• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071711187
  • خبرنگار : 50355

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد:

سکته‌های قلبی و مغزی در ایرانی‌ها ۱۰ سال زودتر از اروپایی‌ها اتفاق می‌افتد

سکته‌های قلبی و مغزی در ایرانی‌ها ۱۰ سال زودتر از اروپایی‌ها اتفاق می‌افتد

ایسنا/خراسان رضوی یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: این سبک و الگوی غذایی که نان، برنج، سیب‌زمینی و مصرف نمک زیاد بخش عمده‌ای از آن را شامل می‌شود، یک تهدید است و متاسفانه سکته‌های قلبی - مغزی در ایرانیان ۱۰ سال زودتر از اروپایی‌ها اتفاق می‌افتد و حتی  امروزه سکته‌های قلبی و مغزی به زیر سن ۵۰ سال رسیده است.

رضا ملک‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: منشأ و علت بسیاری از بیماری‌ها مربوط به نوع تغذیه افراد است.  بر اساس مطالعاتی که در ۳۰ استان ایران انجام دادیم، مصرف نمک زیاد، مصرف کالری زیاد، پرخوری، و عدم تحرک بدنی  مهمترین پیامدهای الگوی تغذیه نادرست هستند که سلامت ایرانیان را تهدید می‌کند.

 وی افزود: در الگوی غذایی ایرانیان مصرف بیش از حد نمک و ارتباط آن با بیماری فشار خون بالا یکی از تهدیداتی است که باید جدی گرفته شود.

وزیر اسبق بهداشت اظهار کرد: میزان مصرف مجاز نمک، ۵ گرم در روز است در صورتی که ایرانیان ۱۱ گرم نمک در روز مصرف می‌کنند.

ملک‌زاده با اشاره به ارتباط بین مصرف نمک زیاد و بیماری فشار خون یادآور شد: طبق این الگوی تغذیه‌ای، وقتی افراد به سن ۵۰ یا ۵۵ سالگی می‌رسند از هر دو ایرانی یک نفر فشار خون مبتلا می‌شود و یکی از مهمترین دلایل آن مصرف بالای سرانه نمک در بین ایرانیان است.

 این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه علاوه بر مصرف نمک زیاد،  مصرف کالری زیاد و کم‌تحرکی را مهمترین تهدیدات تغذیه‌ای ایرانیان ذکر کرد و افزود: یکی از پیامدهای الگوی نادرست غذایی، چاقی و اضافه وزن است به طوری که ۷۰ درصد ایرانیان یا  چاق هستند یا اضافه وزن دارند و  دلیل آن هم مصرف کالری بیش از حد است.

افزایش ۱۰۰۰ واحدی سرانه مصرف کالری ایرانیان طی ۲۰ سال 

وی خاطرنشان کرد: فائو(سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) در سال ۱۹۷۶ مطالعه‌ای انجام داده که براساس نتایج آن، سرانه مصرف کالری ایرانیان ۲ هزار کالری بوده است. مجدد مطالعه‌ای بعد از انقلاب و  در سال ۲۰۱۶ انجام شد و مشخص شد که سرانه مصرف کالری ایرانیان به ۳ هزار رسیده است و مشخص شد که در یک بازه زمانی ۲۰ ساله میزان سرانه کالری ۱۰۰۰ واحد افزایش داشته است.

ملک‌زاده هشدار داد: این سبک و الگوی غذایی که نان، برنج و سیب‌زمینی و مصرف نمک زیاد بخش عمده‌ای از آن را شامل می‌شود، یک تهدید است و متاسفاته سکته‌های قلبی - مغزی در ایرانیان ۱۰ سال زودتر از اروپایی‌ها اتفاق می‌افتد و حتی  امروزه سکته‌های قلبی و مغزی به زیر سن ۵۰ سال رسیده است.

۸۵ درصد ایرانیان تحرک بدنی کافی ندارند

وی افزود: مشکل مهم دیگر این است که تحرک بدنی در ایرانیان خیلی کم شده است و ۸۵ درصد ایرانیان تحرک بدنی کافی ندارند یعنی از طرفی سرانه کالری افزایش یافته، تحرک بدنی کم شده و همه اینها باعث بروز چاقی، اضافه‌وزن و شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در ایرانیان شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان تأکید کرد: اینکه مدام به مردم توصیه کنیم که فلان ماده غذایی را مصرف نکنند زیاد کارساز نیست. بنابراین همیشه وقتی افراد را از چیزی منع می‌کنیم باید جایگزینی برایش معرفی کنیم تا به جای موارد منع مصرف از آنها استفاده کنند؛ به عنوان مثال به جای منع استفاده از نمک به افراد بگوییم که برای طعم‌دار کردن غذا از فلفل استفاده کنند، این ترک عادت و تغییر ذائقه شاید در ابتدا کمی سخت باشد اما حدود ۶  ماه که این کار را انجام دهند ذائقه‌شان تغییر می‌کند چراکه مصرف فلفل علاوه بر اینکه غذا را طعم‌دار می‌کند برای سلامتی نیز مفید است.

وی ادامه داد: ما به مردم توصیه می‌کنیم برنج، نان و سیب‌زمینی زیاد نخورند و به‌جایش میوه و سبزیجات که مصرف آن در بین ایرانیان خیلی کم است را جایگزین کنند، همچنین اگر عادت به مصرف شیرینی‌جات دارند پیشنهاد کنیم که آجیل بخورند، آجیل بدون نمک بهترین ماده غذایی است که باعث چاقی نمی‌شود و برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان بسیار مفید است.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه علاوه بر کیفیت غذا بحث کمیت استفاده از آن نیز بسیار مهم است، افزود: ما ایرانیان عادت داریم که مثلا برنج را در بشقاب و به میزان زیاد مصرف کنیم در صورتی که برنج را باید به میزان کم مصرف کرد. باید توجه داشت با اصلاح الگوی تغذیه‌ای بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی که امروزه دچار آن هستیم  نیز کمتر خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha