• شنبه / ۴ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402060401975
  • خبرنگار : 50625

«خورشید کاروان» روایتی از یک دگرگونی

«خورشید کاروان» روایتی از یک دگرگونی

ایسنا/اصفهان نمایش «خورشید کاروان» که این روزها در هنرسرای خورشید به روی صحنه رفته است، داستانی درباره راهبی است که یک‌شب را تا صبح در کنار سر مبارک امام حسین (ع) می‌گذراند و بعد منقلب شده و دچار دگرگونی می‌شود.

جواد ایزد دوست دراین‌باره به ایسنا گفت: نمایش «خورشید کاروان» داستان دیر راهبی را روایت می‌کند که حامل سر مبارک امام حسین(ع) و به همراه کاروان اُسرا از کوفه به سمت شام در حال حرکت هستند. این کاروان یک‌شب را در آنجا اُتراق کرده و راهبی که در آنجا حضور دارد نیز ‌شب تا صبح را با سر امام حسین(ع) سپری کرده و منقلب می‌شود.

او افزود: این نمایش اولین بار در سال ۱۳۹۵ در سالن هلال‌احمر و در سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۱ نیز در سالن کوثر خیابان جی به روی صحنه رفت و امسال نیز برای چهارمین سال در هنرسرای خورشید اجرا می‌شود. این‌گونه نمایش‌ها مخاطبان خاص خود را دارد و ما صرفاً نگاه نمایشی به آن نداریم، بلکه بیشتر به‌عنوان یک سوگواره نمایشی از آن یاد می‌شود و مانند یک واقعه و روایت در روضه‌ها و مساجدی است که توسط مداحان خوانده می‌شود و در قالب نمایشی و با تجهیزات و امکانات نمایشی نیز به روی صحنه رفته است.

«خورشید کاروان» روایتی از یک دگرگونی

کارگردان نمایش «خورشید کاروان» بیان کرد: انتخاب بازیگر در این نمایش بر اساس رده سنی شخصیت‌های نمایش و توانایی و فیزیک بازیگران صورت گرفته است. در این نمایش بازیگران کودک ۷ تا ۱۲ ساله نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند ازاین‌رو علاوه بر بزرگ‌سالان، تماشای آن به مخاطب کودک نیز توصیه می‌شود. این نمایش شباهت زیادی نیز با تعزیه دارد و نوع فرم و لباس و دکور به‌کاربرده در این نمایش، دربرگیرنده گونه‌های مختلف نمایشی است که برای مخاطب جذابیت دارد.

او خاطرنشان کرد: در نمایش «خورشید کاروان» محمد ترابی، هاشم شمس، ابوالفضل شریفی، فرزام مختاری، علی عابدی بازیگران اصلی و رزیتا کروندی و رضوان کروندی در نقش شبیه عمه زینب، آناهیتا حسینی، یسنا محبی، سارینا شفیعی، رها احسان پور، هستی جعفری، عارفه امیر حاجیلو، ستایش صالح پور به‌عنوان بازیگران نقش فرشته، پارمیس ایزد دوست، آوا درخشان، بهار احمدی، معصومه سلمان زاده، آیناز صالحی، عرشیا طالبی، گندم سلیمی، پریا بیگی، هستی رضایی، ترانه شریفی، امیرحسین باطنی و محمدمهدی شمس به‌عنوان بازیگران اُسرا، و محمد صفری، عرفان یاوری و سجاد خیری نیز به‌عنوان سربازان و مردم شهر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ایزد دوست اضافه کرد: مهدی متوسلی نیز نویسنده این نمایش است و امیرحسین مزروعی به‌عنوان مدیر تولید و همچنین آیت طفلان و علی علی محمدی به‌عنوان دستیاران کارگردان حضور دارند. مجتبی حسین‌خانی نیز مداح نمایش است؛ ضمن اینکه هادی شبان به‌عنوان طراح نور حضور دارد و جلیل جلالی نورپرداز و هاشم شمس طراح صحنه و لباس است و محمد سهرابی به‌عنوان مدیر صحنه فعالیت دارد. در این نمایش همچنین محمد نادری به‌عنوان آهنگساز، محمد پرهام ایزد دوست منشی صحنه، محمدعلی عمادی طراح پوستر و بروشور و حامد اسکندری دستیار تولید است، ضمن اینکه علی یگانه نیا عکاسی و ساخت تیزر را به عهده دارد و طراحی و اجرای گریم نیز به عهده سعید مؤذنی است.

«خورشید کاروان» روایتی از یک دگرگونی

این کارگردان با اشاره به اینکه شهرداری مناطق ۷ و ۸ و ۱۴ اصفهان حمایت‌کننده نمایش «خورشید کاروان» هستند، اظهار کرد: این نمایش به‌صورت رایگان اجرا می‌شود، ولی علاقه‌مندان برای گرفتن بلیت می‌توانند به اداره‌های فرهنگی، اجتماعی شهرداری منطقه ۸ نیز مراجعه کنند. اسپانسرهای این نمایش از ۲۲ تا ۳۱ مردادماه، شهرداری منطقه ۷ و از ۱ تا ۵ شهریورماه شهرداری منطقه ۸ است. این نمایش هم‌چنین از تاریخ ۱۸ تا ۲۲ شهریور نیز که مصادف با پایان ماه صفر است مجدداً به روی صحنه خواهد رفت و این فاصلۀ ۱۳ روزه به دلیل پیاده‌روی اربعین اتفاق می‌افتد که در آن زمان نیز شهرداری منطقه ۱۴ اسپانسر این نمایش است.

به گزارش ایسنا، نمایش «خورشید کاروان» تا ۵ شهریورماه هر شب ساعت ۲۰ در هنرسرای خورشید، واقع در پل شهید چمران، جنب شهرداری منطقه ۷، به روی صحنه است و از ۱۸ شهریورماه نیز مجدداً اجرا خواهد شد؛ هم‌چنین علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت رایگان به تماشای این نمایش بنشینند.

«خورشید کاروان» روایتی از یک دگرگونی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha