• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402082316636
  • خبرنگار : 50184

مسئول ثبت میراث طبیعی استان:

حفاظت از ۱۴ درخت ثبت ملی شده کرمانشاه تشدید می‌شود 

حفاظت از ۱۴ درخت ثبت ملی شده کرمانشاه تشدید می‌شود 

ایسنا/کرمانشاه مسئول ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از بازدید تیمی از کارشناسان دفتر ثبت آثار وزارتخانه و استان برای تشدید حفاظت از درختان کهنسال ثبت ملی شده استان خبر داد. 

مسلم کرمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون ۳۹ اثر میراث طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته، اظهار کرد: ۱۴ مورد از این تعداد درختان کهنسالی هستند که بین ۲۵۰ تا ۸۵۰ سال عمر دارند. 

وی افزود: ما هرساله بنا به ضرورت و نیاز بازدیدهای مکرری را از این درختان داریم و مشکلات و نیازهای آنها مانند آبرسانی در فصل گرما، کوددهی، هرس و ... را بررسی می کنیم. 

مسئول ثبت میراث طبیعی استان اضافه کرد: هرچند در سالهای گذشته رسیدگی خوبی به این درختان صورت گرفته، اما تاکنون غیر از درخت "رحمت" تاق بستان از هیچکدام از این درختان بازدیدهای تخصصی انجام نشده است. 

وی ادامه داد: در این راستا، با رایزنی هایی شکل گرفته با دفتر ثبت میراث طبیعی کشور در وزارت میراث فرهنگی، اداره کل جهاد کشاورزی استان و متخصصین حوزه گیاهان و نباتات، قرار شده بزودی بازدیدی از این درختان داشته باشند. 

کرمی خاطرنشان کرد: این تیم قرار است با انجام یک بازدید میدانی، سلامت این درختان را مورد مطالعه قرار داده، آسیب های وارده را شناسایی کند و برنامه حفاظتی و نگهداری لازم را برای آنها در اختیار ما قرار دهند. 

وی افزود: این مسئله باعث می شود تا از این پس حفاظت از این درختان کهنسال به نحو احسن انجام شود و بتوانیم  آنها را برای نسل های بعدی هم حفظ کنیم. 

مسئول ثبت میراث طبیعی استان با بیان اینکه سال گذشته برای حفاظت، محوطه سازی و ساماندهی این درختان اعتباراتی اختصاص داده شد، گفت: امسال هم در تلاشیم تا بتوانیم اعتبارات مناسبی را برای آنها جذب نماییم.

وی در ادامه از مجموعه درختان چنار کهنسال در حوض لاره، درخت کهنسال چنار روستای شرکان، درخت کهنسال چنار سراب هولی و چنار کهنسال پشته در شهرستان پاوه، درخت رحمت در تاق بستان کرمانشاه، درخت چنار باوه شامه گهواره، مجموعه درختان گردو کهنسال سراب سیاوانه، مجموعه درختان ون بابادگار، درخت چنار کهنسال روستای زرده و درخت چنار کهنسال مسجد عبدالله بن عمر ریجاب در شهرستان دالاهو، مجموعه درختان بنه کهنسال در روستای ونه رنگینه کوزران، درخت توت کهنسال کانی گل جوانرود، درخت بلوط کهنسال دار قیو گیلان غرب و درخت چنار کهنسال دارمنگوله هرسین به عنوان ۱۴ درخت کهنسال استان نام برد که به ثبت ملی رسیده اند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha