نمادهایی که روی علم چیده شده هر کدام از آن‌ها یادآور یکی از مواردی است که به واقعه عاشورا و جریان امام حسین(ع) مربوط می‌شود.

احسان مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مفهوم نمادهایی که روی «عَلم» وجود دارد، اظهار کرد: یکی از هنرهایی که در روزهای محرم شاهد آن‌ها هستیم، حرکت پیاده‌روی دسته‌جات عزاداری است که در آن اشیا، ابزار و ادواتی را در دست عزاداران حسینی مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: دسته‌هایی که در خیابان‌ها حرکت می‌کنند، دارای مفاهیم متعددی هستند. علاوه بر اینکه می‌توان حرکت دسته‌های عزاداری را به تشییع پیکر مطهر شهدای کربلا تشبیه کرد، همچنین می‌توان مفهوم دیگری را برای این دسته‌های عزاداری بیان کرد؛ از آنجایی که بسیاری از افراد خود را جاماندگان واقعه عاشورا می‌دانند و در سپاه امام حسین(ع) نبودند، خود را از سپاه امام حسین(ع) می‌دانند و به صورت دسته حرکت می‌کنند.

نمادهای روی «علم» در دسته‌های عزاداری یادآور چه وقایعی است؟

این گرافیست با بیان اینکه در این دسته‌های عزاداری اشیا و ابزار هنری مانند سنج، طبل، ترومپت و... وجود دارد، عنوان کرد: بخش دیگر ادواتی که در این دسته‌های عزاداری دیده می‌شود، مجسمه‌هایی است که می‌توان در دست عزاداران حسینی مشاهده کرد که یکی از آن‌ها «کُتَل» است. میله‌ای حدود ۶ متری که دور آن پارچه‌ها و نوشته‌هایی قرار داده‌اند که به یک دست و آستین شباهت دارد که آن را به تنهایی بلند می‌کنند و آن را به نمایش می‌گذارند.

مهدوی خاطرنشان کرد: یکی از زیباترین ابزار و اشیایی که در دست عزاداران حسینی دیده می‌شود، «عَلَم» است. علم پیشینه‌ای طولانی دارد و تاثیر زیادی از هنرهای مختلف سراسر دنیا حتی از جنگ‌های صلیبی نیز گرفته است. «علم» بیشتر از هر ابزار دیگری شبیه ادوات جنگی است و کسی که «علم» را بر دوش می‌گیرد، به نوعی علمدار یک سپاه محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در نقطه مرکزی عَلم یک دست وجود دارد. همچنین تعدادی حیوانات، گیاهان و موارد دیگر روی علم چیده شده و هر کدام از آن‌ها یادآور یکی از مواردی است که به واقعه عاشورا و جریان امام حسین(ع) نیز مربوط می‌شود.

نمادهای روی «علم» در دسته‌های عزاداری یادآور چه وقایعی است؟

این گرافیست ادامه داد: شاید مهمترین نمادی که روی «علم‌ها» می‌بینیم «شیر» است که یادآور حضرت علی(ع) است و همیشه در علم‌ها وجود دارد. همچنین نمادهای دیگری همچون «هدهد» نماد اندیشه، «آهو» حضور امام رضا(ع)، «فانوس» اتمسفر حزن و اندوه است روی «علم» دیده می‌شود. «طاووس» نیز نماد حضرت مهدی و امام عصر(عج) است که هر کدام از نمادها یادآور یاران امام حسین(ع) است که توسط دسته‌های عزاداری همراهی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha