• شنبه / ۲۷ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402082719233
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول تاکید کرد

کمبود اعتبار ؛ عامل سیل بردگی محور دو راهی دشت در خراسان شمالی تا جنگل گلستان

کمبود اعتبار ؛ عامل سیل بردگی محور دو راهی دشت در خراسان شمالی تا جنگل گلستان

ایسنا/خراسان شمالی مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی گفت: کمبود اعتبار عاملی اصلی سیل بردگی و تخریب محور دو راهی دشت در این استان تا جنگل گلستان بوده است.

محمدرضا هنرور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه طی سیل اخیر در خراسان شمالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر از محور مذکور از بین رفت، اظهارکرد: این جاده در مجاورت رودخانه قرار دارد و نیاز است تا یک سری تمهیدات جدی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن انجام شود.

وی با اشاره به سیل پارک ملی گلستان در سال ۸۴، افزود: بر اثر جاری شدن این سیلاب خسارت های خیلی زیادی به زیرساخت های راه وارد شد که ساخت دیوار ساحلی یکی از الزامات جلوگیری از بروز خسارت است.

هنرور ادامه داد: یک سری اقدامات در محدوده ای که هم اکنون جاده تخریب شده توسط اداره کل راه و ترابری در زمان های گذشته انجام شده اما با توجه به اینکه اعتبار کافی وجود نداشته به صورت اصولی انجام نشده و سیل سبب شده تا آن دیوارها شسته شود و سیلاب خسارت وارد کند.

وی تصریح کرد: در مسیرهایی که شرکت ساخت و توسعه مشغول به فعالیت است دیوارهای ساحلی کار شده اما این مسیر یعنی از دو راهی دشت تا ابتدای پارک ملی گلستان که طول آن پنج کیلومتر است به دلیل اینکه باید عملیاتی همچون ساخت دیوار ساحلی، کف شکنی رودخانه و ... انجام شود و نیاز به هزینه خیلی زیادی است، کار انجام نشده است.

مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه و زیربناهای حمل و نقل کشور در خراسان شمالی با تاکید بر اینکه این نقطه جزء بحرانی ترین نقاط این محور است، گفت: برای اینکه ساخت و ساز جاده به صورت کامل و ایمن در این محدوده انجام شود نیاز به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و اگر این میزان اعتبار اختصاص نیابد، تمام ساخت و سازهایی که انجام می شود، به طور حتم دوباره با جاری شدن سیلاب از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد: حجم عملیات در این محور بسیار زیادی است بطوریکه ۳۰ تا ۳۵ میلیارد تومان فقط هزینه خرید آرماتور، ۱۰ میلیارد تومان هزینه سیمان و ... می شود، بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید این محدوده را به صورت ویژه ببیند.

سیل بامداد ۱۷ آبان‌ماه امسال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر از جاده دوراهی دشت تا جنگل گلستان را به‌طور کامل با خود برد. این سیل خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها بویژه در شهرستان گرمه وارد کرد.

سد گلمندره هنوز به بهره‌برداری نرسیده، اما وجود آن سبب شد فاجعه‌ای که در سیل ابتدای دهه ۸۰ در این منطقه آمد و بسیاری از مردم را به کام مرگ برد و خسارت‌های عمده‌ای به زیرساخت‌ها، تولیدات و منابع طبیعی زد تکرار نشود. اگر این سد وجود نداشت، کیلومترها از جاده‌های این محور کاملا از بین می‌رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha