• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402051408408

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس:

اجرای الگوی کشت نیازمند قانون و اعتبار است

اجرای الگوی کشت نیازمند قانون و اعتبار است

ایسنا/فارس معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد که ابلاغ و اجرایی شدن الگو برای کاشت یا نکاشت محصولات مختلف زراعی، نیازمند قانون جامع و اعتبارات لازم است.

حمید دبیری شنبه ۱۴ مرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای اعمال "الگوی نکاشت" قانون و اعتباری در اختیار نداریم، افزود: این سازمان الگوی کشت را به کشاورزان با این فرض ابلاغ می‌کند که به طور مثال کشاورز به جای کاشت پیاز، ذرت یا به جای ذرت "سورگم" یا دیگر محصولاتی که می‌تواند جایگزین صیفی‌ باشد، برود.

دبیری با اشاره به اینکه تدوین الگوی کشت دشوار و اجرای آن به مراتب خیلی دشوارتر است، گفت: این اقدام برای مطلوبیت الزامات قانونی و اعتباری نیاز دارد. زمانی که الگوی کشت ابلاغ شد ۴۰ همت اعتبار برای کشور مورد نیاز بود که متاسفانه تخصیص نیافت؛ در کنارش قوانین بازدارنده هم لازم است.  

او ادامه داد: قوانین بازدارنده برای آن دسته از کسانی است که وقتی اعلام می‌کنیم این سطح را نکارید، اعلام می کنند با اختیاراتی که داریم می‌کاریم و ما هم آن قانونی که بتواند محدود کند و جلوگیری کند برایمان وجود ندارد، است.

دبیری با بیان اینکه در موضوع الگوی کشت اقدامات مان ترویجی و ارشادی است، اضافه کرد: ابزارهای ما نهایتا محدود به عدم تخصیص کودهای شیمیایی و یارانه‌هاست که عامل بازدارنده‌ای نیست. 

او هم چنین با این توضیح که یکی از وظایف الگوی کشت این است که بتواند امنیت غذایی را تامین کند، گفت: در شرایط امروز در بحث محصولات اساسی مثل نان و محصولات تازه خوری مثل میوه جات و سایر محصولات کمتر دچار مشکل هستیم که نشان می‌دهد الگوی کشت ما توانسته امنیت غذایی را تامین کند.

دبیر گفت: در کشت بیشتر محصولات صیفی مانند گوجه فرنگی و پیاز، کشاورزان اجاره کار وارد شده‌اند و به نوعی از کشاورزی لوکس با درآمد بالا بدل شده است که می‌تواند در یک زمان کوتاهی سرمایه و پول زیادی برداشت کنند از این رو برای افراد زیادی جذابیت دارد و معمولا الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند.

معاون جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه در زراعت گوجه فرنگی تنها حدود هزار هکتار بیش از سطح ابلاغی به این استان، کشت انجام شده است، عنوان کرد: سطح ابلاغی برای کشت گوجه فرنگی ۱۵هزار هکتار بوده و انحراف از معیارمان نسبت به سطح ابلاغ شده زیاد نبوده است.

او همچنین با بیان اینکه در صورت تامین سرمایه در گردش برای صنایع فرآوری قطعا از مشکل مازاد تولید گوجه فرنگی به راحتی عبور خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در این صورت حتی اگر صادرات هم انجام نشود می‌توانیم محصولات را فرآوری کنیم و در زمان مناسب صادر کنیم یا بفروشیم و پول کشاورزان را پرداخت کنیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در خصوص زراعت پیاز، با توجه به اینکه سال گذشته قیمت این محصول خوب بود، امسال متاسفانه کشاورزان حدود ۱۵۰۰ هکتار بیش از سطح مصوب اقدام به کشت پیاز کردند؛ این موضوع در کنار افزایش عملکرد مزارع موجب فراوانی محصول و کاهش قیمت شد.

دبیری با اشاره به اینکه حدود یک تا دو ماه قبل از کشت دقیقا تمام سطح زیر کشت در تمام محصولات به تمام مراکز خدمات کشاورزی و کشاورزان اعلام می‌شود، اضافه کرد: حتی در سامانه پهنه بندی هم محدودیت می‌گذاریم اما متاسفانه کشاورزان خارج از این سامانه و برنامه ما، کشت را انجام می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha