• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1402061308539
  • خبرنگار : 50635

یک نقاش افغانستانی:

هنر را وسیله‌ای برای دست زدن به حقایق جهانی می‌دانم

هنر را وسیله‌ای برای دست زدن به حقایق جهانی می‌دانم

ایسنا/هرمزگان یک نقاش افغانستانی گفت: هسته اصلی سبک بنده، باورهای عمیق معنوی وفلسفی است. من هنر را وسیله‌ای برای دست زدن به حقایق جهانی می‌دانم که همه موجودات را به هم متصل می‌کنند.

فریدالله ادیب آیین هنرمند افغانستانی است که سال‌ها پیش به واسطه وجود جنگ‌های داخلی به همراه خانواده خود به ایران مهاجرت می‌کند و پس از آن در کشورهای مختلف به تحصیل می‌پردازد و در نهایت نیز تصمیم به ادامه فعالیت در ایران می‌گیرد.

سبک هنری فریدالله ادیب آیین با ترکیب متمایز از انتزاع هندسی، کاوش معنوی و استفاده هماهنگ از رنگ مشخص می‌شود. سبک او در طول زندگی حرفه‌ای خود تکامل یافت و منعکس کننده تفکرات عمیق فلسفی او و تمایل او به بیان پیوند روح انسانی و جهان بود. سبک فریدالله ادیب آیین اغلب به عنوان «انتزاعی مفهومی» شناخته می شود و تأثیری ماندگار بر دنیای هنر انتزاعی گذاشته است.

هنر را وسیله‌ای برای دست زدن به حقایق جهانی می‌دانم

ادیب آیین در گفت‌وگو با ایسنا، با ذکر این نکته که محور اصلی سبک من، استفاده از انتزاع هندسی است، اظهار کرد: استفاده از اشکالی مانند دایره، مربع، مثلث و خطوط به عنوان بلوک‌های سازنده ترکیب‌بندی‌ها استفاده می‌کنم. این اشکال هندسی برای نشان دادن اشیاء فیزیکی نبودند، بلکه در عوض به عنوان عناصر نمادین برای انتقال ایده‌های معنوی و متافیزیکی عمیق‌تر استفاده می‌شدند.

وی با اشاره به این نکته که از طریق چینش و تعامل فرم‌ها به دنبال ایجاد زبانی بصری هستم، تصریح کرد: استفاده از این روش باعث می‌شود که آثار هنری از محدودیت‌های جهان مادی فراتر برود و تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان داشته باشد.

هنر را وسیله‌ای برای دست زدن به حقایق جهانی می‌دانم

این نقاش افغانستانی، وجود حس هماهنگی و تعادل را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آثارخود دانست و اظهار کرد: همواره سعی کردم با چیدن اشکال هندسی روی بوم نقاشی، جریانی موزون را برای هدایت نگاه بیننده ایجاد کنم. چراکه تأثیر متقابل اشکال، رنگ ها و بافت های متضاد، حس تعادل و وحدت را در ترکیب القا می‌کند. این تعادل منعکس کننده اعتقاده بنده به هماهنگی اضداد است و آن را به عنوان یک اصل اساسی در رویکرد هنری و فلسفی خود پذیرفته‌ام.

آئین، رنگ را یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی سبک خود دانست و تشریح کرد: رنگ ابزاری قدرتمند برای بیان حالات روحی و عاطفی محسوب می‌شود و استفاده از رنگ‌ها ناشی از علاقه‌ام به عرفان و نمادگرایی است. اعتقاد دارم که رنگ‌ها توانایی برانگیختن احساسات عمیق را دارند و می‌تواند به ضمیر ناخودآگاه بیننده نفوذ کند.

هنر را وسیله‌ای برای دست زدن به حقایق جهانی می‌دانم

وی ادامه داد: به عنوان مثال رنگ آبی اغلب با معنویت و عمق همراه است، در حالی که قرمز نماد سرزندگی و انرژی است. زرد نشان دهنده روشنگری و وضوح است، در حالی که سبز با طبیعت و رشد مرتبط است. مهارت یک نقاش در ترکیب و کنار هم قرار دادن این رنگ‌ها، سمفونی بصری زیبایی ایجاد خواهد کرد که بینندگان را هم در سطح زیبایی شناختی و هم در سطح احساسی درگیر می‌کند.

این نقاش افغانستانی مطرح کرد: هسته اصلی سبک بنده، باورهای عمیق معنوی وفلسفی است. من هنر را وسیله‌ای برای دست زدن به حقایق جهانی می‌دانم که همه موجودات را به هم متصل می‌کنند. همواره سعی کرده‌ام که از هنر به عنوان وسیله‌ای برای انتقال به‌ هم پیوستگی تمام زندگی استفاده کنم.

آیین، با ذکر این نکته که همواره سعی کرده‌ام که سبک فعالیت خود را متناسب با دیدگاه‌ها و تجربیاتم تنظیم کنم، اظهار کرد: آثار اولیه فعالیتم منعکس کننده کاوش در مورد کوبیسم و اکسپرسیونیسم بود، در حالی که در آثار بعدی عمیق‌تر به قلمرو انتزاع و معنویت پرداختم. در طول این تکامل، تعهد به فرم های هندسی، ترکیبات هماهنگ و مضامین معنوی از اصول ثابت حرفه‌ام بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha