• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402092115509
  • خبرنگار : 50034

کوی پرواز؛ شهرکی بدون امکانات لازم زیستی

کوی پرواز؛ شهرکی بدون امکانات لازم زیستی

ایسنا/همدان ۲۴ خردادماه امسال بود که کلنگ ساخت ۱۱ هزار واحد مسکن ملی در کوی پرواز همدان توسط رئیس وقت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به زمین خورد ولی به رغم پیشرفت 21 درصدی که در حوزه ساخت مسکن داشته سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان هنوز پای کار نیامده‌اند.

البته بنیاد مسکن همدان از ماه‌ها قبل شروع به آماده‌سازی اراضی ۱۴۰ هکتاری استانداری در مجاورت فرودگاه همدان برای ساخت مسکن ملی کرده بود به‌طوری که در زمان کلنگ‌زنی، عملیات اجرایی به طور غیررسمی آغاز شده بود.

به گفته مسئولان، در شهر همدان ۲۷ هزار متقاضی مسکن وجود داشت که برای ۱۸۷۳ نفر از متقاضیان مسکن در همدان زمین تأمین شده بود و مابقی متقاضیان زمینی برای پروژه‌شان نداشتند.

در ابتدا قرار بود مسکن ملی متقاضیان همدانی در اراضی ۶۸۰ هکتاری در مجاورت شورین که در نزدیکی ایستگاه‌ راه‌آهن همدان بود، احداث شود اما پس از گذشت ماه‌ها از شروع کار مشاور طرح، این اراضی معارض پیدا کرد و مذاکرات مدیران راه و شهرسازی و متولیان نتیجه‌بخش نشد و به ناچار باید زمین دیگری برای این طرح پیدا می‌شد.

پس از فراز و فرودهای بسیار در زمینه ساخت مسکن ملی و عقب‌ماندگی همدان در این موضوع، استانداری همدان اراضی ۱۴۰ هکتاری خود را به این طرح اختصاص داد و در نهایت ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در این نقطه از شهر همدان کلید خورد.

امروز بعد از گذشت حدود هفت ماه از آغاز پروژه کوی پرواز، فاز نخست این پروژه ۲۱ درصد پیشرفت دارد و فاز بعدی که ۴۰۰۰ واحدی است، در مرحله پی‌ریزی است.

کوی پرواز؛ شهرکی بدون امکانات لازم زیستی

اکبر نیکزاد، رئیس وقت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در آیین کلنگ‌زنی مسکن ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز با بیان اینکه در شهرک پرواز کاربری‌های تجاری در نظر گرفته شده است، بیان کرد: قرار است ساختمان‌های تجاری فاخری احداث شود که باید همزمان با واحدهای مسکونی تحویل داده شود.

اگرچه قرار بود ساخت کاربری‌های تجاری، آموزشی و عمومی نیز همزمان با ساخت مسکن در کوی پرواز آغاز شود اما شاهد ساخت مسکن در این شهرک هستیم و هیچ یک از دستگاه‌های متولی شروع به کار نکردند. این در حالیست که اگر واحدهای مسکونی دو ساله تحویل داده شود و فضاهای عمومی، آموزشی و تجاری وجود نداشته باشد، شرایط زندگی در این شهرک سخت‌تر شده و رغبت برای زندگی در این مساکن کمتر می‌شود.

با وجود اینکه نیکزاد در آیین آغاز عملیات اجرایی مسکن ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز اعلام کرده بود که مساکن ملی شهرک پرواز همدان ظرف ۲۴ ماه باید به متقاضیان تحویل داده شود، اما به گفته مدیران استانی تنها فاز نخست این پروژه که ۳۵۰۰ واحد است، طی دو سال تحویل متقاضیان می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با بیان اینکه بنیاد مسکن به عنوان کارگزار این پروژه مشغول کار است، گفت: این پروژه مبتنی بر دو منابع مالی تسهیلات بانکی و آورده متقاضی است که منابع مالی دولتی تأمین شده و امیدواریم متقاضیان هم متناسب با پیشرفت کار منابع خود را تأمین کنند تا پروژه دچار وقفه نشود.

کوی پرواز؛ شهرکی بدون امکانات لازم زیستی

مسعود رضایی با تأکید بر پیشرفت کمی و کیفی پروژه کوی پرواز، اظهار کرد: آنچه برای بنیاد مسکن مهم است بحث کیفیت ساخت‌وساز است که از خطوط قرمز عدول نخواهیم کرد. دنبال این هستیم تمام ضوابط و مقررات ملی ساختمان در این پروژه اجرایی شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده دستگاه‌های خدمات‌رسان هم به موازات کار ساخت مسکن، شروع به اجرای خدمات روبنایی و زیربنایی کنند.

رضایی با بیان اینکه حداقل ۴۰ هزار نفر در این شهرک ساکن خواهند شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای خدمات روبنایی و زیربنایی نیازهای مورد نیاز جمعیت ۴۰ هزار نفری پیش‌بینی شده در همین جا پاسخ داده شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان گفت: تاکنون کار اجرایی ۳۵۰۰ واحد از پروژه ۱۱ هزار واحدی کوی پرواز همدان آغاز شده و ۲۰ تا ۲۱ درصد پیشرفت دارد.

این مقام مسئول افزود: ۴۰۰۰ واحد دیگر در مرحله تأیید نهایی سازمان نظام مهندسی و دریافت پروانه است و پی‌کنی انجام شده تا به صورت همزمان ساخت این تعداد واحد نیز آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه کوی پرواز در مساحت ۱۲۵ هکتار احداث می‌شود، افزود: در قالب هشت زون شهری این پروژه اجرا می‌شود و دارای ۶۴ بلوک و ۶۰۴ ریز بلوک است.

کوی پرواز؛ شهرکی بدون امکانات لازم زیستی

وی با بیان اینکه در این پروژه بلوک‌های ۱۵ و ۲۰ واحدی احداث خواهد شد، یادآور شد: مشترکات و فضاهای مشاعی کمتر بوده تا محل منازعات بعدی کمتر شود. طراحی این واحدها توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تأیید شده است.

به‌گزارش ایسنا، ایجاد یک شهرک مسکونی برای اینکه از حالت خوابگاهی خارج شود و پویایی داشته باشد باید تمامی امکانات مورد نیاز از جمله مدرسه، درمانگاه، پاسگاه، نانوایی و فروشگاه به عنوان نیازهای اساسی برای زندگی شهری و تأمین آسایش و رفاه شهروندان، ایجاد شود تا اقشار مختلف رغبت به زندگی در یک شهرک جدیدالاحداث آن هم در دورترین نقطه شهر همدان داشته باشند، این درحالیست که به نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و شهرداری ساخت شهرک جدید در همدان را به رسمیت نشناخته‌اند که تاکنون شروع به کار نکردند و با وجود پیشرفت ۲۰ درصدی واحدهای مسکونی هنوز هیچ اثری از ساخت مدرسه، درمانگاه، مسجد و ... دیده نمی‌شود.

گفتنی است؛ اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن کشور در آیین آغاز عملیات اجرایی شهرک پرواز تأکید داشت که این شهرک یکی از شهرک‌های فاخر در کشور خواهد شد و تمامی کاربری‌های آموزشی و عمومی همزمان با ساخت واحدهای مسکونی اجرایی خواهد شد.

کوی پرواز؛ شهرکی بدون امکانات لازم زیستی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۱ ۲۱:۲۴

۱- بعد از ۱۵ ماه است تازه ۳۰ درصد پاداش بازنشستگان را داده اند. دارد می شود ۱۶ ماه. اگر تورم اعلامی خود دولت را هم قبول کنیم الآن که پانزده ماه گذشته و پاداش ما پرداخت نشده چقدر از ارزشش کم شده؟ این مسلمانی است!؟ اگر پول نیست چرا برای کارهای دیگر که واجب هم نیستند پول و وام هست؟ ادای دین بازنشستگان که واجب است. این تأخیر ظلم مطلق است. بعد هم این از پول خود ما است که سی سال از ما کم کرده اند. ۲- الآن ۱۶ ماه هم هست صندوق بازنشستگی احکام رتبه بندی بازنشستگان را نزده است. مگر صندوق بازنشستگی و وزارتخانه آموزش و پرورش زیرمجموعه دولت نیستند؟ این اختلافات من درآوردی برای عدم صدور حکم معلمان بازنشسته طبق رتبه بندی پس چیست؟ چه کسی پاسخگوی این ظلم است؟ چه کسی خسارت بی ارزش شدن پول بازنشستگان را می دهد؟ چه کسی وظیفه اش را انجام نداده است و ترک فعل داشته است؟ ۳- ادارات و وزارتخانه های دیگر هم برای کمی اضافه حقوق این بلاها را سر پرسنلشان درمی آورند؟ کشوری که معلمش را اینطور جان به سر می کند روی سعادت، پیشرفت و ترقی را خواهد دید؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۱ ۲۲:۵۱

باسلام.بجای شهرک جدید بافت قدیم ساخته مقاومت سازی بشه،

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۱۲:۲۹

انشاء اله مستاجر میشی ومستاجرا رو درک میکنی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۰۰:۱۴

همدان مشکل آب داره و ما داریم با افزایش فضای شهری به این بحران عمق بیشتری میدیم ،خواهید دید در اینده نزدیک کارشناسان دلسوز چی رو پیش‌بینی کرده بودند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۱۵:۴۳

والامن سه سال بیشترپول دادم هیچ خبری نشده جزه اولینها بودیم گفتن شهرک فرهنگیان دارن میسازن فعلا که خبری نیست من جای دولت بودم واحدهای که بانکها وبیمه ها خریدن وخیلی گذاشتن میگرفتم وبه ملت میدادم وبه قیمت قبل گرانی بااینا حساب میکردم که باعث گرانی شهرها همین بانکها وبیمه ها بودن یه ادم معمولی کی متونه یه خانه شصت میلیونی دومیلیارد بکنه بااین برنامه مشکلات حل میشه احتیاج به شهرک سازی نیست بیشترازتعدادادمای ایران بلکه چندین برابرواحدخالی داریم که ارگانهای دولتی خالی نگهداشتن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۱۵:۴۳

والامن سه سال بیشترپول دادم هیچ خبری نشده جزه اولینها بودیم گفتن شهرک فرهنگیان دارن میسازن فعلا که خبری نیست من جای دولت بودم واحدهای که بانکها وبیمه ها خریدن وخیلی گذاشتن میگرفتم وبه ملت میدادم وبه قیمت قبل گرانی بااینا حساب میکردم که باعث گرانی شهرها همین بانکها وبیمه ها بودن یه ادم معمولی کی متونه یه خانه شصت میلیونی دومیلیارد بکنه بااین برنامه مشکلات حل میشه احتیاج به شهرک سازی نیست بیشترازتعدادادمای ایران بلکه چندین برابرواحدخالی داریم که ارگانهای دولتی خالی نگهداشتن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۱۸:۲۰

خب، اول باید عملیات دزدی ازطرح انجام بگیره، بعد پروژه راکامل کنند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۲ ۲۱:۳۹

بدترین کار ساخت شهرک مسکونی چسبیده به فرودگاهه. واقعا اینهمه زمین های وسیع در جای جای شهر وجود داره ولی رفتن دقیقا چسبیده به فرودگاه مجتمع و شهرک سازی میکنن. کدوم مشاور اینجارو تایید کرده؟؟؟ الان فرودگاه خوابیده ولی مطمئنن راه خواهد افتاد و سر و صدای هواپیماها لحظه ای آرامش برای ساکنین نمیزاره.