• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402051005851
  • خبرنگار : 50616

قله اورست کوچک زیر پای کوهنوردان مازندرانی

قله اورست کوچک زیر پای کوهنوردان مازندرانی

ایسنا/مازندران اعضای تیم کوهنوردی باشگاه سیوله شهرستان آمل پس از صعود موفق به قله کازبک در کشور گرجستان که به اورست کوچک در جهان معروف است، دوشنبه شب با استقبال هم نوردان خود به زادگاهشان بازگشتند.

این تیم سه نفره با ترکیب " رضا ولی پور، رستم آهنگری و علی یوسفی" دراین صعود برون مرزی خود، اواخرهفته گذشته موفق به صعود قله ۵۰۵۰ متری کازبک معروف به اورست کوچک شدند.

قله کازبک که به اورست کوچک معروف است با ارتفاع ۵۰۴۷ متر یک کوه آتشفشانی از نوع استارتو ولکانو همراه با یخچال های طبیعی است و سومین قله بلند در گرجستان است که در شرق رشته کوه قفقاز مرکزی در رشته کوه خوخ(نام گرجی آن)ما بین دریای سیاه و دریای خزر، در شمال اوستیا در ۲۵ کیلومتر مرزی کشور روسیه و گرجستان و در ۱۴۰ کیلومتری شهر تفلیس در روستای کازبکی قرار گرفته است.

رییس هیات کوهنوردی وصعودهای ورزشی شهرستان آمل درحاشیه استقبال از اعضای این تیم به خبرنگار ایسنا گفت: اعضای این تیم با عبور از مسیریخچال های طبیعی قله کازبک گرجستان، یکی از سخت ترین صعود های ازاین دست را به نام خود ثبت کردند.

محمدعلی فلاح افزود: اعضای این تیم در صعود مشترک با کوهنوردان برخی کشورهای دیگراروپایی پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را نیز بر فراز قله کازبک به اهتزاز درآوردند.

وی، مدت زمان صعود تیم کوهنوردی اعزام آمل به قله کازبک گرجستان را بیش از دو روز اعلام کرد وگفت: اعضای این تیم پیش از اعزام به گرجستان، چندین مرحله اردوی فشرده را برگزار و با آمادگی های لازم راهی این کشور شده بودند.

رییس هیات کوهنوردی وصعودهای ورزشی آمل اضافه کرد، یک گروه دیگر از کوهنوردان این شهرستان درصعود برون مرزی درکشور قرقیزستان حضور دارند و در تلاش برای صعود به قله ۷۰۱۰ متری " خان تنگری " معروف به شاه آسمان هستند.

فلاح یادآورشد، این قله در مرز کشورهای قزاقستان، چین و قرقیزستان در منطقه خود مختار سین کیان قرار دارد و به عنوان بلندترین نقطه در کشور قزاقستان معرفی می‌شود.

بیش از ۴۰ گروه  کوهنوردی زیرنظر هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی آمل فعالیت و به طور میانگین در هر هفته صعودهای منظم درون و برون استانی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha