• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1402091308795
  • خبرنگار : 50188

ایسنا گزارش می‌دهد

تحلیل وضعیت رفسنجان طی ۳۰ سال گذشته

تحلیل وضعیت رفسنجان طی ۳۰ سال گذشته

ایسنا/کرمان مدیر مرکز آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان به تحلیلی از وضعیت ۳۰ سال گذشته رفسنجان درحوزه‌های مختلف پرداخت.

مهرداد محمدی‌سلیمانی شامگاه ۱۲ آذرماه در کمیته برنامه‌ریزی آمایش رفسنجان اظهار کرد: رفسنجان دارای۲۴۱ آبادی، شش شهر، چهار بخش و ۱۰ دهستان است.

وی افزود: اقلیم رفسنجان خشک و سرد است و از سال ۷۱ تا ۱۴۰۱ از نظر خشکسالی مورد برسی قرار گرفته و شش درصد ماه‌ها در این ۳۰ سال خشکی داشته و خشکسالی خیلی شدت بالایی نداشته است.

محمدی سلیمانی عنوان کرد: اقلیم زیستی و گردشگری رفسنجان در تابستان با وجود هوای گرم البته قابل تحمل است و در بقیه ماه ها شرایط مناسب گردشگری است. در سال‌های ۸۵، ۹۰ و ۹۵ سال‌های خشک برای رفسنجان رقم خورده و از سال ۷۱ تا ۱۴۰۱ هم بین ۰.۰۲ تا ۰.۰۸ درصد افزایش دما را داشتیم که موجب تعرق و تبخیر شده است.

وی بیان کرد: در طول ۳۰ سال گذشته ۲۵ میلیمتر متوسط بارندگی شهرستان کاهش یافته و در عوض با داشتن ۳۰۰۰ ساعت هوای آفتابی می‌توان از این ظرفیت جهت نصب پنل‌های خورشیدی و نیروگاه‌ها در تولید برق استفاده کرد.

وی افزود: ۸.۸ کیلومتر معادل ۹ میلیارد مترمکعب ظرفیت آبخوان‌های شهرستان طی ۳۰ سال گذشته از دست رفته و غیرقابل برگشت است و بیشترین آن هم در منطقه همت‌آباد آگاه و نوق است.

وسعت پهنه‌های مخاطره‌آمیز و انواع آلایندگی‌ها در رفسنجان

به گفته محمدی سلیمانی، مخاطرات زمین‌شناسی را در پهنه‌های محور صفاییه و کشکوئیه و سرمای کوهستانی بین زرند و رفسنجان را داریم. همچنین پهنه‌های سیل و خطر انفجار معادن را در این شهرستان داریم.

وی کانون‌های گرد و غبار متعدد بین کشکوئیه تا شهرستان انار را مخاطراتی دانست که رفسنجان را تحت تاثیر قرار داده و تصریح کرد: همچنین آلایندگی در دشت کبوترخان تا کشکوئیه و آلایندگی‌های مس سرچشمه را داریم.

این مقام مسئول بیان کرد: مهمترین آلایندگی مس در رفسنجان هم سد باطله است که موجب افزایش باطله‌های مس است. این سد از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ کیلومتر مربع وسعت پیدا کرده و به اندازه‌ای که آلایندگی را تحمیل می‌کند، از طرف دیگر آوردی هم ندارد.

بیشترین چاه‌های عمیق رفسنجان در منطقه نوق

مدیر مرکز آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه به موضوع کاهش کیفیت و کمیت آب‌های زیرزمینی رفسنجان اشاره و بیان کرد: سالانه ۶۱۹ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی شهرستان تخلیه می‌شود که معادل ۱۰.۵ درصد از تخلیه آب سفره‌های استان کرمان است و ضمناً ۹۵ درصد این آب‌ها هم توسط چاه‌های عمیق استحصال می‌شود که بیشترین چاه‌های عمیق هم در منطقه نوق است.

سلیمانی تصریح کرد: هرجا سطح تراز پایین رفته با کاهش کیفیت آب‌ها و افزایش شوری مواجه بودیم، لذا هم کاهش کمی و هم کاهش کیفی آب را در رفسنجان شاهدیم و ۲۳۰ میلیون متر مکعب افزایش برداشت را داریم.

اشتغال رفسنجان رتبه برتر در استان کرمان

مدیر مرکز آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در ادامه عنوان کرد: از منظر اشتغال هم رفسنجان بیشترین جذب و به کارگیری نیرو را دارد و در این ظرفیت مهم در استان رتبه برتر را دارد به طوری که در حوزه معدن مس سرچشمه ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند. رفسنجان از نظر اشتغال ارزش‌آفرین است.

محمدی سلیمانی اظهار کرد: از منظر معدنی، استان کرمان در کمربند مس ایران قرار گرفته و معدن مس سرچشمه یکی از ۱۰ معادن کلاس جهانی ایران است.

وی به برخی ظرفیت‌های دیگر شهرستان و کاستی‌ها هم اشاره و خاطرنشان کرد: باید ظرفیت‌های موجود رفسنجان را در جهت توسعه به کار گرفت و نواقص را هم در این مسیر برطرف ساخت لذا سند آمایش شهرستان بهترین سندی است که می‌تواند در این زمینه گره‌گشا باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha