• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402082215696
  • خبرنگار : 50310

خواص آبغوره طبیعی را بشناسیم

خواص آبغوره طبیعی را بشناسیم

ایسنا/لرستان یک متخصص طب سنتی گفت: آبغوره در حفظ و سلامتی سیستم گوارش بدن مؤثر بوده و مصرف آن یکی از چیزهایی است که باعث زیاد شدن اشتها می‌شود.

یداله مرادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آبغوره دارای طبع سرد بوده و برای افرادی که دارای مشکلات اعصابند و همچنین افرادی که سرد مزاج هستند و طبع سردی دارند مضر و بهتر است که این افراد در خوردن آبغوره زیاده‌روی نکنند.

وی با اشاره به خواص درمانی آبغوره در طب سنتی بیان کرد: این نوشیدنی در حفظ و سلامتی سیستم گوارش بدن مؤثر بوده و مصرف آن یکی از چیزهایی است که باعث زیاد شدن اشتها می‌شود و علاوه بر آن به هضم بهتر غذا نیز کمک زیادی می‌کند و همین امر باعث رفع مشکلات معده و روده و باعث سلامتی سیستم گوارشی بدن می‌شود.

مرادی افزود: اگر آش آبغوره به همراه زیره سیاه را به مدت پنج روز متوالی استفاده کرده و در این مدت از خوردن غذاهای سنگین بپرهیزید باعث می‌شود که معده شما تقویت و کرم‌های روده دفع شوند و از بین بروند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین خواص آبغوره این است که برای نرم شدن لثه‌ها بسیار مفید بوده و علاوه بر این غرغره کردن آن نیز برای افرادی که دچار ورم گرم مخاط دهان و ورم گلو هستند بسیار مفید و اثرگذار است.

وی بیان کرد: مصرف آبغوره در درمان یبوست نیز اثرگذار است و برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند بسیار مفید بوده و می‌تواند به درمان این بیماری کمک زیادی کند.

مرادی با اشاره به کمک آبغوره در جلوگیری از انواع سرطان‌ها، اضافه کرد: آبغوره سرشار از ویتامین C بوده و به همین دلیل است که از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری می‌کند و طبق تحقیقات انجام شده سطح استرول‌هایی که فیتواسترول نامیده می‌شوند در انگورها وجود دارد و هر چقدر انگورها بیشتر برسند سطح فیتواسترول ها کاهش می‌یابد، بنابراین مصرف غوره و آبغوره برای مبارزه با تومورهای سرطانی به همه افراد توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف روزانه آبغوره باعث پایین آوردن سطح فشارخون و همچنین تری گلیسیرید می‌شود، بنابراین افرادی که با افزایش سطح فشارخون و یا تری گلیسیرید مواجه هستند حتماً باید این ماده مصرفی مفید را در طول روز به مقدار لازم مصرف و به خود کمک کنند.

وی گفت: آبغوره سرشار از پتاسیم است که یکی از اصلی‌ترین مواد معدنی در درمان و پیشگیری از دردهای سیاتیک و کمردرد به شمار می‌رود.

مرادی ادامه داد: آبغوره کالری خیلی کمی دارد و برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند و می‌خواهند وزن خود را کم کنند مفید بوده و بهتر است از آن در سالاد استفاده کنند اما به این نکته نیز باید توجه داشت که مصرف زیاد و طولانی مدت از آن نیز به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند.

این متخصص طب سنتی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده آبغوره دارای خواص دیگری از جمله بند آوردن خون بینی، درمان اسهال‌های ساده و خفیف، درمان آنژین، کاهش تب، درمان چرک گوش، ادرار آور، حذف سموم بدن، ضد عفونی کننده روده‌ها، کاهش حرارت و صفرای بدن، درمان زردی و … است ولی باید در مصرف آن زیاده‌روی نشود.

وی با اشاره به مضرات آبغوره تصریح کرد: استفاده بیش از حد از این ماده اُرگانیک در دوران بارداری برای خانم‌های باردار منجر به سقط جنین می‌شود.

مرادی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه آن برای افرادی که شش‌های ناراحتی دارند و از کبد سرد رنج می‌برند مضر بوده و افرادی که دارای مشکلات معده از جمله اسید بالای معده و یا زخم معده هستند نباید از آبغوره استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: استفاده بیش از اندازه از آبغوره باعث ضعیف شدن قوای جنسی نیز می‌شود پس سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید،  نفخ و دلپیچه نیز از دیگر مضرات بیش از اندازه مصرف آبغوره بوده و افراط در مصرف این ماده باعث جمع شدن گاز در دستگاه گوارش نیز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha