• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402081611492
  • منبع : نمایندگی سمنان

محققان سمنانی حق بوعلی سینا را از غربی‌ها گرفتند

محققان سمنانی حق بوعلی سینا را از غربی‌ها گرفتند

ایسنا/سمنان محققان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، حق بوعلی سینا را از دانشمندان غربی گرفتند.

دانشمندان غربی در حالی وجود کپسول محافظ دور کبد را به نام "گلیسون" خود ثبت کرده بودند که حدود 600 سال قبل از آن دانشمند بزرگ ایرانی بوعلی سینا وجود آن را اثبات کرده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، مهدی فیروزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، دکتر سجاد صادقی  پزشک سابق متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و عضو فعلی  هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و الناز دوست محمدی عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان موفق شدند تا این موضوع که کپسول گلیسون در کتاب " قانون پزشکی " در سال 1025 میلادی توسط ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا توصیف شده بود را اثبات نمایند.

با انتشار نتایج این مطالعه در مجله معتبر "Hepatobiliary Surgery and Nutrition" با Impact Factor:8 در دسامبر 2023، مشخص شد که پیش از اشاره دانشمندان غربی مثل یوهانیس والائوس در سال 1640 میلادی و فرانسیس گلیسون در سال 1654 میلادی به کپسول گلیسون که یک کپسول پوشاننده کبد است، ابن‌سینا در کتاب " قانون پزشکی" در سال 1025 میلادی، این غشا را با دقت توصیف کرده بود.گفتنی است: کپسول یا پوشینه در بافت شناسی در این مورد به کار می‌رود که غشا یا پوشش یا ساختار دیگری که بافت یا اندامی مانند کپسول کبد یا طحال را دربر می‌گیرد. کپسول فیبروزه پیرامون کبد را کپسول گلیسون می نامند.
ابن سینا؛پزشک، ریاضی‌دان، منجم، فیزیک‌دان، شیمی‌دان، جغرافی‌دان، زمین‌شناس، شاعر و فیلسوف ایرانی و از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران‌زمین است.
کتاب قانون، مهم‌ترین و مفصل‌ترین کتاب ابن سینا در طب و از مهمترین کتب طبی در تمدن ایران پس از اسلام و از جمله مهم‌ترین آثار پزشکان دنیای قدیم است. این اثر جاودانه ابوعلی سینا یکی از بزرگترین کتاب های مرجع علم پزشکی در دنیا در قرون وسطی بوده است.
گفته می شود شیخ الرئیس ابوعلی سینا، بخش اول این کتاب را در جرجان و حدود سال ۴۰۳ ه.ق(۱۳-۱۰۱۲ میلادی) و بخشی دیگر را در ری حدود سال ۴۰۵ ه.ق(۱۵-۱۰۱۴ میلادی) و بقیه آن را در همدان، بین سال های ۴۰۵ الی ۴۱۴ ه.ق(۲۴-۱۰۲۳ میلادی) تألیف کرده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۸-۱۶ ۰۹:۴۳

سلام بر اساس کتاب شرح حال ابن سینا کل مدت زمان زندگی بوعلی سینا در همدان همان شش ماهه آخر عمر وی بوده! که در متن فوق به اشتباه اقامت وی در همدان را ۹ سال آورده. بوعلی پیش از سفر آخر به همدان سالها در محله دردشت اصفهان ساکن و در همان محل به طبابت و تحقیق و کتابت مشغول بوده