• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081611676
  • خبرنگار : 30147

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهرستان:

برای جلوگیری از ایجاد بحران جمعیت در نیشابور فقط ۶ سال فرصت داریم

برای جلوگیری از ایجاد بحران جمعیت در نیشابور فقط ۶ سال فرصت داریم

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: فقط ۶ سال برای جلوگیری از بحران جمعیت در شهرستان نیشابور فرصت ‌داریم.

هادی حسین‌زاده در حاشیه نشست بسیج نخبگان در گفت و گو با ایسنا از اعلام هشدار کارشناسان جمعیت در خصوص قرار گرفتن هرم جمعیتی منطقه در حد هشدار خبر داد و افزود: فقط شش سال برای اینکه دچار چاله جمعیتی نشویم فرصت داریم.

وی با بیان اینکه سال‌هاست زنگ هشدارهای جمعیتی در منطقه نواخته شده است و نیشابور امروز از نظر شاخص‌های جمعیتی در شرایط خوبی قرار ندارد، اظهار کرد: حدود شش‌ سال دیگر بیشتر در نیشابور فرصت نداریم و وقتی در میان سالمندی قرار بگیریم، دیگر جای جبران نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نرخ باروری این شهرستان ۱.۶ اعلام کرد و افزود: این به معنی آن است که یک مادر بارور در جامعه حداکثر کمتر از دو فرزند دارد در صورتی که اگر به همین منوال پیش برویم در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهرستان سالمند خواهند بود.

وی با اظهار نگرانی از اینکه در حال سپری کردن آخرین فرصت‌ها برای جبران بخشی از خسارت پیری جمعیت در منطقه هستیم، عنوان کرد: هنوز بخش قابل توجهی از جمعیت جوان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مجرد هستند که امید داریم با توجه به سیاست‌های جمعیتی شاهد کاهش این شاخص باشیم.

حسین‌زاده نسبت به خطر سیاه چاله جمعیتی هشدار داد و گفت: اهداف کاهش جمعیت در کشور ما از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و نتایجی که باید پس از ۲۰ سال به آن می‌رسیدیم، در کمتر از ده سال ایجاد شد.

وی با اظهار تأسف از اینکه نرخ باروری جامعه ایران از ۶.۱ در سال ۱۳۶۸ به ۱.۵ رسید و نرخ رشد زیر ۲ درصد زنگ هشدار را برای جمعیت به صدا در می‌آورد، رهایی از چاله جمعیتی را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و افزود: چاله جمعیتی امروز به یک مسئله جدی تبدیل شده است.

رئیس مرکز بهداشت نیشابور خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام نظر کارشناسان اگر نتوانیم طی شش سال آینده نرخ باروری را حداقل به ۲.۵ برسانیم طی ۳۰ سال آینده یکی از سه کشور پیر دنیا خواهیم بود و نیروی کار برای رفع احتیاجات سالمندان وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه هرچند سیاست‌های کلی جمعیتی در سال ۱۳۹۳ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد ولی مجالس شورای اسلامی تا سال ۱۳۹۹ با توجه به بار مالی قانون جوانی جمعیت را تصویب نکردند، اذعان کرد: در حال حاضر قانون مصوب مجلس به همه ادارات ابلاغ شده و باید این بحران جمعیت را همه به کمک هم مدیریت کنیم.

حسین‌زاده مشکل طلاق، مشکلات اقتصادی جامعه، و افزایش سن ازدواج را از دیگر معضلات مرتبط با جوانی جمعیت برشمرد و گفت: همه با هر نظر و عقیده‌ای که داریم باید در این راه کمک کنیم تا فرصت ۶ ساله از دست نرود در غیر این صورت ۱۵۰ سال زمان می‌برد که هرم سنی به شرایط قبل برگردد.

وی در همین خصوص با اشاره به تشکیل کارگروه‌های جوانی جمعیت در معاونت‌های دانشگاه، ستاد مرکزی و فرمانداری خواستار حضور و مشارکت بیشتر همه سازمان‌ها در این امر شد.

حسین‌زاده در ادامه ضمن تقدیر از همکاری سمن نفس در کاهش موارد سقط‌ جنین گفت: هرچند در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر اکنون دولت در حوزه سلامت ماهیانه بالغ‌بر ۱۵ میلیارد تومان هزینه می‌کند ولی درصد مراجعه مردم به مراکز و پایگاه‌های سلامت حدود ۲۰ درصد است در حالی که خدمات و مراقبت‌های ما در این مراکز و پایگاه‌های سلامت رایگان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از همه مردم درخواست کرد تا در اسرع وقت برای انجام معاینات و مراقبت‌های بهداشتی به نزدیک‌ترین مرکز و یا پایگاه سلامت مراجعه کنند.

وی در پایان سه اولویت مهم کمیته بهداشت و درمان بسیج نخبگان را جوانی جمعیت، بیماری‌های غیر واگیر و مشکل فاضلاب نیشابور بزرگ عنوان کرد و افزود: برای رفع این معضلات به کمک تمامی سازمان‌های دولتی، ادارات خصوصی، کارخانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و مردم نیاز داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha