• شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402091812840
  • خبرنگار : 50046

نگرانی کشاورزان خراسان شمالی از ورود یک مهمان ناخوانده خارجی

نگرانی کشاورزان خراسان شمالی از ورود یک مهمان ناخوانده خارجی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکی از نگرانی‌های مهم کشاورزان این استان برای این سال زراعی، ورود کرم برگ‌خوار پاییزه است.

محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کرم برگ‌خوار پاییزه یکی از آفت‌های قرنطینه‌ای خارجی است که برای اولین‌بار وارد کشور شده و اکنون در مناطق جنوبی کشور در حال فعالیت است. طبق پیش‌بینی سازمان حفظ نباتات، این آفت خارجی مسیرهای شمالی کشور را طی می‌کند و کشورهایی را مانند ارمنستان، روسیه و ... درگیر خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون این آفت در مناطق جنوبی به شدت فعالیت دارد و با گرم شدن دمای هوا به خراسان شمالی خواهد رسید.

رضایی با اشاره به اینکه این آفت دو ویژگی مهم دارد، بیان کرد: کرم برگ‌خوار پاییزه (به‌صورت پروانه است) قدرت پرواز خیلی زیادی دارد، بخصوص اگر در مسیر باد قرار داشته باشد. از سوی دیگر، این آفت میزبان‌های غذایی متنوعی دارد، یکی از گیاهان اصلی که از آن تغذیه می‌کند، ذرت است؛ البته دیده شده که به مزارع گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب زمینی، گندم و جو نیز خسارت زده است.

وی با بیان اینکه در همین راستا جلسه ستاد بحران در استان برگزار شد، تاکید کرد: برای آگاهی کشاورزان، ردیابی این آفت و مبارزه با آن نیاز به اعتبار و امکانات است و اختصاص اعتبار ۹ میلیارد تومان برای استان پیش‌بینی شده است.

رضایی بیان کرد: در هر صورت، این آفت از اوایل اردیبهشت‌ماه به خراسان شمالی می‌رسد. بنابراین باید برای کشاورزان با هدف آمادگی برای مبارزه با این آفت، کلاس آموزشی برگزار شود.

وی اظهار کرد: اکنون یکی از راه‌های انتقال کرم برگ‌خوار پاییزه به خراسان شمالی، انتقال علوفه از استان‌های جنوبی به این استان است. این آفت تا شروع فصل گرما به‌صورت شفیره باقی می‌ماند و بعد از گرم شدن هوا، فعالیت خود را آغاز می‌کند. باید عملیات ردیابی برای از بین بردن کانون‌ها انجام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه تنها راه مبارزه با آن سمپاشی است، ادامه داد: باید اعتبار لازم برای خریدن سم با هدف مبارزه با این آفت تا زمان شروع مبارزه کشاورزان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه هر آفتی یک دشمن طبیعی در طبیعت دارد، افزود: از آنجا که این آفت، خارجی است و برای اولین بار وارد کشور شده است، حدود دو سال طول می‌کشد تا دشمن طبیعی آن پیدا و وارد عمل شود. بنابراین بهترین شیوه مبارزه اکنون سمپاشی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha