• دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092014489
  • خبرنگار : 50081

عضو هیات مدیره جامعه بوم‌گردی خراسان رضوی مطرح کرد

نبود آمار مستدل در حوزه‌های گردشگری

نبود آمار مستدل در حوزه‌های گردشگری

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات مدیره جامعه بوم‌گردی خراسان رضوی گفت: ما در تمامی بخش‌های حوزه گردشگری دچار این نوع مشکلات هستیم که هیچ آمار مفید و مستدلی در اختیار نداریم.

صادق کاظمیان در برنامه زنده اینستاگرامی «تناقضات آماری در وضعیت گردشگری» اظهار کرد: ارائه آمار ویژگی‌های مختلفی دارد که ابتدا باید نماینده واقعی و مشاهدات عینی داشته باشد که این موارد بدیهیات علم آمار است، اما به نظر می‌رسد که باید بازنگری‌هایی صورت گیرد و آمار به نحو مفیدی تهیه و تنظیم شود.

وی افزود: هر کدام از مسئولان مربوطه از زاویه خودشان به این موضوع نگاه می‌کنند که متاسفانه برای بخش خصوصی، پژوهشگر، مخاطب و جامعه محلی آمار مفیدی نیست. ما گردشگری‌های مختلفی مانند مذهبی، سلامت، فرهنگی و ... داریم که باید به انواع آن توجه شود. اما به نظر می‌رسد ما در تمامی بخش‌های حوزه گردشگری دچار این نوع مشکلات هستیم که هیچ آمار مفید و مستدلی در اختیار نداریم.

آمارهای حوزه گردشگری متناقض و غیر شفاف هستند

عضو هیات مدیره جامعه بوم‌گردی خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش‌های مناسبی در حوزه تحلیل آماری وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه آمارها متناقض و غیر شفاف هستند. آمارها باید به نحو صحیحی از سوی حاکمان، پژوهشگران و سرمایه‌گذاران تحلیل و قابل نتیجه‌گیری صحیح باشد. آماری که با تناقضات همراه است امکان نتیجه‌گیری صحیح وجود ندارد و این امر باعث می‌شود برنامه‌ریزی‌ها دچار اختلال شود.  

وی عنوان کرد: بخش خصوصی فاکتورهایی را برای تصمیم‌گیری خود در زمینه آمار خواهد داشت و قاعدتا موثر هم خواهد بود و ساختن ذهن جامعه متاثر از آن می‌شود. اما اگر افراد غیر علمی ورود کنند این تناقضات آماری بر روی سرمایه‌گذار تاثیر منفی می‌گذارد و دچار مشکل می‌شود که اکنون این اتفاقات به شدت رخ می‌دهد.

الگوی برآورد آمار گردشگری فاقد شفافیت است

آرش قهرمان، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: گردشگران برون مرزی که وارد کشور می‌شوند از حساسیت بیشتری برخوردار است و متاسفانه ما در این زمینه آمار دقیقی نداریم و تصور می‌کنم یکی از دلایل آن این است که بخشی از گردشگران برون مرزی، گردشگرانی هستند که در شهرهای مرزی ما ساکن هستند و برای خرید و فروش روزانه به شهر می‌آیند و داد و ستدهای خود را انجام می‌دهند و حتی اقامت شبانه هم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه گردشگران درون مرزی یا گردشگران داخلی مبنای خطایی وجود دارد که در برآوردها اتفاق می‌افتد و آن هم به این دلیل است که سطح اطمینان و خطای سنجش به دقت شناسایی نمی‌شود. به عنوان مثال مشخص نمی‌شود که از مبادی ورودی چه تعداد اتوبوس یا ماشین شخصی وارد شهر می‌شود و به طور میانگین چه تعداد مسافر حضور پیدا می‌کنند و تمام این موارد جنبه برآوردی دارد که متاسفانه الگوی برآورد آمار فاقد شفافیت است.

پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی مدعی شد: خطایی که مسئولان مربوطه در ارائه آمار مطرح می‌کنند ابهامی است که در مبدا سنجش آن‌ها نیز وجود دارد. مبدا سنجش باید به صورتی تعریف شود که بتواند میزان‌های متفاوتی از رشد گردشگری را منعکس کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha