• شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402091107036
  • خبرنگار : 50123

سقوط به طبقه خطر آسانسور ...!

سقوط به طبقه خطر آسانسور ...!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری تصور کنید روزی برای رفتن به یکی از طبقات یک ساختمان مرتفع متوجه می‌شوید که آسانسور به جای بالا رفتن، با سرعت سرسام‌آوری شروع به پایین رفتن کرده و در حال سقوط است.

به گزارش ایسنا، تصور کنید روزی برای رفتن به یکی از طبقات یک ساختمان مرتفع از آسانسور استفاده کرده‌اید و در حالی که موزیک ملایمی هم در داخل آسانسور در حال پخش شدن است به یکباره دلتان می‌ریزد و تازه متوجه می‌شوید که آسانسور به جای بالا رفتن، با سرعت سرسام آوری شروع به پایین رفتن کرده و در حال سقوط است، از دست شما هم به غیر از داد و فریاد کشیدن هیچ کار دیگری برنمی‌آید.

این تنها گوشه‎ای از حوادثی است که این روزها در برخی از ساختمان‌های دارای آسانسورهای ناایمن شهر اتفاق می‌افتد و پس از آن است که سیل تلفن‌ها برای امداد و نجات افراد محبوس  به سمت آتش‌نشانی سرازیر می‌شود اما در واقع چه عواملی موجب می‌شود که شمار بروز اتفاقاتی از این دست در شهر این قدر قابل توجه باشد؟

براساس آمارهای موجود در سال‌های اخیر، حوادث آسانسور به یک مشکل روزانه تبدیل شده به طوری‌که دلیل اصلی بروز چنین حوادثی، استاندارد نبودن برخی از آسانسورهاست.

فاطمه ۷۰ ساله می‌گوید: در جوانی همیشه فوبیای آسانسور را داشتم، البته چند سال پیش یکی از آشنایان به دلیل سقوط آسانسور فوت شد، بیش‌تر ترس از سوار شدن آسانسور به تنهایی داشتم.

اکنون که همه ساختمان‌ها دارای آسانسور هستند مجبور به استفاده هستم، البته هیچ وقت به تنهایی این کار را انجام نمی‌دهم، از اتفاقاتی که این روزها از سقوط آسانسور می‌شنوم واقعاً می‌ترسم، یعنی استفاده از آسانسور برایم به کابوسی تبدیل شده است.

مهیا ۲۵ ساله نیز می‌گوید: دو سال پیش یکی از دوستانم چندین بار در آسانسور ساختمانشان گیر کرده بود البته بار اول به شدت ترسیده بود، اما سال گذشته بر اثر سقوط و پریدن در آسانسور قطع نخاع شد، کاری که اگر انجام نمی‌داد شاید در این وضعیت قرار نمی‌گرفت.

صدور پایان کار منوط به اخذ گواهینامه ایمنی برای ساختمان‌های دارای آسانسورهای برقی

مهدی پژوهش، مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به راه‌اندازی سامانه مدیریت بازرسی آسانسور در کشور، اظهار کرد: تاکنون ۲۷۷۱ گواهینامه ایمنی و عملکرد آسانسورهای برقی در استان صادر شده است.

وی افزود: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در حال حاضر صدور پایان کار ساختمان‌های مسکونی، تجاری و .... منوط به اخذ گواهینامه ایمنی برای ساختمان‌های دارای آسانسورهای برقی و بر اساس استاندارد ملی است، از طرفی شروع اجرای اجباری استاندارد آسانسورهای هیدرولیکی از تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱ (بر اساس تاریخ پروانه ساختمان و پس از صدور پروانه ساخت از طرف شهرداری و یا مجوز احداث از سایر مراجع قانونی) است، بنابراین آسانسورهای هیدرولیکی نصب شده در ساختمان‌هایی که پروانه ساخت از طرف شهرداری یا مجوز ساخت از سایر مراجع قانونی را بعد از تاریخ مذکور دریافت کرده‌اند، مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند.

پژوهش گفت: با توجه به اجباری بودن استاندارد آسانسورهای برقی و هیدرولیک اغلب شرکت‌های دارای پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور پس از نصب آسانسور در ساختمان‌های تحت قرارداد اقدام به غیر فعال‌سازی آسانسور می‌کنند تا گواهینامه ایمنی آسانسور را دریافت کنند که این امر موجب جلوگیری از بروز بسیاری از حوادث ناگوار می‌شود.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری بیان کرد: متاسفانه در بعضی از ساختمان‌ها، برخی از مدیران ساختمان یا شرکت‌های طراحی و مونتاژ آسانسور، اقدام به راه‌اندازی آسانسورها پیش از اخذ گواهینامه استاندارد می‌کنند که این امر موجب بروز برخی از حوادث ناگوار می‌شود.

پژوهش افزود: باتوجه به اعتبار یک ساله گواهینامه آسانسورها انجام بازرسی ادواری و دریافت گواهینامه ادواری ایمنی و عملکرد آسانسور پس از اتمام اعتبار یکساله ضروری است.

وی در خصوص بالابرهای وینچی که در ساختمان‌ها و مراکز تجاری نصب می‏‌شوند و ماهیت کاربری آنها برای جابجایی بار است، خاطرنشان کرد: این گونه تجهیزات مشمول مقررات استاندارد اجباری نبوده و تحت نظارت این اداره کل نیستند.

پریدن در هنگام سقوط آسانسور چه بلایی سر افراد می‌آورد؟

عنایت‌الله راهنورد، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال تاکنون سه حادثه سقوط آسانسور و بالابر گزارش شد که از این تعداد یک نفر فوت و دو نفر مصدوم شدند.

وی به رعایت توصیه‌های ایمنی در آسانسور اشاره کرد و افزود: هرگز بیش از ظرفیت اعلام شده سوار آسانسور نشوید، به طور کلی آسانسورهای استاندارد باید به سیستم اعلام ظرفیت غیر مجاز مجهز باشند اما در هر صورت به کاربران توصیه می‌شود به ظرفیت اعلام شده توجه و هرگز بیش از ظرفیت سوار آسانسور نشوند.

راهنورد گفت: در زمان ورود و خروج به آسانسور به باز و بسته شدن درب های آسانسور و پیام‌هایی که توسط سیستم هوشمند آسانسور اعلام می‌شود دقت کنید، به خصوص در مواردی که کودکان همراه شما هستند.

به گفته وی، از فشار دادن کلیدهای آسانسور به صورت متناوب بپرهیزید،  پیام‌های مورد نیاز تنها با یک بار فشردن دکمه مورد نظر به سیستم هوشمند آسانسور ارسال شده و تکرار فشردن دکمه تاثیری در سرعت اجرای فرمان نداشته و تنها می‌تواند منجر به تداخل در روند کاری آسانسور و خراب شدن کلیدهای مربوطه شود.

راهنورد بیان کرد: در صورتی که کودکان همراه شما در کابین آسانسور و یا در انتظار آسانسور هستند مراقب آن‌ها باشید و مانع بازی کردن آن‌ها با کلیدهای آسانسور شوید، از طرفی به هنگام وارد و داخل شدن آسانسور می‌توانید با استفاده از کلیدهای باز و بسته نگه داشتن درب از بسته شدن نابه هنگام درب های آسانسور جلوگیری کنید.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی در استفاده از آسانسور قطع ناگهانی و پیش‌بینی نشده برق است، در بسیاری از ساختمان‌های امروزی سیستم برق اضطراری وجود دارد و آسانسورهای نیز به سیستمی به نام Back out  مجهز هستند که در هنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی می‌کند، در غیر این صورت مسافران ملزم به حفظ آرامش و خونسردی خود هستند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: از تلاش برای باز کردن و شکستن درب‌های آسانسور جداً اجتناب کنید که منجر به ایجاد خسارت و بروز حوادث خطرناک خواهد شد، لازم به ذکر است ذهنیت خفه شدن در کابین آسانسور به دلیل کمبود اکسیژن تنها یک ذهنیت اشتباه است و در صورتی که به هر دلیل مجبور به ماندن در کابین آسانسور شدید به هیچ عنوان نگران میزان اکسیژن موجود در کابین نباشید.

به گفته وی، افراد در صورت محبوس شدن در آسانسور می‌توانند با استفاده از کلید اضطراری درخواست کمک کرده و تا زمان حضور گروه نجات برای خارج شدن از آسانسور منتظر و از هر گونه اقدام خودسرانه و عجولانه جداً پرهیز کنند.

راهنورد توضیح داد: در صورت توقف آسانسور در بین طبقات به هیچ وجه شخصاً برای خروج از آسانسور اقدام نکنید از درب آسانسور دور شوید و در کف آسانسور بنشینید و منتظر اقدام گروه نجات باشید.

وی تاکید کرد: از بازدیدهای دوره‌ای و سرویس کردن آسانسور غافل نشوید و با پیگیری به موقع مانع از بروز حوادث ناگوار شوید.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد در خصوص پریدن هنگام سقوط آسانسور، تصریح کرد: تفکری وجود دارد که بهتر است هنگام سقوط آسانسور در لحظه‌ آخر پرید تا از مرگ نجات یافت، در مرحله‌ی اول بهتر است بدانید که به دلیل ایجاد سرعت نسبی سقوط، پرش در آسانسور کار ساده‌ای نیست، شاید فکر کنید هنگام سقوط و لحظه‌ی برخورد بهتر است بپرید و از برخورد با زمین جلوگیری کنید.

به گفته وی، پس از پرش نمی‌توان پیش‌بینی کرد کدام عضو بدن شما ابتدا به زمین برخورد می‌کند، این گونه نمی‌توان اعضای حیاتی بدن را از خطر حفظ کرد، از طرفی با سرعتی که آسانسور دارد اگر در لحظه‌ی آخر اقدام به پرش کنید بدون شک به شدت به سقف برخورد خواهید کرد و سر و گردن شما در سقوط آسانسور به شدت آسیب می‌بیند

راهنورد گفت: هنگام سقوط آسانسور اگر راست ایستاده باشید فشاری که به اعضای بدن شما در لحظه‌ی برخورد وارد می‌شود ۱۰ برابر خواهد بود، این مسأله موجب می‌شود صدمات بسیار جدی به ستون فقرات شما وارد شود و احتمالاً زنده نخواهید ماند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین حالت هنگام سقوط آسانسور دراز کشیدن به پشت است، به محض اینکه احساس کردید تسمه‌های آسانسور پاره شده و در حال سقوط هستید به پشت دراز بکشید، این مساله میزان فشاری که به بدن شما وارد می‌شود را به حداقل می‌رساند، در همین حالت دستان خود را زیر سر و گردن خود مانند بالش محکم قرار دهید تا از اصابت شدید آن‌ها جلوگیری کنید، از طرفی اگر فضا کوچک بود بهتر است مقداری زانوهای خود را خم کنید تا از میزان فشار کاسته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha