• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402082921101
  • خبرنگار : 30147

سرپرست یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی:

آثار تاریخی شناسنامه‌های هر سرزمین هستند

آثار تاریخی شناسنامه‌های هر سرزمین هستند

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه آثار تاریخی شناسنامه‌های هر سرزمین هستند، از انجمن‌های میراث فرهنگی خواست در حفظ آثار تاریخی بیش از این تلاش کنند.

جلیل شهابی با اشاره به دستگیری ۴ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور در گفت و گو با ایسنا، حفاظت از آثار تاریخی را وظیفه ملی و همگانی دانست و اظهار کرد: آثار تاریخی شناسنامه‌های هر سرزمین هستند؛ یکی از عوامل تهدیدزا پیش‌روی حوزه میراث فرهنگی تخریب آثار و تجاوز به حریم محوطه‌های باستانی است که در این مسیر نیازمند همراهی همه شهروندان هستیم.

شهابی افزود: بر اساس قانون مجازات اسلامی (ماده ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ تعزیرات) مجازات تخریب آثار و ابنیه تاریخی و حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی، از یک تا ۱۰سال حبس و پرداخت خسارت وارده طبق نظر کارشناس میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی با اظهار تأسف از اینکه اغلب صدماتی که ناشی از حفاری‏‌های غیرمجاز به آثار تاریخی وارد می‏‌شود به دلیل عدم آگاهی و شناخت از اهمیت آثار و بناهای تاریخی است، گفت: یکی از وظایف انجمن‌های میراث فرهنگی حفظ آثار تاریخی است، باید تلاش کرد تا آثار تاریخی در روستاها کمتر مورد آسیب قرار گیرند.

سرپرست یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی در همین خصوص از کشف دستگاه فلزیاب و دستگیری چهار حفار غیرمجاز در نیشابور خبر داد و افزود: این افراد علیرغم حفاری‌هایی که داشتند هیچ اموال تاریخی نتوانستند کشف کنند.

وی با بیان اینکه گشت انتظامی پاسگاه کلاته محمدجان نیشابور در پی بازرسی خودرو سواری این دستگاه را کشف و ضبط کردند، بیان کرد: پس از کشف دستگاه فلزیاب از خودرو، متهمان دستگیر شدند.

شهابی با اشاره به اینکه با طرح شکایت از سوی اداره میراث فرهنگی نیشابور متهمان برای سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شدند، ادامه داد: آثار تاریخی و باستانی شناسنامه‌های هر سرزمین محسوب می‌شوند و نباید اقدام به تخریب آنها نمود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha