• یکشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081410146
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد:

۹۰ درصد اقتصاد و درآمد خلیل‌آباد بر پایه فعالیت کشاورزی است

۹۰ درصد اقتصاد و درآمد خلیل‌آباد بر پایه فعالیت کشاورزی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: ۹۰ درصد اقتصاد و درآمد ساکنان شهرستان خلیل‌آباد بر پایه فعالیت کشاورزی و تولید محصولات عمده به خصوص انگور و انار است.

محمود شبان در گفت و با ایسنا از این شهرستان به عنوان قطب تولید انگور در خراسان رضوی نام برد و افزود: سطح زیر کشت انگور در شهرستان خلیل‌آباد ۵۷۰۰ هکتار و انار ۶۰۰ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان خلیل‌آباد با ۳۰ رقم انگور همه ساله بالغ‌بر ۱۰۰ هزار تن از این محصول تولید می‌شود، بیان کرد: کشمش سبز قلمی خلیل‌آباد شهرت جهانی دارد و مورد تقاضای بسیاری از کشورها از جمله امارات و روسیه است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اعلام اینکه ۷۰ درصد محصولات شهرستان خلیل‌آباد صادراتی است، ادامه داد: پارسال بالغ‌بر ۶۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آبیاری نوین، کشت‌های گلخانه‌ای، صنایع تبدیلی و تکمیلی برای شهرستان جذب شد.

وی از اجرای ۱۹ کیلومتر کانال انتقال آب در روستاهای محروم خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ۵ قنات شهرستان با اعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان لایروبی شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آبی که در منطقه داریم لایروبی قنوات کمک بسیاری به بخش کشاورزی کرد.

وی با اعلام اینکه نگاه ما به بخش کشاورزی زیرساختی است، عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم مجوزهای ۱۲ طرح سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع را جذب کنیم.

شبان با تأکید بر اینکه بخش کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد نیازمند اعتبارات بیشتری است، از قطعی برق چاه موتورها به عنوان یکی از معضلات بزرگ بخش کشاورزی نام برد و گفت: خسارتی که پارسال به دلیل قطع چاه موتورها به بخش کشاورزی وارد شد بالغ‌بر ۸۵۰ میلیارد تومان بود.

وی در همین خصوص از تشکیل کارگروه کاهش خسارت‌های قطعی برق در شهرستان خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم سال آینده شاهد وارد شدن خسارت‌های کمتری به بخش کشاورزی شهرستان ناشی از قطعی برق چاه موتورها باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با بیان اینکه ۹۰ درصد ساکنین شهرستان خلیل‌آباد کشاورز هستند، افزود: ۹۰ درصد اقتصاد و درآمد ساکنان این شهرستان بر پایه فعالیت کشاورزی و تولید محصولات عمده مانند انار، انگور و پسته است.

شهرستان خلیل‌آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌کند. انگور، زعفران، انار و پسته از مهمترین محصولات این شهرستان است که جنبه صادراتی دارند.

شهرستان خلیل‌آباد با ۶۰ هزار نفر جمعیت و هزار و ۱۲۰ کیلومترمربع وسعت، ۲ شهر خلیل‌آباد و "کندر " و ۲۴ روستای دارای دهیاری در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد قرار دارد. ۳۳ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در روستاها سکونت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha