• دوشنبه / ۱ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402080100597
  • خبرنگار : 50598

صادرات یک میلیون دلاری استان مرکزی به صربستان در سال گذشته

صادرات یک میلیون دلاری استان مرکزی به صربستان در سال گذشته

ایسنا/مرکزی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۱ در سطح کشور حدود ۱۹ میلیون دلار و در استان مرکزی یک میلیون دلار صادرات انواع کالاها را به صربستان داشتیم.

جعفر اصغری، اول آبان ماه در حاشیه بازدید هیئت تجاری صربستان از پارک علم و فناوری استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان مرکزی سال‌های متمادی است که با کشور صربستان مراودات تجاری داشته و خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ در سطح کشور حدود ۱۹ میلیون دلار و در استان مرکزی یک میلیون دلار صادرات انواع کالاها را به صربستان داشتیم. همچنین در شش ماهه نخست امسال نیز در سطح کشور ۹ میلیون دلار صادرات کالا به صربستان داشته‌ایم.

اصغری در رابطه با مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به صربستان گفت: ظروف شیشه‌ای، مواد پتروشیمی مانند پلی استیرن، پلی اتیلن، هیدروکسید سدیم و سولفور سدیم و بعضی از خوراکی‌ها و انواع خشکبار از جمله مهم‌ترین کالاهای صادراتی است که به صورت متمرکز به صربستان صادر شده است.

اصغری در رابطه با واردات کالا از صربستان به ایران نیز اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۳ میلیون دلار و ۶ ماهه نخست امسال نیز ۳ میلیون دلار واردات داشته‌ایم. 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان مرکزی اضافه کرد: عمده کالاهای وارداتی از صربستان شامل قطعات منفصله تراکتور، بذر ذرت و بادمجان، توتون و تنباکو و گندم بوده است.

وی با اشاره به برگزاری نشستی با حضور فعالین اقتصادی استان و هیئت تجاری صربستانی گفت: این نشست عصر امروز در اتاق بازرگانی اراک انجام خواهد شد و هدف آن آشنایی طرف‌های تجاری ایران و صربستان است.

اصغری با بیان اینکه کشور صربستان دروازه ورود به اتحادیه اروپا است تصریح کرد: هرچند این کشور عضو اتحادیه اروپا نیست اما مراودات خوبی از لحاظ تعرفه‌های ترجیحی و تجاری با این اتحادیه دارد.

اصغری اضافه کرد: ما می‌توانیم با معرفی توانمندی‌هایی خود و همچنین حضور رایزن‌ اقتصادی و بازرگانی سازمان توسعه تجارت در صربستان ارتباط خوبی را با این کشور برقرار کنیم. یکی از ارتباطاتی که ما می‌توانیم در حوزه کالا و خدمات و توسعه صادرات داشته باشیم برگزاری نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های جمهوری اسلامی در سایر کشورهاست.

وی در پایان اظهار کرد: با همت اتاق بازرگانی اراک و تلاش کارگروه توسعه صادرات استانداری مرکزی در اولین ورودمان به صربستان، برگزاری نمایشگاهی با حضور هیئت‌های تجاری ایرانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha