• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402091208323
  • خبرنگار : 50130

در مراسم روز جهانی معلولان مطرح شد:

توانمندسازی اجتماعی، پاشنه آشیل معلولان جامعه

توانمندسازی اجتماعی، پاشنه آشیل معلولان جامعه

ایسنا/کردستان رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان، توانمندسازی اجتماعی و خود اتکایی معلولان را پاشنه آشیل این گروه از جامعه دانست.

طالب محمدی امروز (یکشنبه، ۱۲ آذر ماه) در مراسمی که با حضور مسؤولان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها در مدرسه‌ی با نیازهای ویژه شفا در قروه برگزار شد، اظهار کرد: روز جهانی معلولان از سال ۱۹۹۲ میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل در راستای ارتقای رشد اذهان عمومی، افزایش آگاهی‌ها درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف، درک، پذیرش و تجلیل از دستاوردها و موفقیت این قشر نامگذاری شده است.

وی با تأکید بر اهمیت فراهم کردن زمینه حضور پررنگ، شناساندن توانمندی و ظرفیت‌های افراد معلول در جامعه، ضرورت اصلاح نگرش‌های نامناسب حاکم بر جامعه و تحقق انتظارهای بر حق این قشر را مهم ارزیابی کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان ادامه داد: اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به‌عنوان سال جهانی معلولان و دهه بعد از آن به‌عنوان دهه جهانی معلولان، نقطه عطف حرکت جهانی است تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول در زندگی اجتماعی گسترش و پیشرفت آنها ارتقا یابد.

محمدی گفت: توانمندسازی اجتماعی افراد دارای معلولیت به این معناست که جامعه و اجتماع به‌عنوان یک ساختار کلی، فرآیندهایی را ایجاد کند و گسترش دهند که افراد دارای معلولیت این امکان را بیابند تا برای زندگی خود تصمیم بگیرند و آن تصمیم‌ها را اجرا کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به توانمندی‌های معلولان، ادامه داد: معلولان با موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود در عرصه‌های مختلف، در تمام مراحل زندگی ثابت کرده‌اند که معلولیت، محدودیت نیست، زیرا محدودیت اصلی در جسم یک انسان نیست، بلکه در روح و باور او است.

وی با بیان اینکه آموزش و پروش نهاد تعلیم و تربیت و بخش مهم و تاثیرگذار در آماده‌سازی معلولان (دانش‌آموزان) برای ورود به جامعه است، یادآوری کرد: ما مکلف به آموزش و پرورش این قشر هستیم.

فلسفه اصلی آموزش و پرورش استثنایی آموزش مهارت‌های زندگی است

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیازهای ویژه استان، گفت: ۷۷ مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به یک‌هزار و ۵۳۲ دانش‌آموز دختر و پسر با نیاز ویژه در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

محمدی اظهار کرد: در این سال، ۴۷ نیروی آموزشی به مجموعه آموزش و پرورش استثنایی استان اضافه شده است که ۱۶ نفر از آنها مربی آموزش معلولان، ۱۲ نفر دانش‌آموخته تربیت معلم، سه نفر سرباز معلم و ۱۶ نفر نیروهای استخدام آزاد هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی در عین حال که تخصصی‌ترین بخش آموزش و پرورش است، از مستحق‌ترین مخاطبان و جامعه هدف که دانش‌آموزان استثنایی هستند، برخوردار است. صحبت از دانش‌آموزان استثنایی، صحبت از تفاوت‌ها، ایفای مسؤولیت و احیای انسان‌هاست. آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به دقت نظر، تعهد، روابط انسانی و سعه صدر خاصی نیاز دارد.

محمدی تعلیم و تربیت را جزو حقوق انسان‌ها دانست و افزود: این حق درباره دانش‌آموزان استثنایی ویژه‌تر است، چون استعداد و توانمندی در دانش‌آموز با نیاز ویژه، خاص و نهفته‌تر است. این دانش‌آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت‌شان، نیازشان ویژه نیست، بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است. این مهم و تکلیف سنگین، کار متولیان جامعه است.

او تأکید کرد: فلسفه اصلی آموزش و پرورش استثنایی، طی مدارج دانشگاهی نیست، بلکه آموزش درس‌ها و مهارت‌های زندگی و افزایش آگاهی است. اصل در آموزش و پرورش، کشف کردنی است، نه وضع کردنی و لازمه کار در نظام تعلیم و تربیت، مدارا کردن و فراهم کردن زمینه‌های مناسب است.

وی پوشش تحصیلی، اجرای برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، ارائه طرح‌ها و برنامه‌های کیفیت‌بخشی، فراگیرسازی و توسعه مدارس پذیرا، برنامه‌محوری، برگزاری جشنواره‌های علمی و پژوهشی، ایجاد تسهیلات برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و فراهم آوردن زمینه جلب مشارکت نهادهای مرتبط را از جمله خدمات اصلی درون سازمانی و فرا سازمانی این اداره دانست.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان استاندارد نبودن فضا و تجهیزات، کمبود نیروی تخصصی و نبود فرهنگ‌سازی مناسب را مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی ارزیابی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha