• شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402072920778
  • خبرنگار : 71614

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

جمعی از هنرمندان کشورمان با تجمع و گردهمایی در موزه هنرهای معاصر، بمباران بیمارستان غزه را محکوم می‌کنند. در این گردهمایی هنرمندانی از عرصه هنرهای تجسمی، موسیقی، سینما، نمایش و ... و همچنین تعدادی از معاونان و کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عصر امروز ـ شنبه ـ ۲۹ مهرماه، گردهمایی هنرمندان رشته‌های مختلف با عنوان «حمایت از مردم فلسطین و اعلام انزجار از اقدامات ضدانسانی» در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

این گردهمایی با هماهنگی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران، در حمایت از مردم فلسطین و به‌خصوص پس از وقوع جنایت اخیر در بیمارستان المعمدانی غزه برپا شد. 

سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر ارشاد، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر، رضا بنفشه‌خواه بازیگر، حمیدرضا نوربخش مدیر خانه موسیقی، چنگیز حبیبیان خواننده قدیمی، علی اشرف صندوق آبادی هنرمند خوشنویس، محمد گلریز خواننده، حسین نوروزی خوشنویس، اسماعیل خلج بازیگر، ابوالقاسم طالبی کارگردان، هوشنگ توکلی بازیگر، حمید بهمنی کارگردان، جلیل فرجاد بازیگر، حسین نوری هنرمند جانباز، محسن ابراهیم‌زاده خواننده موسیقی پاپ، شهرام شکوهی خواننده، امیر دژاکام کارگردان تئاتر، از جمله افرادی بودند که برای حضور در این گردهمایی، خود را به سالن آمفی تئاتر موزه هنرهای معاصر رساندند.

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

همزمان با شروع مراسم محمود سالاری (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در مکان موزه هنرهای معاصر تهران حاضر شد و پس از بازدید از نمایشگاه پوسترهای مرتبط با موضوع فلسطین که در رمپ موزه هنرهای معاصر برپا شده بود، به این گردهمایی پیوست.

مراسم با اجرای نقالی از سوی یکی از هنرمندان آغاز و پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا کرد.

ابتدای مراسم با یک دقیقه سکوت به احترام کودکان بیگناه کشته شده در غزه همراه بود.

اجرای مراسم رسمی این گردهمایی را علی خلیلی که خود را فلسطینی معرفی کرد، بر عهده داشت. او معتقد است که مبارزه‌ی هنرمندان به اندازه‌ی مبارزه با تفنگ اهمیت دارد و مبارزه، شامل برنامه‌های هنری و فکری نیز می‌شود. 

او با اشاره به توانایی‌های هنرمندان در مبارزه به وسیله هنر، گفت: هنرمندان فلسطینی بسیار بزرگ هستند؛ آنان هم از طریق آثار خود جنگیده‌اند. 

خلیلی اظهار کرد: مبارزه هنرمندان کمتر از مبارزه نظامی نیست و هدف ما تحقق آزادی و استقلال مردم فلسطین است.

طنین شعار «مرگ بر اسرائیل» هنرمندان در واکنش به جنایات صهیونیست‌ها در موزه هنرهای معاصر

هنرنمایی هنرمندان با موضوع جنایات رژیم صهیونیستی و مظلومیت مردم فلسطین در محل ورودی موزه هنرهای معاصر تهران

در گردهمایی جمعی از هنرمندان کشورمان در موزه هنرهای معاصر، محمود سالاری ـ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ نیز دقایقی سخنرانی کرد. 

او با ذکر خاطره‌ای یادآور شد: پیرزن وقتی از پله‌های هواپیما پایین می‌آمد نمی‌دانست کجاست. وقتی خبرنگاران دورش را گرفتند فهمید در اوگاندا پیاده شده است. هواپیما ربوده شده بود. زمانی که از او پرسیدند نمی‌دانست که چه اتفاقی افتاده است. هواپیما اسرائیلی بود و پیرزن گفت که چرا اسرائیل از شهروندان خود محافظت نکرد. اگر این اندیشه که اسرائیل نمی‌تواند از شهروندانش محافظت کند تسری پیدا کند، دیدگاه همه درباره اسراییل تغییر می‌کند. بر همین اساس فرودگاه بمباران و این گروگان‌ها آزاد شدند؛ چراکه این نرم‌افزار نباید در ذهن کسی شکل می‌گرفت که اسرائیل نمی‌تواند از شهروندان خود دفاع کند. اما امروز همه فهمیدند که اسرائیل نمی‌تواند از شهروندان خود محافظت کند و حالا آنچه که آسیب دیده این نرم افزار ذهنی است. 

او ادامه داد: حضور هنرمندان به معنی دفاع از مظلوم است اما معنای واقعی‌تری نیز دارد که اسرائیل دیگر ترمیم‌پذیر نیست. من از همه بزرگانی که اینجا حضور دارند تشکر می‌کنم و خوش آمد عرض می‌کنم. تمامی بخش‌های وزارت ارشاد برای برگزاری چنین مراسمی تلاش کردند و من به عنوان کمترین از هنرمندانی که حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم. 

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

در ادامه مراسم، حمیدرضا نوربخش ـ مدیرعامل خانه موسیقی ـ اظهار کرد: صحنه‌هایی که این روزها همه با آن مواجه هستیم، غمبارتر از آن است که درباره‌اش سخن گفت. فکر نمی‌کنم که انسانی بر روی این کره خاکی باشد که بتواند در مقابل این فجایع بی‌تفاوت باشد. شاهد هستیم که در همه جهان، هنرمندان و اقشار مختلف به این موضوع واکنش نشان دادند. طبیعی هم هست. زمانی که این کودکان، زنان و مردان را در این وضعیت می‌بینیم و استانداردهای دو گانه‌ای که در عالم وجود دارد، بسیار غم‌انگیز است. جامعه هنری مثل همه آدم‌ها عواطف رقیق‌تری دارند. حالا این مردم مظلوم بی‌پناه در محاصره قرار دارند و ما خود معنای موشک باران، بمباران را می‌دانیم.

او ادامه داد: در باریکه‌ای که به آن نوار می‌گویند بیش از دو میلیون سکنه دارد و در هر گوشه آن مردم مظلوم کشته می‌شوند. این صحنه ها چیزی نیست که از کنار آن بی تفاوت بگذریم. امیدوارم فرجی شود و این دوستان نجات پیدا کنند و جنایتکاران به سزای عمل خود برسند.

در بخشی از این مراسم غلامرضا صنعتگر ـ خواننده ـ به صورت زنده اجرا کرد.

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

علی خلیلی،  در ادامه به سخنی از محمود درویش اشاره کرد و گفت: در غزه شهیدی هست که شهیدی دیگر را حمل می‌کند، شهیدی به تصویرش می‌کشد و شهیدی بر آن نماز می خواند.

هوشنگ توکلی، نماینده موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در سخنانی اظهار کرد: اتوریته اسراییل با استراتژی نوینی که حماس انتخاب کرد، شکست و نیروهای مقاومت توانستند به موفقیت‌های بزرگ دست یابند. پیام مقام معظم رهبری نیز همین بود و سایر مطالب حاشیه است. اگر حواشی را مدیریت کنیم، زحمات عزیزان و شهیدان دیده خواهد شد.

او در بخشی از سخنانش گریزی به ماجرای اخیر سینمایی در قتل داریوش مهرجویی زد  و خواهان برگزاری رویدادی فرهنگی با هدف نقد و تحلیل آثار غلامحسین ساعدی شد.

او گفت: ۴۲ سال پیش اگر گفتیم به امریکا سلام نمی‌کنیم، قرار نیست تنبیه شویم. موضوع ما و مردم فلسطین در اینجا مشترک است. برای این موضوع کشته هم دادیم تا ملت مستقلی باشیم.

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

توکلی تصریح کرد: بعد از چهار دهه به وظیفه خود بپردازید و هرکس سر جای خودش باشد. از آقای سالاری (معاون هنری) نیز خواهش می‌کنم که مروری بر آثار فرهنگی گذشتگان داشته باشند. زمانی که دختر مهرجویی در مراسم پدرش می‌گوید قاتلین کنارم هستند، یعنی ١٠٠ سال داریم به عقب برمی‌گردیم. این چه قدرتی بوده که توانسته نفوذ داشته باشد؟ متاسفانه هنرمندان ما موفق نشدند نقد خود را در برابر اتوریته جناح‌های سیاسی غیر در ایران بیان کنند.

این بازیگر گفت: موضوع غلامحسین ساعدیسیزیزم را اینجا مطرح می‌کنم. اهالی مطبوعات این را ثبت کنید و به آن واقع بینانه بپردازید. نسل جدید ما بزرگ شدند اما اسیر تفکرات مبهم هستند و نیاز به کمک دارند.

توکلی در پایان به مردم فلسطین تبریک و تسلیت گفت و افزود: آنها پیروزند اما تسلیت عرض می‌کنم که عزیزان خود را دقیقه به دقیقه از دست می‌دهند. به امید دستاورد های بزرگ تر و بهتر. 

پس از آن محمد گلریز برای اجرای زنده به روی صحنه رفت.

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

سپس ابوالقاسم طالبی به نمایندگی از هنرمندان سینما سخنرانی کرد. او گفت: حادثه خیلی عظیمی اتفاق افتاده و ابهت پوشالی رسانه‌های صهیونیستی شکسته شده است. صدای کسانی که همواره آگاهانه برای اینان تبلیغ می‌کردند شکسته است.

او گفت: بایدن اگر یک حرف خوبی زده باشد، این است که صهیونیست حتما نباید یهودی باشد. کسانی که می‌بینند پدری گوشت چرخ‌شده بچه‌اش را می‌برد و از مقاومت حرف می‌زند و باز کرکس‌گونه در مراسم عزیزی بر گرد جنازه، صدای کرکس‌ها را درمی‌آورند و وقتی صدای زن برومندی شنیده می‌شود صدای کرکس‌ها درمی‌آید نشان می‌دهد صهیونیست در میان هنرمندان هم هستند. کسانی که به دنبال فالوور هستند. ای مرگ بر فالوور و اندیشه صهیونیستی که نمی‌بینیم اشک مادران را. شما هنرمند نیستید. به شما جایزه می‌دهند و جشنواره صهیونیستی هم می‌برند. بدانید شما مبلغ صهیونیست هستید؛ چه بدانید و چه ندانید. 

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

طالبی اظهار کرد: بدانیم که در بین ما متاسفانه کسانی هستند که حلقوم صهیونیست‌ها هستند. از ته دل منِ ناچیز تاسف خودم را از این آدم‌ها در میان خودمان ابراز می‌دارم و درود می‌فرستم به شما شجاعانه اینجا هستید؛ چراکه ما می‌دانیم هر که علیه صهیونیسم کار کرد را یا ترور کردند و اگر حذف فیزیکی نکردند با بیماری می‌کشند؛ سیف‌الله راد، نادر طالب زاده، فرج الله سلحشور و … را می‌کشند و نمی‌گذراند که سر و صدا شود. به حق همه مظلومان ریشه این غده سرطانی و رژیم جعلی کنده شود. 

در ادامه محمد مهدی ساوه نیز قطعه‌ای را درباره غزه و عملیات طوفان الاقصی اجرا کرد.

سپس محمد خزاعی ـ رییس سازمان سینمایی ـ اظهار کرد: شاکرم که امروز در میان هنرمندان بزرگ از حوزه سینما، تئاتر، موسیقی، ادبیات و ... هستم. امروز همدردی با مردم غزه موجب شده در کنار هم جمع شویم.

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

او گفت: نگاه می‌کردم که در کجای تاریخ ایستادم و باید تصمیم بگیریم قرار است در کنار چه مردمی بایستیم. اگر مطالعاتی درباره واقعه کربلا داشته باشیم متوجه می‌شویم تبلیغات خاندان یزید موجب شد بعضی ها در انتخاب خود دچار مشکل شوند. انتشار خبرهای جعلی، آن زمان هم اتفاق افتاد. امروز حادثه عاشورا برای همه مسلمانان و غیرمسلمانان جهان روایتگر است و ما نیز باید تصمیم بگیریم می‌خواهیم کجای تاریخ بایستیم. امروز کسانی که از کنار وقایع غزه می‌گذرند مطمئن باشند در آینده تاریخ درباره آنان قضاوت خواهد شد. هر اثری که امروز خلق می‌شود ذخیره آخرت شما خواهد شد. امروز ثبت نام بسیاری از فیلمسازان را برای حضور و مستندسازی در غزه داریم. هنرمندان در کنار غزه ایستادند. نسل‌کشی امروز در غزه یادآور هولوکاست است. شاید زمان واقعه کربلا برای تبلیغات گفتند یزید پیروز شده است اما امروز همه می دادند که امام حسین (ع) و یارانش پیروز شدند.

امیر دژاکام، کارگردان و مدرس تئاتر نیز دقایقی سخنرانی و اظهار کرد: من به نمایندگی از چیزی که فکر می‌کنم انسانیست است و شخص خودم اینجا هستم. دل پُر دردی دارم کارهایم رد شد و نتوانستم کار کنم اما برای انسانیت اینجا هستم.

او در ادامه قطعه‌ای از یک داستان که گفت سال ١٣٩۴ درباره غزه و شرح حال مردم فلسطینی نوشته را خواند.

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

محمدمهدی تدین به نمایندگی از آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز در این مراسم سخنرانی کرد. او اظهار کرد: فاجعه غم‌انگیز نسل‌کشی در غزه فراتر از جنگ است. حتی جنگ‌ها هم قوانینی دارد که در آن حقوق بشر محترم شمرده می‌شود. کوچ اجباری بیش از یک میلیون شهروند، کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع، تبدیل یک منطقه جغرافیایی پر جمعیت به مکانی بی آب و غذا را نمی‌توان چیزی جز نسل‌کشی خواند. ملت ایران هر جنایتی را از سوی هر جنایتکاری در هر جای جهان محکوم می‌کند. این ریشه در فرهنگ ما دارد که در آن بی‌تفاوتی جایی ندارد. علاوه بر هنرمندان ایرانی هنرمندان کشور های مختلف با مردم مظلوم غزه همدردی کردند. 

او ادامه داد: بدون شک تاریخ درباره واکنش‌ها به اتفاقات تلخ اخیر قضاوت خواهد کرد.

در ادامه اعلام شد که تلاش شده است با یکی از خبرنگاران حاضر در غزه ارتباط تصویری برقرار شود که این امکان فراهم نشده است اما در ادامه ارتباطی صوتی برقرار شد. 

خلیلی، مجری فلسطینی مراسم، در ترجمه سخنان یوسف فارز ـ خبرنگار فلسطینی ـ اظهار کرد: ما الان از زیر بمباران با شما ارتباط داریم. رژیم صهیونسیتی فکر کرد می‌تواند ما را بدون مقاومت نابود کند اما چنین نمی شود. ما از شما امید می‌گیریم.

او گفت: امیدواریم به زودی پیروز شویم. 

علی اشرف صندوق‌آبادی نیز در پایان به عنوان نماینده هنرمندان تجسمی در مراسم حاضر شد. 

او گفت: امروز حال ما خوش نیست. حال هیچ انسان آزاده‌ای خوش نیست. حال انسان‌های شرافتمند که با مظلومان موافق و با ظلم مخالف هستند، خوش نیست. امروز زمانی که بمباران بیمارستان‌ها را می بینیم، به خاک و خون کشیده شدن انسان های بی دفاع را می بینیم، کشتار کودکان مظلوم را می بینیم حالمان خوش نیست و چگونه می توانیم حال خوشی داشته باشیم وقتی مادرانی را می بینیم که کودکان تکه تکه خود را در آغوش گرفته‌اند. امروز همه هنرمندان آزاده و شرافتمند ناخوش و آزرده خاطرند. همه ما جمع شدیم که مراتب همدلی و همراهی خود را با ملت فلسطین و غزه اعلام کنیم و از ظالم اعلام انزجار کنیم.

او ادامه داد: به امید آنکه غزه روزی در آرامش باشد. 

گزارش ایسنا از گردهمایی هنرمندان حامی فلسطین در موزه هنرهای معاصر + ویدیو

در ادامه محمود سالاری، محمد خراسانی‌زاده و سیدمحمد هاشمی (جانشین وزیر ارشاد) از مهدی صالح پسر شهید نافذ صالح یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی تقدیر کردند.

مهدی صالح گفت: خدا را شکر می‌کنم که نگاه کریمانه ای به خانواده من شد و از ما شهیدی انتخاب شد. از این جمع محترم بابت این دغدغه تشکر ویژه می‌کنم. برای حضور و حمایت از مردم فلسطین تشکر می‌کنم. تسلیت بنده برای درگذشت آقای مهرجویی و همسرشان را نیز بپذیرید. 

او گفت: امروز ظالم و مظلوم مشخص شد. دیگر هیچکس عذری برای مخلوط کردن این دو جبهه ندارد.

صالح با اشاره به روایت‌های دروغین رژیم صهیونیستی اظهار کرد: نبرد امروز فلسطین یک نبرد اسلامی است که مهم‌ترین آرمان آن قدس بود. از همه هنرمندان عزیز تشکر می‌کنم که در مناسبت های مختلف ثابت کردند که یار و هم‌دست غزه بودند. از آن ها دعوت می کنم که از حضور حقیقی و مجازی خود برای روایت واقعی فلسطین برای جهانیان استفاده کنند. امیدواریم بتوانیم روایت خود را ثابت کنیم. به شما اطمینان می‌دهم که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید. شما در سمتی ایستاده‌اید که کار غیراسلامی انجام نمی‌دهد. ادعا شد ۴٠ کودک سر بریده شدند اما مردم غزه به این شایعه خندیدند؛ چرا که مبارزان خود را می‌شناسند. در پایان یاد علی نسمان شهید عزیز افتادم که گفته بود وقتی همه را به حمایت دعوت می‌کنیم، از جایگاه ضعف نیست بلکه برای این است که دوست داریم سهمی در این پیروزی عظیم داشته باشند. من دوست دارم تک تک مردم ایران در این پیروزی عظیم و مقدمه ظهور، نفعی داشته باشند. البته سهم بزرگ انقلاب اسلامی در پر کردن دست ما قابل فراموشی نیست. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha