• چهارشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402081712343
  • خبرنگار : 50124

لزوم توجه جدی به بحث محیط‌زیست طبیعی

لزوم توجه جدی به بحث محیط‌زیست طبیعی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است بحث محیط‌زیست طبیعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته توجه جدی نسبت به آن انجام شود و این نشست نقطه عطف و خروجی مناسب برای این حوزه باشد.

سعید یوسف‌پور ۱۷ آبان‌ماه در نشست تخصصی معاونان محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی کشور با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در استان پنج منطقه حفاظت شده، یک پارک ملی، سه منطقه شکار ممنوع و هشت تالاب کوهستانی وجود دارد که بزرگترین آن‌ها تالاب بین‌المللی چغاخور بوده که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
وی افزود: ۴۳۳ گونه جانوری، ۳۰۱ گونه پرنده، ۴۹ گونه خزنده و ۱۳۶۰ گونه گیاهی رکورد و معرفی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از زمانی که در مسئولیت مدیریت حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هستم دو بحران را در استان پشت سر گذاشتیم که مهم‌ترین آن سیل شدید در استان بود که حدود ۲۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های محیط زیست از جمله راه‌ها، آبشخورها و قنات‌ها وارد شد البته اعتبار یک میلیارد تومانی از سوی مدیریت بحران اختصاص داده شد.
یوسف‌پور با بیان اینکه عمده تمرکز اداره‌کل بر مسائل محیط‌زیست طبیعی است، تصریح کرد: در این راستا ۳۰ کارگاه حضوری و آنلاین برگزار شده و دو همایش ملی با عنوان دانش سنتی و همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت که بخش عمده آن محیط طبیعی است در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال آینده، برگزار خواهد شد.
به گفته وی، در حوزه مسائلی همچون گیاهان در خطر انقراض سایت‌های فسیلی، غارها، دامپزشکی حیات‌وحش، ذخیره‌گاه زیست کره توجه جدی وجود دارد البته تنوع زیستی بحث ذخیره‌گاه در اولویت قرار گیرد و امید است نتایج خوبی حاصل شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت توجه به چالش‌ها و ظرفیت‌های محیط‌زیست طبیعی در استان، تصریح کرد: اگر در استان‌ها تلاش‌ خود را مضاعف نکنیم قطعاً اقدامات بی‌نتیجه خواهد بود، بنابراین لازم است بحث محیط‌زیست طبیعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته توجه جدی نسبت به آن انجام شود و این نشست نقطه عطف و خروجی مناسب برای این حوزه باشد.
در ادامه محمدکاظم منزوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۸۵ درصد این استان کوهستانی است، اظهار کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی این استان، خوشبختانه این شرایط با محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین معیشت مردم گره خورده است، از طرفی اقتصاد محیط‌زیست استان اقتصادی سالم است.
وی با بیان اینکه تنش‌های بسیاری در حوزه زیست‌محیطی در کشور وجود داشت، تصریح کرد: در محروم‌ترین منطقه استان که معیشت مردم از طریق جنگل و مرتع تامین می‌شود وظیفه داریم روش‌هایی را برای ارتقای معیشت آن‌ها به منظور کاهش خسارات به منابع طبیعی و محیط زیست در نظر بگیریم.
منزوی ادامه داد: لازم است با تفکری که به مباحث زیست محیطی حاکم شده باید با حفظ محیط زیست، معیشت و اقتصاد مردم را توسعه دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود بیش از ۳۰ شهرک صنعتی در استان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه فعالیت این شهرک‌ها به گونه‌ای بوده تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود، یعنی جاذبه‌های محیط زیست و منابع طبیعی به نوعی از صنایع دور مانده‌اند و این امر موجب شده تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود، در بخش کشاورزی و گردشگری نیز همین سیاست به منظور توسعه پایدار دنبال می‌شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha