• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402061308426
  • خبرنگار : 50163

والدین بر سر دوراهی اجباری یا اختیاری بودن لباس فرم مدارس

والدین بر سر دوراهی اجباری یا اختیاری بودن لباس فرم مدارس

ایسنا/زنجان «هیچ اجباری در تهیه لباس فرم وجود ندارد»؛ این خبر قطعی آموزش‌وپرورش در خصوص لباس فرم مدارس است که البته با اما و اگرهایی همراه شده و والدین را همچنان بر سر دوراهی خرید لباس فرم مدارس قرار داده است.

همه ساله با آغاز ثبت‌نام‌های مدارس و همچنین آغاز سال‌تحصیلی جدید اما و اگرهایی بین والدین و مدارس پیش می‌آید که یکی از این موارد مربوط به لباس فرم و دیگری نیز مربوط به دریافت وجه از دانش‌آموزان هنگام ثبت‌نام در مدارس است.

برخی از اولیا از دریافت وجه در هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی گلایه داشتند و این امر در حالی است که بارها از سوی وزارت آموزش‌وپرورش عنوان شده است که دریافت وجه از دانش‌آموزان هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی ممنوع است.

تعیین لباس فرم دانش‌آموزان با الگوی مشخص هر مدرسه نیز رویدادی است که هر ساله تکرار می‌شود و موضوعی که همواره اولیا را درگیر می‌کندف موضوع اجباری یا اختیاری بودن تهیه لباس فرم است.

«هیچ اجباری در تهیه لباس فرم وجود ندارد»؛ این خبر قطعی آموزش‌وپرورش در خصوص لباس فرم مدارس است که البته با اما و اگرهایی همراه شده و والدین را همچنان بر سر دوراهی و گمراهی خرید لباس فرم مدارس قرار داده است. به عبارتی دیگر با وجود اینکه آموزش‌وپرورش اذعان به اجباری نبودن لباس فرم مدارس دارد اما گاهی شاهد اجبار از سوی برخی از مدارس هستیم که همین موضوع با اعتراض والدین روبرو می‌شود.

آذر نظری، مادر دو پسر دانش‌آموز در این‌خصوص می‌گوید: با این‌حالی‌که از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود که تهیه لباس فرم الزامی نبوده و اجبار برای تهیه لباس از سوی مدارس غیرقانونی است، ولی از سوی مدرسه هر دو پسرم با ما تماس گرفته شده و برای تهیه لباس فرم مهلت نیز تعیین کرده‌اند.

وی می‌افزاید: برای تهیه لباس فرم فرزندانم تاکنون نزدیک به دو میلیون تومان هزینه پرداخت کرده‌ام و به نظرم این کار در شرایط فعلی تحمیل هزینه‌ای مازاد به والدین است.

در همین رابطه مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان خرم‌دره با اشاره به موضوع تهیه لباس فرم دانش‌آموزی، عنوان می‌کند: در بحث تهیه لباس فرم دانش‌آموزی هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که در این زمینه این اجبار نه از طرف منطقه بوده و نه بخشنامه‌ای از سوی اداره‌کل یا وزارتخانه صادر شده است.

ابوالفضل یوسفعلی با بیان اینکه اولیا مخیر در تهیه لباس فرم برای فرزندان خود هستند، عنوان می‌کند: مزیت و فلسفه لباس فرم، نشانگر حسن همسان‌سازی طبقات مختلف دانش‌آموزان و نظم در بین همکلاسی‌ها است.

الهام احمدی یکی دیگر از والدین، علیرغم مخالفت خود با اجباری شدن تهیه لباس فرم توسط مدارس، یادآور می‌شود: هم‌شکل شدن لباس دانش‌آموزان و ممانعت از فخرفروشی و ایجاد فاصله طبقاتی خصوصا در مدارس دخترانه، از آثار مثبت تهیه لباس فرم مدارس است که به نظرم باید از این منظر به موضوع نگاه کرد.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان خرم‌دره در پاسخ به این سوال که آیا دریافت وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس قانونی است یا خیر؟ تاکید می‌کند: در بین انواع مدارس همچون سمپاد، شاهد، غیرانتفاعی و ‌... که مصوباتی و رویه دریافت دارند، فقط دریافت وجه در مدارس دولتی ممنوع است.

این مسئول تاکید می‌کند: والدین می‌توانند هرگونه تخلف در این زمینه را به آموزش‌وپرورش شهرستان گزارش کنند و این گزارش‌ها به‌صورت محرمانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha