• پنجشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402060201008
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

آزمایشگاه تحقیقات جمعیتی در سوانح ترافیکی در کاشان راه‌اندازی می‌شود

آزمایشگاه تحقیقات جمعیتی در سوانح ترافیکی در کاشان راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه تحقیقات جمعیتی ترافیک و چشم‌انداز صفر مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در کاشان خبر داد.

کورش ساکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تصادفات رانندگی خسارت زیادی را به شهروندان و جامعه وارد می‌کند و پروژه کاشان شهر نمونه ایمن ترافیکی یک فرصت برای کاهش این حوادث است و هر کس با هر روشی که می‌تواند باید برای اجرای این طرح کمک کند.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، استفاده از تجربه کشورهای مختلف در زمینه کاهش آمار حوادث ترافیکی و بومی‌سازی آن با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و شهری در کاشان و سپس تعمیم آن در کل کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این طرح، جراحت و مرگ ناشی از سوانح ترافیکی در منطقه کاشان به حداقل رسیده و بتوانیم هزینه اثربخشی تعیین شده آن را به عنوان الگو به متولیان کشور با مستندات علمی ارائه کنیم تا حوادث ترافیکی کاهش پیدا کند.

ساکی تأکید کرد: تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی بین دانشگاه علوم پزشکی با نیروی انتظامی، پلیس راهور و شهرداری کاشان، هم‌افزایی و هماهنگی بین بخشی برای اجرای طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) را در کاشان فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، گفت: طرح شهر نمونه جمعیتی ایمن ترافیک (نجات) یک طرح آزمایشی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی در محدوده‌ای از شهرستان کاشان با هدف مداخله، اعمال و ارزیابی مداخلات ایمنی برای کاربران اجرا شده و در صورت موفقیت هر تجربه، تلاش برای توسعه آن انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: امیدواریم که اجرای طرح نمونه جمعیتی ایمن ترافیک، باعث تغییر رفتار سیاست‌گذاران و مردم شود و از تحمیل خسارت‌های سنگین به جامعه به ویژه نیروی مولد جامعه پیشگیری کند.

همچنین مشاور علمی و بین‌الملل پلیس راهور فراجا به ایسنا، گفت: کاهش مرگ و معلولیت و آثار روانی و اجتماعی حادثه‌ها نیازمند استفاده از تجربه‌های موفق جهانی است و دیگر رویکردهای آزمون و خطا پاسخگو نیست.

حمید سوری افزود: حادثه‌های ترافیکی تابع زمان و مکان نیست و تابع عامل‌های فرهنگی و رفتارهای جامعه است و هر جامعه نیازمند نسخه خاص خود بر اساس مطالعات بومی و رویکردهای علمی است.

وی اظهار کرد: متأسفانه حوادث ترافیکی در یک سال گذشته روند افزایشی پیدا کرده و حدود ۱۵درصد افزایش نسبت به میانگین سال‌های قبل داشته است که این امر نیازمند رویکردهای جدید است.

مشاور علمی و بین‌الملل پلیس راهور فراجا، تصریح کرد: آمار تلفات رانندگی مزمن و ادامه‌دار است و از نظر اقتصادی حدود ۷ درصد تولید و درآمد ناخالص ملی کشور صرف آن می‌شود. علاوه بر آنکه آسیب جمعیت فعال و جوان کشور در تصادف هزینه مضاعفی را به جامعه تحمیل می‌کند.

سوری با اشاره به  انتخاب کاشان به عنوان شهر«نمونه ایمن‌ترافیکی» گفت: سوانح ترافیکی از جمله دغدغه‌هایی است که بخش بزرگی از خانواده‌های ایرانی را گرفتار کرده است و نسبت به آمار جهانی، رقم بالایی بوده و یکی از نامطلوب‌ترین شاخص‌ها در میان کشورهای دنیا است.

وی تصریح کرد: پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی نیازمند راهکارهای نوین است و ارزش تحقیقات علمی زمانی نمایان می‌شود که بتوان با مراجع تصمیم‌گیرنده تعامل داشته و بر نوع تفکر آنها تأثیرگذار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha