• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402072920523
  • خبرنگار : 50562

اختصاص اعتبار برای سروسامان دادن به «نجف‌خان» بهبهان

اختصاص اعتبار برای سروسامان دادن به «نجف‌خان» بهبهان
عکس: ارگان معماری

ایسنا/خوزستان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بهبهان از آغاز مرمت خانه تاریخی نجف‌خان با اعتباری معادل ۱۷۰ میلیون تومان خبر داد.

علی‌حداد در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: اعتبار مرمت و ساماندهی این خانه تاریخی از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان خوزستان تخصیص یافت.

او با این اشاره ‌که عملیات مرمت یکی از ضلع‌های جنوب این بنای تاریخی تکمیل شده است، گفت: هم‌اکنون نیز کار مرمت ضلع شمال شرقی این خانه تاریخی در حال انجام است.

حداد خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی مرمت این خانه تاریخی هم‌چنان به دست پیمانکار در حال انجام است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بهبهان با تاکید بر این‌که حفاظت و نگهداری آثار ارزشمند تاریخی از اهداف مهم اداره میراث فرهنگی بهبهان است، ابراز امیدواری کرد: پس از اتمام عملیات مرمتی بخشی از این بنای تاریخی در کاربری فرهنگی و آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد.

بنای تاریخی نجف‌خان بهبهان از نمونه‌های معماری مسکونی درخور توجه در مناطق اقلیمی گرم و نیمه‌مرطوب کشور به شمار می‌آید. حفظ و نگهداری ویژگی‌های معماری فضاهای سنتی و به کارگیری مبانی انسانی در طراحی این خانه کاملا به چشم می‌خورد و فرم ساختمانی تا حدود زیادی تابع شرایط جوی، مصالح ساختمانی موجود و شیوه‌های سازه‌ای محلی و اعتقادات فکری و نوع روابط اجتماعی ساکنان آن در گذشته تا به حال بوده است. از دیگر ویژگی‌های معماری آن ارایه مفهوم بسیار ساده‌ای از زیبایی به کمک مصالح بومی در جداره بیرونی است. به طور کلی می‌توان گفت نحوه استقرار فضاهای موجود در بنای نجف‌خان متاثر از عوامل الگوی ساخت حیاط مرکزی، عملکرد بنا، سنت و اعتقادات و اقلیم منطقه بهبهان بوده است.

در این باره خوانده‌اید:

خانه تاریخی «نجف خان» بهبهان در بلاتکلیفی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha