• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402080302740
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد

آذربایجان شرقی آماده پذیرش فسیل‌های بی‌مهره‌گان برای مطالعه دانشمندان کشور

آذربایجان شرقی آماده پذیرش فسیل‌های بی‌مهره‌گان برای مطالعه دانشمندان کشور

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از آمادگی پذیرش استان برای نگهداری و مطالعه فسیل‌های بی‌مهره‌گان جهت مطالعه دانشمندان خبر داد.

شهنام اشتری امروز، ۳ آبان در شانزدهمین همایش روز ملی فسیل و دیرین‌شناسی کشور که با حضور قادری، رئیس انجمن دیرین‌شناسی ایران و سایر اساتید و دانشمندان دیرین‌شناسی کشور در دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در راستای حفاظت و معرفی تاریخ گذشته ایران زمین، سال‌های سال با پذیرفتن مسئولیت، در زمینه حفاظت، کاوش و مطالعه فسیل‌های مهره‌دار اقدام کرده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۵۳ با عقد قرارداد مطالعه فسیل‌های سازند مراغه با دانشگاه کالیفرنیای آمریکا، به عنوان اولین مرکز سیستماتیک، سازند مذکور را انجام داده و در سال ۱۳۸۳ با همکاری دانشگاه تبریز به سرپرستی دکتر پورابریشمی، اقدام به مطالعه فاز دوم سیستماتیک در منطقه فسیل مهره‌دار مراغه کرده است.

وی اضافه کرد: از آنجا که سایت فسیلی مراغه و فسیل‌های مهره‌دار در تاریخ گذشته ایران زمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، ماموریت خطیر حفاظت از این سازند برعهده سازمان حفاظت محیط زیست کشور است که در این راستا اولین اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه ازسال ۱۳۸۴ از طرف شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مصوب شده و به طبع آن در استان‌های مختلف از جمله کرمان، اردبیل، اصفهان و سیستان بلوچستان به عنوان مناطق دارای اثر طبیعی ملی در حال بررسی، مطالعه و معرفی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بیان کرد: اولین مرکز تحقیقات دیرشناسی کشور در شهرستان مراغه برای تحقیق و مطالعه دانشمندان عزیز در زمینه علم دیرین‌شناسی در حال احداث بوده و با تلاش‌های انجام گرفته در سال‌جاری، اعتبار لازم جهت تکمیل این مجموعه عظیم در حال جذب است.

وی اعلام کرد: طی سال‌های گذشته، نزدیک به ۵۰۰۰ نمونه فسیل مهره‌دار از سال ۱۳۸۴ تاکنون از سایت‌های مختلف حفاری و استخراج و به مرکز مذکور انتقال یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست و اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، آمادگی کامل جهت همکاری با دانشگاه‌ها و گروه‌های زمین‌شناسی در خصوص مطالعه و پایان‌نامه‌های مربوط به علم دیرین‌شناسی را داشته چنان که طی سال‌های گذشته حدود ۱۶ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و هفت پایان‌نامه دکترا با حمایت این سازمان در خصوص فسیل‌های مذکور در زمینه‌های مختلف مطالعه شده است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد در این استان با مضمون علم دیرین‌شناسی، بیان کرد: برگزاری دو دوره همایش دیرین‌شناسی از طرف سازمان متبوع از جمله اقداماتی است که نشانگر حمایت اساتید بزرگوار از این موضوع بوده با فراهم شدن امکانات لازم جهت پذیرش نمونه‌های فسیلی بی‌مهره‌گان نیز، به منظور نمایش و مطالعات بنیادی با رعایت امانت‌داری در سایت فسیلی مراغه مورد استقبال این اداره‌کل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، قادری، رئیس انجمن دیرین‌شناسی ایران نیز این همایش را نشان ظرفیت علمی بالای آذربایجان شرقی در زمینه مطالعات دیرینه‌شناسی کشور دانسته و گفت‌: سایت فسیلی مراغه یک قطب علمی و به عنوان مرکز تولید علوم بنیادی برای شناخت فسیل‌های مهره دار و بی‌مهره در سطح کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha