• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090704899
  • خبرنگار : 30147

رونق کشاورزی و اشتغال پایدار در زعفرانی‌ترین روستای جهان

رونق کشاورزی و اشتغال پایدار در زعفرانی‌ترین روستای جهان
عکس از اینترنت است

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گناباد از رونق کشاورزی و اشتغال پایدار با گردشگری کشاورزی در روستای سنو به عنوان زعفرانی‌ترین روستای جهان خبر داد.

اسماعیل قربانی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه روستای سنو با جمعیت ۱۰۴۸ نفر جمعیت از توابع بخش کاخک  و زعفرانی‌ترین روستای جهان است، اظهار کرد: روستای سنو در ۲۲ کیلومتری غرب گناباد در خراسان رضوی است.

وی خاطرنشان کرد: «نظام زراعت زعفران مبتنی بر پایه قنات» در این روستا توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت جهانی رسیده ‌است.

 سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گناباد افزود: این روستا ۵ معیار نقش زعفران در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوع زیستی کشاورزی، دانش محلی و بومی و سنتی، فرهنگ و نظام‌های ارزشی و سازمان‌های اجتماعی و چشم‌اندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی را داشته ‌است.

وی اظهار کرد: حدود ۷۰۰ هکتار از زمین‌های زیرکشت زعفران مربوط به روستاهای سنو، موسیرز، خانیک و سرآسیاب شهرستان گناباد، از چشمه آب روستای سنو سیراب می‌شود که ۵۰۰ هکتار آن مربوط به مزارع این روستا است.

رونق کشاورزی و اشتغال پایدار در زعفرانی‌ترین روستای جهان

قربانی در ادامه با اشاره به اینکه تاریخچه وجود زعفران در جهان به ۳۰۰۰ سال پیش و خاستگاه اصلی آن به ایران برمی‌گردد، گفت: از این‌رو داشتن یک موزه زعفران در روستای جهانی زعفران هم خالی از لطف نیست به‌ طوری که نخستین موزه زعفران کشور سال ۱۳۹۱ در محل حمام تاریخی این روستا که قدمتش به دوران صفویه می‌رسد، راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: در این موزه ابزارها و وسایل قدیمی و نحوه کاشت، داشت، برداشت و پس از برداشت گل زعفران با مقیاس طبیعی به نمایش گذاشته شده است که در طول سال گردشگران زیادی هم دارد.

                                                                        رونق کشاورزی و اشتغال پایدار در زعفرانی‌ترین روستای جهان

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: توسعه گردشگری کشاورزی در هر منطقه نیاز به شناخت دقیق توانمندی‌ها دارد و باید با بررسی زیرشاخه‌های مختلف گردشگری کشاورزی در هر منطقه، به‌ نوعی از گردشگری کشاورزی که با توانمندی آن منطقه تناسب دارد پرداخته شود، تا ضمن فراهم آوردن موجبات پذیرش جامعه هدف به‌صورت پایدار، زمینه توسعه اقتصادی را برای مردم فراهم کند.

قربانی با اشاره بر اهمیت حوزه گردشگری کشاورزی، افزود: در تغییر اقلیم و بحران‌های آبی با توجه به خرده‌ مالکیت این مهم می‌تواند اقتصادی را که در روستاها دچار چالش شده است را حفظ کند؛ مهاجرت به دلیل اقتصادی نبودن روستا بوده و گردشگری کشاورزی می‌تواند به این مهم کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha