• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402070503636
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل صمت گیلان خبر داد

صادرات ۲۸۷ میلیون دلاری گیلان در سال جاری

صادرات ۲۸۷ میلیون دلاری گیلان در سال جاری

ایسنا/گیلان مدیرکل صمت گیلان، با بیان اینکه در پنج ماهه امسال ۵۱۶ هزار تن صادرات به ارزش ۲۸۷ میلیون دلار داشتیم، خاطرنشان کرد: بخش عمده اقلام صادراتی محصولات کشاورزی بوده است.

تیمور پورحیدری امروز در جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی استان گیلان که با محوریت کارگروه صادرات غیر نفتی برگزار شد، با ارائه گزارشی از حوزه تجارت خارجی استان گیلان، اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری با صدور ۸۳ فقره کارت بازرگانی جدید شاهد رشد ۱۷۷ درصدی صدور کارت بازرگانی در گیلان هستیم.

وی رصد و پایش نحوه فعالیت کارت‌های بازرگانی فعالان استان را مستمر دانست و گفت: به صورت مرتب با همکاری تنگاتنگ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فعالیت دارندگان کارت‌های بازرگانی رصد و نظارت می‌شود و در این رابطه ۴۹ کارت بازرگانی به حالت تعلیق درآمده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به آخرین بخشنامه سازمان توسعه تجارت کشور درخصوص تعلیق کارت‌های بازرگانی، تصریح کرد: به دارندگان کارت‌های بازرگانی دارای تعهد ارزی زیر ۶۰ درصد پس از رصد در سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری و صدور اخطار؛ یک فرصت یک ماهه داده می‌شود که نسبت به تعهدات خود اقدام نمایند تا دچار تعلیق نشوند.

با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال گذشته ۳۰ فقره کارت بازرگانی صادره داشتیم، افزود: در پنج ماهه نخست امسال ۶۷ کارت بازرگانی نیز تمدید فعالیت شده است که با توجه به تمدید ۲۷ فقره کارت بازرگانی در مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۴۸ درصدی در تمدید کارت های بازرگانی مواجه هستیم.

پورحیدری، با بیان اینکه در پنج ماهه امسال ۵۱۶ هزار تن صادرات به ارزش ۲۸۷ میلیون دلار داشتیم، خاطرنشان کرد: بخش عمده اقلام صادراتی محصولات کشاورزی بوده است.

وی از واردات ۱۰۲۹ تنی در مدت مذکور خبر داد و متذکر شد: ارزش این حجم واردات نیز ۸۷۶ میلیون دلار بوده و عمدتا شامل روغن و دانه های آفتابگردان و ذرت دامی و محصولات کشاورزی و صنعتی است.

مدیرکل صمت گیلان به فرسودگی ناوگان حمل و نقل و لجستیک و کمبود ناوگان کامیونی یخچالدار و کانتینری اشاره کرد و گفت: تکمیل پایانه ریلی و پل جدید آستارا و راه آهن رش - آستارا و رشت - کاسپین و کشتی های رورو صادراتی و... نیز از الزامات است.

صادق برزگر، ناظر گمرکات گیلان نیز، از افزایش ۵۰ درصدی ترانزیت کالا در نیمه نخست امسال خبر داد و عنوان کرد: در این مدت ترانزیت مبدا و مقصد استان گیلان ۷۰۰ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی دستگاه ایکس.ری در گمرک آستارا، اضافه کرد: این دستگاه توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی راه اندازی شده و تکنولوژی بومی است.

ناظر گمرکات گیلان با بیان اینکه دستگاه ایکس.ری بومی همزمان در هشت گمرک کشور راه اندازی شده است، گفت: سال گذشته ۵۰۰ هزار تن کالا از سه مرز زمینی، ریلی و دریایی آستارا صادرات شده است.

برزگر، با اشاره به گره ترافیکی شهر آستارا، ادامه داد: با افزایش ظرفیت پایانه آستانه به هزار کامیون و راه اندازی مرز زمینی جدید، بخشی از مشکل حل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha