• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092718874
  • خبرنگار : 30147

رهایی مردم شهر کلات از سیلاب با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار+فیلم

رهایی مردم شهر کلات از سیلاب با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار+فیلم

ایسنا/خراسان رضوی مدیر اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: احداث دیوار ساحلی در کل طول حاشیه شهر کلات برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل شهر نیازمند تأمین اعتباری بیش از ۲۵ میلیارد تومان است.

فاطمه رضائی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه شهرستان کلات بر روی واحد ژئومورفولوژی کوهستان قرار گرفته و در پایین دست‌ترین نقطه ارتفاعی شهرستان کلات قرار دارد.

وی اظهار کرد: این وضعیت موجب شده که شرایط هیدرولوژیکی و هیدرولیکی حوزه آبریز طولانی بالادست(شیب زیاد، زمان تمرکز کوتاه) و مورفولوژی پیچان‌رود رودخانه‌های کلات باعث احتمال خسارت جانی و مالی در زمان وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت بیشتر از ۲۵ سال می‌شود.

مدیر اداره منابع آب شهرستان کلات بیان کرد: در این راستا شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از چندین سال گذشته، پروژه احداث دیوار ساحلی حاشیه شهر کلات، روستای ژرف و ... را از محل منابع جاری و طرح شرکت در دست احداث قرار داده است.

وی احداث دیوار ساحلی در کل طول حاشیه شهر کلات را نیازمند تأمین اعتباری بالغ‌بر ۲۵ میلیارد تومان دانست و افزود: از سال ۱۳۹۹ تاکنون با اعتباراتی که در اختیار شرکت بوده تاکنون بیش از ۱۰۰۰ متر ساماندهی دیوار ساحلی در حاشیه شهر کلات احداث شده است.

رضایی شرایط خاص شهر کلات و اعتبارات قطره چکانی را عامل کندی پیشرفت پروژه دانست و گفت: از مراجع ذیصلاح و خیرین محترم تقاضا داریم قبل از ورود سیلاب به مناطق مسکونی و بروز خسارت، ما را در تأمین اعتبارات مورد نیاز برای ساماندهی دیوار ساحلی شهر کلات و تعدادی از روستاهای همجوار که از نظر پدافند غیر عامل (روستاهای حمام قلعه، کرناوه شیرین، سررود، ارتکند و...) در معرض خطر سیلاب‌های ناشی از وقوع بارش‌های رگباری با دوره بازگشت بیش از ۲۵ سال هستند یاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: سیلاب مردادماه پارسال با حدود ۲۶۰ مترمکعب بر ثانیه با دوره بازگشت حدود ۵۰ ساله بود که باعث ورود خسارت به شهر کلات و تخریب منازل مسکونی روستاهای حمام قلعه شد.

مدیر اداره منابع آب شهرستان کلات گفت: در حال حاضر حدود ۵ الی ۸ کیلومتر حاشیه شهر کلات نیازمند بازگشایی، لایروبی و ساماندهی با اعتباری بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان است.

یکی از مشکلات و نگرانی‌ها در این شهرستان موضوع سیلاب‌های بهاری و فصلی است، موضوعی که همه ساله تکرار می‌شود و از سویی عدم تکمیل دیوار ساحلی تاکنون خسارت‌های بسیاری به شهر کلات وارد کرده است. با توجه به شرایط جغرافیایی و شیب‌های تند زمین در منطقه، همه ساله سیلاب‌ها و بارش‌ها خسارت‌های بسیاری به کلات تحمیل می‌کند که در این خصوص شهرستان نیازمند اعتبارات مورد نیاز است.

بدون شک کنترل سیلاب با ساخت دیوارهای ساحلی، مخازن ذخیره‌سازی آب و سد به ویژه در مسیر ژرف رود نیازمند اعتبارات ملی است.

شهرستان مرزی و ۳۷ هزار نفری کلات در ۱۵۸ کیلومتری شمال شرق مشهد دارای چهار شهر کلات، حسن‌آباد لایین، چنار و زاوین است.

حدود ۱۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان کلات شهرنشین و بقیه به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

                                                                      

    سیلاب هشتم مردادماه سال ۱۴۰۱ شهرستان کلات 

                                                                                       
                                                                            
انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha