• یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۷:۴۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402082820744
  • خبرنگار : 50175

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان:

پرستاران تنش شغلی بیشتری در حوزه بهداشت و درمان دارند

پرستاران تنش شغلی بیشتری در حوزه بهداشت و درمان دارند

ایسنا/لرستان عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی خرم‌آباد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: پرستاران تنش شغلی بیشتری در حوزه بهداشت و درمان دارند.

شیرین حسنوند در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به طرح تحقیقاتی تأثیر رایحه درمانی با اسانس شمعدانی بر خستگی و کیفیت خواب پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه، اظهار کرد: حوزه بهداشت و درمان به‌عنوان یک محیط کاری پرتنش مطرح و تنش شغلی مشکل شناخته شده کارکنان مراقبت سلامتی است.

وی تصریح کرد: در این میان، پرستاران همواره تنش بیشتری نسبت به دیگر کارکنان حوزه سلامت گزارش داده و به‌ویژه پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه سطح بالاتری از تنش را تجربه می‌کنند.

دانشیار دانشکده پرستاری و مامایی خاطرنشان کرد: علاوه بر تنش، خستگی جسمی و روحی از دیگر مشکلات پرستاران بخش مراقبت ویژه است که تأثیر نامطلوبی بر کیفیت مراقبت، رضایت و امنیت بیمار و پرستار دارد.

حسنوند اضافه کرد: علاوه بر این، قرار داشتن در معرض تنش مزمن و خستگی موجب اختلال خواب پرستاران می‌شود.

وی بیان کرد: مشکلات خواب هم می‌تواند موجب اختلال در عملکرد، تمرکز، مهارت‌های تصمیم‌گیری و همچنین کاهش ایمنی پرستار و بیمار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان ادامه داد: بنابراین، تدابیری جهت کاهش سطح خستگی، بهبود کیفیت خواب پرستاران بخش مراقبت ویژه ضروری است.

حسنوند اظهار کرد: در سال‌های اخیر، روش‌های غیر دارویی مورد توجه بیماران و مراقبت دهندگان بهداشتی قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: یکی از درمان‌های شناخته شده توسط سازمان بهداشت جهانی رایحه‌درمانی است که در آن، روغن‌های استخراج شده از گل، برگ، ساقه و میوه گیاهان معطر به روش‌های مختلف مانند استنشاق، ماساژ، استفاده ساده‌روی پوست و به‌ندرت خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: استنشاق اسانس غیرتهاجمی است، محدود به زمان و مکان نبوده، به‌طور مستقیم بر مغز تأثیر گذاشته و سریع اثر می‌کند. همچنین، استفاده از آن به تجهیزات و آموزش خاص نیاز ندارد.

حسنوند اضافه کرد: شواهد گسترده حاکی از آن است روغن طبیعی استخراج شده از شمعدانی (ژرانیوم)، یک روغن ضروری ایمن با ترکیبات فعال مختلف بوده و در نتیجه خواص آنتی‌بیوتیک، آنتی‌اکسیدان، کاهندگی فشارخون، انعقاد خون و آرام بخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر رایحه درمانی با اسانس شمعدانی بر خستگی و کیفیت خواب پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه انجام شد.

این دانشیار ادامه داد: با توجه به نتایج به دست آمده، رایحه‌درمانی با اسانس برگ شمعدانی معطر می‌تواند به‌صورت خود مراقبتی مورد استفاده پرستاران و نیز به‌عنوان راهکاری مؤثر در کاهش خستگی مورد توجه مدیران پرستاری قرار گیرد.

حسنوند اظهار کرد: اما اگر موردنظر نتوانست در بهبود کیفیت خواب مؤثر باشد نباید  تأثیر عوامل بسیار مهمی همچون جنسیت، سبک زندگی، وضعیت عاطفی، بهداشت خواب و نوع شیفت کاری(صبح یا عصر) بر نتایج به دست آمده را نادیده گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha