• شنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092517927
  • خبرنگار : 30147

تصمیمی که دانش‌آموزان یک مدرسه روستایی را مجبور به ترک تحصیل کرد

تصمیمی که دانش‌آموزان یک مدرسه روستایی را مجبور به ترک تحصیل کرد

ایسنا/خراسان رضوی سال‌هاست مسؤولان آموزش و پرورش از عدالت آموزشی حرف می‌زنند، اما برخی روستاها با مشکلات جدی مواجه‌اند، مشکلاتی که گاهی منجر به ترک تحصیل دانش‌آموزان یا مهاجرت آن‌ها برای برخورداری از امکانات بهتر می‌شود.

در منطقه ترشیز وضعیت به‌گونه‌ای شده که بسیاری از دانش‌آموزان به‌دلیل برخی تصمیم‌گیری‌های اشتباه، ناخواسته مجبور به ترک تحصیل می‌شوند، پنج - شش سال است که مدرسه متوسطه اول روستای موشک شهرستان کوهسرخ به‌دلیل نداشتن معلم و کم بودن تعداد دانش‌آموزان تعطیل شده است و بسیاری از دانش‌آموزان این روستا پس از پایان دوره ابتدایی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

نامه‌نگاری‌هایی که بی‌پاسخ ماند

هرچند برای بازگشایی مدرسه نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیاری از سوی فرمانداری شهرستان کوهسرخ انجام شد، اما همه آن‌ها بی‌نتیجه ماند.

فرماندار کوهسرخ درباره پیگیری‌ها برای بازگشایی این مدرسه به خبرنگار ایسنا گفت: برای وضعیت مدارس روستای موشک علاوه بر اینکه در شورای آموزش و پرورش موضوع‌های مختلف مطرح شد، نامه‌نگاری‌هایی نیز با اداره کل آموزش و پرورش استان انجام شد.

رضا رأفتی بیان کرد: هرچند از اداره کل آموزش و پرورش برای بازدید به روستای موشک آمدند و کاستی‌ها و درخواست‌های شهرستان را به‌صورت مکتوب منعکس کردیم، اما تاکنون از سوی اداره آموزش و پرورش شهرستان و اداره کل جوابی نگرفته‌ایم.

وی اظهار کرد: پس از تعطیل شدن مدرسه روستای موشک، دانش‌آموزان به مدارس روستاهای اطراف و شهر ریوش هدایت شدند، مشکل اصلی این شهرستان کمبود نیروی انسانی است که امیدواریم به‌زودی این کمبود رفع شود.

فرماندار کوهسرخ ادامه داد: اگر آموزش و پرورش کمک کند تا بتوانیم در روستای موشک و کریز و سایر نقاط مدرسه داشته باشیم، قطعاً چالش‌ها کاهش خواهد یافت و نیازی نیست بچه‌ها برای ادامه تحصیل به سایر روستاها بروند. اگر نیروی مورد نیاز به شهرستان اختصاص یابد، خواهیم توانست دانش‌آموزان را در مدارس همان روستا ساماندهی کنیم.

ترک تحصیل ۱۵ نفر دانش‌آموز

با توجه به آنچه از سال‌ها قبل در روستای موشک کوهسرخ درباره تعطیلی مقطع متوسطه اول به‌دلیل کمبود معلم و تعداد کم دانش‌آموز اتفاق افتاد، آموزش و پرورش باید امکانات آموزشی را در روستاها فراهم کند.

دهیار روستای موشک در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: به‌دلیل تعداد کم دانش‌آموزان از چند سال قبل مدرسه روستای موشک تعطیل شد و تصمیم‌گیری فقط ترک تحصیل دانش‌آموزان را به‌دنبال داشت.

رضا شجری با بیان اینکه همان زمان اعلام کردند دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل باید به شهر ریوش بروند، افزود: به‌دلیل مشکلاتی که بعد از مدتی برای دانش‌آموزان ایجاد شد، آنها از ادامه دادن تحصیل منصرف شدند.​

وی بیان کرد: با وجود اینکه در این مدت، پیگیری‌های بسیاری برای بازگشایی مدرسه انجام شد، اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم و متولیان فقط مشکل کم بودن تعداد دانش‌آموزان و کمبود معلم را مطرح می‌کنند.

دهیار روستای موشک با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اعلام کرد برای بازگشایی مدرسه متوسط اول در روستا باید تعداد دانش‌آموزان حداقل به ۷۵ نفر برسد، ادامه داد: اکنون فقط مدرسه ابتدایی در روستا برپاست. ساختمان مدرسه‌ای که تعطیل شده، جدید بوده و مشکلی نداشته است، حتی تمام وسایل هنوز آنجا هستند و امکانات ورزشی مناسبی مانند چمن مصنوعی هم برای آن نصب شده است.

شجری با بیان اینکه از تعطیلی این مدرسه حدود پنج - شش سال می‌گذرد، گفت: تعدادی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برای ادامه تحصیل به این مدرسه برده شده‌اند.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان ابتدایی پس از گذراندن این مقطع باید به متوسطه اول بروند، ولی به‌دلیل تعطیل بودن مدرسه متوسطه، یا افت شدید تحصیلی پیدا کرده یا بیشتر آن‌ها ترک تحصیل کرده‌اند.

دهیار روستای موشک با اظهار تأسف از اینکه در چند سال اخیر که مدرسه متوسطه اول تعطیل شده، آمار ترک تحصیل در روستا افزایش یافته است، افزود: حدود ۸۰ درصد پسران پس از پایان مقطع ابتدایی، ترک تحصیل می‌کنند. متأسفانه پارسال حتی یک نفر هم نداشتیم که دیپلم گرفته باشد.

وی اظهار کرد: تعداد دانش‌آموزانی که وارد متوسطه اول و بخصوص دوم می‌شوند، به تعداد انگشتان دست است، این ترک تحصیل‌ها پس از پایان دوره ابتدایی اتفاق می‌افتد.

دهیار روستای موشک با بیان اینکه در مقطع ابتدایی هیچ ترک تحصیلی نداریم، ادامه داد: ترک تحصیل بین دختران بسیار کمتر است.

وی بیان کرد: صحبت‌هایی با معاون استاندار و سایر مسؤولان در این زمینه داشتیم و بیشتر آن‌ها برای بازگشایی مدرسه نظر مثبت داشته‌اند؛ ولی آموزش و پرورش مخالف راه‌اندازی این مدرسه برای مقطع متوسطه اول است.

شجری با اشاره به اینکه این مدرسه شش کلاس دارد، ولی فقط سه پایه آن را می‌خواستند راه‌اندازی کنند که مورد موافقت قرار نگرفت، گفت: وضعیت فعلی موجب شده، بسیاری از خانواده‌ها برای ادامه تحصیل فرزندان‌شان مجبور به مهاجرت از روستا شوند.

 وی با اعلام اینکه در این سال تحصیلی شش خانواده و در سال‌های گذشته حدود ۱۵ خانوار برای ادامه تحصیل فرزندان‌شان مجبور به مهاجرت از روستا شدند، افزود: اگر این رویه ادامه داشته باشد، قطعاً هر سال شاهد اتفاق‌های بدی در روستا خواهیم بود. چون دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده‌اند، بهار و تابستان دنبال کارهای کشاورزی می‌روند، اما در فصل زمستان که کشاورزی نیست و بیکارند و این شرایط، تبعات و آسیب‌های اجتماعی برای روستا دارد.​

وی جمعیت دانش‌آموزی دوره متوسطه اول را ۳۲ نفر اعلام کرد و گفت: برخی از این افراد به کاشمر و برخی به شهر ریوش مهاجرت و تعداد بسیاری نیز ترک تحصیل کرده‌اند.

شجری افزود: با وجود اینکه امسال هیچ کدام از دانش‌آموزان کلاس هفتم که ۱۷ نفر بودند به مقطع متوسطه اول نرفتند، اما بعد از گذشت چند ماه تعداد اندکی برای تحصیل به ریوش و کاشمر رفتند و پیش‌بینی می‌شود در این سال تحصیلی حدود ۱۵ نفر ترک تحصیل کرده باشند.

ترک تحصیل و آسیب‌هایی که گریبان خانواده‌ها را می‌گیرد

وی فاصله روستا تا شهر ریوش را ۹ تا ۱۰ کیلومتر دانست و گفت: برای بردن دانش‌آموزان دختر و پسر به شهر ریوش فقط یک مینی‌بوس داریم که هر روز چندبار برای بردن آن‌ها در رفت‌وآمد است.

دهیار روستای موشک با بیان اینکه فقط مبلغ جزیی از هزینه مینی‌بوس را اداره آموزش و پرورش می‌دهد و بقیه هزینه باید توسط خانواده‌ها پرداخت شود که مشکلاتی را درپی دارد، افزود: اعتیاد، بیکاری، ازدواج‌های زودهنگام و ... از مهمترین آسیب‌های گریبانگیر دانش‌آموزان این روستا هستند.

وی با اشاره به اینکه بین دختران ۱۲ سال افرادی را داشتیم که ازدواج کردند، گفت: با توجه به اینکه یکی از علل ازدواج در سن کم، ترک تحصیل است از مسؤولان آموزش و پرورش انتظار داریم بیشتر به فکر مردم روستا باشند.

شجری تصریح کرد: اگرچه آموزش و پرورش اکنون کمبود معلم را مطرح می‌کند، اما در چند سال آینده مجبور خواهد بود در روستا نهضت سوادآموزی راه‌اندازی کند که هزینه و مشکلات بیشتری را درپی خواهد داشت.

با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایسنا برای پاسخگویی مسؤولان آموزش و پرورش شهرستان کوهسرخ و اداره کل آموزش و پرورش، آنها پس از گذشت حدود سه هفته به این درخواست پاسخی ندادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha