• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092115293
  • خبرنگار : 50107

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب‌منطقه‌ای استان:

حجم آب ۱۹ سد خراسان رضوی کمتر از ۱۲۰ میلیون متر مکعب است

حجم آب  ۱۹ سد خراسان رضوی کمتر از ۱۲۰ میلیون متر مکعب است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حجم آب موجود ۱۹ سد استان کمتر از ۱۲۰ میلیون متر مکعب، یعنی کمتر از ۸ درصد ظرفیت سدها بوده و ۹۲ درصد آن خالی است.

ادریس قائمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت سدهای استان اظهار کرد: کل گنجایش سدهای استان با احتساب سد دوستی که نیمی از حجم آب آن مربوط به ترکمنستان بوده، یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: در حال حاضر حجم آب موجود ۱۹ سد استان کمتر از ۱۲۰ میلیون متر مکعب، یعنی کمتر از ۸ درصد ظرفیت سدها بوده و ۹۲ درصد آن خالی است. این رقم در سال گذشته ۱۹ درصد بوده و طی سال جاری با ۱۱ درصد کاهش مواجه هستیم.

قائمی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که آورد سدهای استان در دوره متناظر سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش بسیار فاحش و شدید آب مواجه است که با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت بارندگی‌ها دور از انتظار نیست.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر سد دوستی کمتر از ۷۰ میلیون متر مکعب، طرق ۳ میلیون، کارده ۲ میلیون و ارداک ۴ میلیون متر مکعب آب دارند که به ترتیب دوستی ۶ درصد، طرق ۱۰ درصد، کارده ۸ درصد و ارداک ۱۳ درصد پرآب است.

وی با بیان اینکه هیچ زمانی سدهای ما بدون ورودی نمی‌شوند، عنوان کرد: از ابتدای فروردین تاکنون ۲۵ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای استان شده که از ابتدای سال آبی یعنی از ابتدای مهر حدود ۶ میلیون بوده است. ۲۵ میلیون متر مکعب در طول ۹ ماه رقم نگران‌کننده‌ای است. در هیچ سالی با این کمبود و کاهش وضعیت آبی مواجه نبودیم. امیدواریم در ادامه بارندگی اتفاق بیفتد، در غیر این صورت قطعا مشکلات جدی در تامین آب سدها خواهیم داشت.

قائمی گفت: سدهایی که خشک شدند حجم کوچکی هم داشتند که در سال‌های ترسالی و پرآبی نیز شاهد کاهش آب در این سدها بودیم و امکان اینکه در چند مرحله پر و خالی شوند، زیاد است. ممکن است حجم سد فریمان و کمایستان سبزوار کوچک باشد اما ماهیت سد به گونه‌ای بوده که در زمان ترسالی چند بار پر و خالی می‌شدند، بنابراین در شرایط خشکسالی فعلی خشک شدند اما باز هم اماکن آبگیری مجدد وجود دارد، این سدها از انتفاع خارج نمی‌شوند و مستعد آبگیری هستند و اگر بارندگی اتفاق بیفتد آب وارد مخزن سد خواهد شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: سد کارده تا یک ماه گذشته ۱.۵ میلیون متر مکعب آب داشت که اکنون ۲ میلیون متر مکعب است. سد فریمان نیز از تابستان خشک شده و ورودی دبی پایه رودخانه ۶۰، ۷۰ لیتر است که تحویل کشاورزان ذی‌نفع پایین‌دست می‌شود، اما حجمی نیست که در سد ذخیره شود و نمود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۹ سد استان ۵ یا ۶ سد خشک شدند و ۴ سد دیگر در معرض خشک شدن هستند که اگر تا پایان زمستان آبی وارد آن‌ها نشود، به سمت خشک شدن می‌روند. زیر ۲ میلیون متر مکعب آب در سدها نزدیک به حجم غیر قابل استحصال است که کارده اکنون ۲ میلیون متر مکعب آب دارد و لب مرز است. سد یام سبزوار، سده خواف، قره‌تیکان و چهچهه در معرض خشک شدن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha