• جمعه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402061710503
  • خبرنگار : 50184

آغاز تعیین عرصه تپه باستانی "مراد حاصل" کرمانشاه  

آغاز تعیین عرصه تپه باستانی "مراد حاصل" کرمانشاه  

ایسنا/کرمانشاه رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه از آغاز تعیین عرصه اختصاصی تپه مراد حاصل کرمانشاه واقع در محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز خبرداد.

داود حسنی در گفت و گو با ایسنا، قدمت تپه مراد حاصل شهر کرمانشاه را مربوط به هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد دانست و افزود: طبق نظر باستان شناسان در دوره‌های اشکانی و ساسانی هم  از این تپه باستانی استفاده می‌شده است.

وی افزود: تپه مراد حاصل  یکی از تپه‌های مهم به لحاظ ارزش باستانی و تاریخی است و در محدوده شکارگاه خسرو پرویز واقع در بافت شهری کرمانشاه (حد فاصل بلوار تاق بستان و شهرک تعاون) قرار گرفته است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه ادامه داد: باتوجه به قرارگیری این تپه باستانی در بافت شهری، به تبع انجام هرگونه ساخت و ساز بناهای اطراف آن ممنوع است که این مسئله طی سال‌های گذشته مشکلاتی را برای مالکین بناهای مجاور به همراه داشته است.

وی یادآورشد: هرچند که در دهه گذشته تپه مراد حاصل هم در قالب محوطه شکارگاه خسروپرویز به صورت کلی تعیین عرصه و حریم شده، اما باتوجه به مشکلاتی که مالکین بناهای اطراف آن برای ساخت و ساز واحدهای خود دارند، به ناچار برنامه  تعیین عرصه اختصاصی این محوطه را  در دستور کار قرار دادیم.

حسنی تاکید کرد: بسیاری از واحدهای مسکونی که در اطراف این تپه باستانی قرار گرفته‌اند، بسیار فرسوده و قدیمی هستند، اما مالکین آنها امکان اینکه واحدهای خود را بازسازی کنند ندارند، لذا این اقدام باید انجام می گرفت.  

وی با بیان اینکه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه اختصاصی تپه باستانی مراد حاصل کرمانشاه در روزهای گذشته آغاز شده، اظهار کرد: گمانه زنی به منظور تعیین عرصه اختصاصی تپه باستانی مراد حاصل به سرپرستی دکتر ناصر امینی خواه از باستان شناسان مطرح کشورمان تا پایان شهریور ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان کرمانشاه یادآورشد: با تعیین عرصه اختصاصی تپه مراد حاصل، مالکین بناهای اطراف از این پس در چارچوب ضوابط و مقررات می توانند برای بازسازی بناهای خود اقدام کنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۸ ۰۷:۱۴

باسلام امیدوار هستیم که‌ ارزش اين طور مکان ها حفظ شود چون واقعا این اثر تاریخی ارزش زیادی دارد وباید درحفظ ونگهداری اين آثار کوشا باشیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۱۸ ۱۵:۲۹

کدام عرصه،؟ چرا شهرداری اجازه ساخت حوزه علمیه داخل محوطه داده ؟؟؟؟؟