• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402092014255
  • خبرنگار : 71461

ویژگی‌های استاد آذرشب از زبان سیدعباس صالحی

ویژگی‌های استاد آذرشب از زبان سیدعباس صالحی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه تنوع نقش‌های تقریبی گسترده از ویژگی‌های استاد آذرشب است، گفت: ما مثل ایشان را کم داریم، در حوزه آموزشی استاد و دغدغه تقریب را در تدریس خود دنبال می‌کرد و در مراکز مختلف سفیر تقریب بودند. استاد آذرشب تقریب را در ذیل قومی، مذهبی و تمدنی با هم پیش بردند و این ویژگی برجسته ایشان است. 

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی -رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی- صبح امروز دوشنبه (۲۰آذرماه) در آیین نکوداشت نیم قرن خدمات علمی، ادبی و تقریبی محمد علی آذر شب -محقق، مترجم و ادیب برجسته معاصر- که با حضور شخصیت های دینی و علمی در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار شد با تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: سبب تخلف و تفرق مسلمین از دغدغه‌های استاد آذر شب در پژوهش‌های‌شان بود. 

وی به فعالیت‌های تقریبی استاد آذرشب اشاره و اظهار کرد: آقای آذرشب در سه حوزه تقریب قومی، مذهبی و تمدنی فعال بودند و  تلاش زیادی داشتند بین ایران و جوامع عربی پل بزنند و کدورات و سوء تفاهمات را برطرف کنند. 

صالحی افزود: استاد آذرشب تلاش کرد نشان دهد ایرانیان در زبان و فرهنگ عربی چقد مؤثر بودند. آن استاد حلقه وصلی بین زبان، فرهنگ و ادبیات ایرانی و عربی هستند و بین این دو پل معرفتی و قلبی زدند و برای تقریب بین اهل سنت و تشیع کارهای فراوانی انجام دادند. ایشان همچنین بین تمدن و فرهنگ پل زد و در حوزه تقریب فرهنگی، توده‌ای و ترویجی نیز فعال بود. 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: ویژگی دیگر استاد آذرشب توجه به تاریخ نگاری تقریب است و عرصه‌های مختلفی را در این حوزه دنبال کرد و به مطالعه و ترجمه اسناد و رجال تقریبی توجه ویژه‌ای داشت.

وی افزود: تنوع نقش‌های تقریبی گسترده از دیگر ویژگی‌های استاد آذرشب است. ما مثل ایشان را کم داریم، در حوزه آموزشی استاد و دغدغه تقریب را در تدریس خود نیز دنبال می‌کرد و در مراکز مختلف سفیر تقریب بودند. استاد آذرشب تقریب را در ذیل قومی، مذهبی و تمدنی با هم پیش بردند و این ویژگی برجسته ایشان است. 

به گفته صالحی، استاد محمد علی آذرشب به تاریخ‌نگاری تقریب هم بسیار توجه داشت. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha