• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402070905689
  • خبرنگار : 50038

علی‌آباد؛ میزبان دومین جشنواره سبز از جنس گردو

علی‌آباد؛ میزبان دومین جشنواره سبز از جنس گردو

ایسنا/همدان دهیار روستای علی‌آباد از توابع ملایر گفت: دومین جشنواره بادام و گردوی علی‌آباد در روستای علی‌آباد از توابع بخش جوکار شهرستان ملایر با اجرای برنامه شاد و مفرح برگزار می‌شود.

باقر هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در برگزاری این جشنواره ارگان‌ها و نهادهای مختلفی چون فرمانداری، بخشداری، جهادکشاورزی، اداره میراث فرهنگی، سپاه ناحیه ملایر، نیروی انتظامی و شورای اسلامی روستا با ما همکاری داشته‌اند، افزود: این جشنواره پنجشنبه ۱۳ مهر ساعت ۱۵ با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و جمع کثیری از گردشگران از اقصی نقاط ایران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر ساله در این روستا به علت وجود درختان گردو و بادام در اواخر شهریور و فصل برداشت این دو محصول، جشنواره زیبای گردو و بادام برگزار می‌شود، ادامه داد: در کنار برگزاری این جشنواره غرفه‌های متعددی شامل آش، گرده مغزی، کلوچه و نان محلی، محصولات کشاورزی، گردو و بادام، صنایع دستی و سوغات ملایر برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به فرهنگ دست نخورده و غنی علی‌آباد، این روستا در تعطیلات نوروز میزبان جشنواره بازی های بومی و محلی است، مطرح کرد: از غذاهای محلی آن می‌توان از آش ثبت ملی شده «ماسوا»، آش سماق، آش اوماج، آش شله پتله، آش کاچی و خورشت فسنجان نام برد همچنین از سوغات این منطقه می‌توان به گردو، بادام، عسل، سماق و نان‌های محلی به ویژه نان گرده مغزی و کلوچه‌های محلی اشاره کرد.

هاشمی با تأکید بر اینکه روستای علی‌آباد قطب  تولید گردو و بادام شهرستان ملایر به شمار می‌رود، اظهار کرد: علی‌آباد، روستایی تاریخی با قدمت  ۳۰۰۰ ساله است که روی ویرانه‌های پنج روستا به علت حمله مغول بنا شده است.

وی اضافه کرد: این روستا، در گذشته منطقه‌ای پیش‌رو در صنایع دوران خود بوده است و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شهر همدان و شرق شهر تویسرکان و ۳۵ کیلومتری شمال غربی ملایر قرار دارد. این منطقه که در دامنه کوهستان زیبای الوند به نگین سبز الوند معروف است، دارای آب و هوای کوهستانی و در زمستان، سرد و در تابستان معتدل است.

دهیار روستای علی‌آباد با بیان اینکه کهن دیار علی‌آباد، مهد پرورش بزرگان و نیکان و قطب تولیدکننده گردو و بادام به شمار می‌رود، گفت: این روستا با توجه به ارتفاع بالای خود و قدمت تاریخی، وجود چشمه‌سارها، دره‌ها، رودها و کوه های سربه فلک کشیده، موقعیت جغرافیایی منحصربفردی دارد.

وی افزود: از جاذبه‌های فراوان تاریخی و گردشگری این روستا می‌توان به کوه‌های کلاه‌قاضی شاه‌نشین بزرگ و کوچک، کوه دره غار، تپه‌های باستانی خانه قلاجوقه، تکیه، آبشارهای کوچک و بزرگ (در زبان محلی چرچره کوچک و چرچره بزرگ) و دره‌های گردو، زرشک، دره غار، پل قدیمی قاسم‌آباد، امامزاده ساره خاتون و مقبره آقا میربزرگ و وجود غاری منحصربفرد در دامنه کوهی به همین نام در پنج کیلومتری روستا اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha