• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092819687
  • خبرنگار : 30147

خوشنویسی که در ۱۴ سالگی به درجه استادی رسید

خوشنویسی که در ۱۴ سالگی به درجه استادی رسید

ایسنا/خراسان رضوی خوشنویسی و خط نوشتن شاید علاقه بسیاری از ما در دوران نوجوانی بوده باشد. علاقه‌ای که عده‌ای دنبالش رفتیم اما در سختی‌های راه به خط نیمه خوشمان بسنده کردیم و کنارش گذاشتیم تا سرمشق‌ها و مشق‌های آن دوران حالا گوشه‌ای از یادگاری‌های کاغذی کمد و صندوقچه خاطراتمان شود ولی افراد اندک این هنر را ادامه داده درجه استادی و ممتازی را کسب کردند و با هنر خوشنویسی خود هنر لذت بردن در تنهایی و زمزمه کردن با خدا را تجربه کردند.

هرچند خوشنویسی، سال‌های زیادی است که در شهرستان کاشمر با حضور اساتید بزرگی همچون حاتمی، دربان حسینی، فانی و بسیاری دیگر راه پرفراز و نشیب خود را به آرامی و به دور از هیچ جنجالی سپری می‌کند و همواره به عنوان سفیر فرهنگی مقدسی، فرهنگ و باورهای این سرزمین اساطیری را به جهانیان عرضه می‌دارد.

در همین رابطه فرصتی دست داد تا با یکی از کم سن و سال‌ترین خوشنویسان این شهر که توانسته در سن ۱۴ سالگی به درجه ممتازی برسد به گفت وگو بنشینیم، با این امید که گفت وگو با هنرمند این عرصه کمکی به اعتلای هنر خوشنویسی باشد.

هنوز سر به‌ زیر و کم‌حرف است، در گفت وگو با او به ‌سختی توانستم کلمه‌ای از زیر زبانش بیرون بکشم، وقتی سؤالی از او می‌پرسم با صدای آرامش جواب می‌دهد.

او که به آرامی، خود را علی صادقی که تاکنون ۱۴ سال از بهترین روزهایش را سپری نموده معرفی می‌کند، به ایسنا گفت: ۴۰ روز از شروع مدرسه بیشتر نگذشته بود که وارد کلاس اول شده بودم، معلمم وقتی خط من را دید پدر و مادرم را به مدرسه خواست و به آن‌ها گفت که پیگیر خوش‌خطی من باشند تا خطم بهتر از این شود و بتوانم از این استعداد بیشتر استفاده کنم.

وی افزود: هرچند پس ‌از آن پدر و مادرم مرا خواستند در چند آموزشگاه خطاطی ثبت‌نام کنند، ولی همه می‌گفتند که هنوز سن کمی دارم تا اینکه یک روز پدرم دفتر مشقم را به استاد فانی نشان می‌دهد و او می‌خواهد که با توجه به استعدادم حتماً مرا برای آموزش ثبت‌نام کنند.

او که در کنار هنر خوشنویسی به هنر رزمی هم علاقه بسیاری دارد و اکنون در رشته کاراته دارای کمربند سبز است، ادامه داد: از ابتدای شروع به کارم فقط استاد فانی در کنار و همراه من بودند، پس از اینکه یک دوره خط تحریر کار کردم شروع به فراگیری خط نستعلیق نمودم و پس از مدت کوتاهی توانستم در مسابقات مختلف شهرستان، استان و کشور نیز شرکت کنم.

صادقی عنوان کرد: بیشتر مسابقاتی که شرکت می‌کردم با همراهی‌های استادم و حمایت‌های پدر و مادرم بوده که در موفقیت‌هایم شریک هستند.

وی با اشاره به این‏که در هر مسابقه و جشنواره‌ای که شامل گروه سنی من می‌شد شرکت می‌کردم، گفت: تاکنون تمامی مسابقات خوشنویسی مدارس را شرکت کرده‌ام و در همه آن‌ها موفق بودم.

این هنرمند خوشنویس با اشاره به این‏که در دوران کرونا به‌صورت مجازی با استادم در ارتباط بودم و تمرین می‌کردم، افزود: اکنون حدود ۴ تا ۵ ساعت در روز تمرین دارم، بعضی از هم‌کلاسی‌هایم از من تقاضای خطاطی می‌کنند و بعضی مرا که می‌بینند علاقه‌مند به این هنر شده و در دوره‌های آموزش شرکت می‌کنند.

صادقی که در بیش از ۴۰ مسابقه و جشنواره تاکنون شرکت کرده و توانسته مقام‌های خوبی کسب کند، عنوان کرد: سال ۱۴۰۰ توانستم با راهنمایی‌های استادم و حمایت‌های پدر و مادرم مقام ممتازی خوشنویسی را کسب کنم که عنوان می‌کنند این رتبه معادل لیسانس هنری است.

وی با اشاره به این‏که امسال برای اولین بار توانستم با توجه به شرایط سنی در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران شرکت کنم، گفت: در بخش خوشنویسی زیر ۲۰ سال این جشنواره با ارسال ۱۰ اثر به جشنواره در بین ۱۴ نفر اول هنرمندان کشور به‌ عنوان تنها نماینده خراسان رضوی و کاشمر توانستم حائز مقام شوم.

این هنرمند خوشنویس افزود: امسال در جشنواره مریوان نیز که با حضور ۱۵۴ برگزیده کشوری برگزار شد در بین ۵۴ نفر اولی قرار گرفتم که آثارم در نمایشگاه ارائه و حتی به دعوت آن‌ها جزو ۲۰ نفر حضوری نویس بودم که در نهایت جزو ۵ نفر برتر قرار گرفتم.

وی در ادامه با اظهار تأسف از اینکه بسیاری از پسران هم سن و سال من بیشتر وقت خود را در گوشی موبایل و کامپیوتر می‌گذرانند و به هنر کمتر اهمیت می‌دهند، گفت: گرچه نباید منکر توسعه و پیشرفت از طریق کامپیوتر شد ولی من بیشتر وقت خودم را به درس، هنر و گاهی شعر نویسی سپری می‌کنم.

صادقی دلیل این‏که دانش ‏آموزان کمتر به هنر علاقه دارند را در معرفی نشدن درست هنرمندان و کم اهمیت دادن جامعه به این قشر دانست و گفت: هنرمندان در همه عرصه‌ها مظلوم واقع شده‌اند و بسیاری از هزینه‌ها را خودشان تأمین می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‏که من دانش‌آموز هستم، ولی تاکنون فقط توسط شهرداری کاشمر مراسمی برای هنرمندان برگزار شده است، حتی لوح‌های تقدیر استانی و کشوری که یکی از پیش‌نیازهای مهم برای شرکت در آزمون‌های ممتاز و فوق ممتاز هستند را خودم پیگیر بودم تا به دستم برسد، متأسفانه گاهی چندین ماه این لوح‌ها به کاشمر می‌رسید ولی تحویل من نمی‌دادند.

صادقی خاطرنشان کرد: همه کار ما دلی است و با توجه به این‏که این هنر هزینه‌های بسیار بالایی دارد، بسیاری از هنرمندان انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند.

وی  با اظهار تاسف از اینکه هنر خوشنویسی هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد، گفت: مقایسه جایگاه هنر خوشنویسی با سایر هنرها شاید درست نباشد.

 این هنرمند خوشنویس در ادامه با اشاره به وجود خوشنویسان بسیاری در کاشمر گفت: نباید وضعیت به گونه ای باشد که وقتی اسم کاشمر می آید آن را به نام یک یا دو نفر از اساتید بشناسند بلکه باید خوشنویسان دیگری نیز بتوانند خود را مطرح کنند.

وی در پایان به هم سن و سالان خودش توصیه نمود: حتماً هنری فراگیرند و در آن راه تلاش کنند، یکی از آن هنرها هنرهای تجسمی است که زیبایی دیگری دارد و عشق و علاقه را در فرد دوچندان می‌کند.

خوشنویسی، هنری است که برخی آن را به عنوان زبانی مشترک برای تمامی مسلمانان می‌دانند و برخی دیگر از آن نیز به عنوان عروس هنرهای اسلامی نام می‌برند. این هنر از دیرباز تاکنون در زمره گرانمایه‌ترین هنرهای اصیل ایرانی قلمداد می‌شده که دارای پیشینه طولانی است.

 هنری که غنی‌ترین دستاورد سرزمین ما است و با قدمت هزار ساله خود، توانسته نقش مؤثری در ترویج مفاهیم عالی انسانی ایفا کند. با این حال آن‌گونه که باید حق این هنر ادا نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۱۴:۱۲

افرین خوشنویسی سخت ترین و زمان بر ترین هنره هرکی حداقل تا دوران ممتازی جلو بره تمام هنر های دیگه واسش اسونه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۱۸:۴۰

دقیقا 👍

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۱۶:۵۱

حضرات دکترا و مهندسی و پروفسوری را مثل آب خوردن در بین خود خیرات می‌کنند. اما موقع معادل‌سازی کارشناسی با مدرک ممتاز خوشنویسی که میشه، هزار بهانه و اگر و اما می‌آورند. الحق و انصاف سرزمین عدم فرصت‌ها، نخبه‌کشی و مرده‌پرستی همین‌جاست.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۱۷:۰۵

من که خیلی برای یادگیری خوشنویسی تلاش کردم چیزی از پایانش نبود استادمون از شهرمون رفت بی استاد شدیم و همچنان موندیم به جایی هم نرسیدیم تعدادی کمی از ماها دنبالش رفتن شهرهای اطراف چون در توانشون بود رفتن به شعر های دیگه و سرگردون تو شهر غریب هیچ تمرکزی برات نمیزاره که دنبال خوشنویسی که نیاز با ارامش زیاد داره بری

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۲۱:۴۰

داند آن کس که آشنای دل است که صفای خط از صفای دل است مسئولان قدر این گنجینه های گرانقدر را بدانند و راه رابرای پیشرفت آنها باز کنند. قدر این مردان هنر آینده مان را بدانیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۲۰:۰۱

آفرین به این گل پسر

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۲۲:۳۶

من در سال ۱۳۸۳ در مشهد مدرک ممتاز گرفتم ولی الان متاسفانه در رشته تحصیلی خودم مشغول به کار نیستم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۲۳:۵۰

درود بر این هنرآموز نوجوان گرامی ، دست مریزاد و بسیار عالی ... اما درجه استادی بعد از مدرک ممتاز و فوق ممتاز قرار دارد ، انشالله با تلاش که در شما می بینم انشالله مدرک استادی خوشنویسی رو هم بدست میارید ، موفق باشید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۲۰:۲۷

درود بر شما

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۲۳:۵۲

درود بر این هنرآموز نوجوان گرامی ، دست مریزاد و بسیار عالی ... اما درجه استادی بعد از مدرک ممتاز و فوق ممتاز ، درجه هنری استادی قرار دارد ، انشالله با تلاش که در شما می بینم انشالله مدرک استادی خوشنویسی رو هم بدست میارید ، موفق باشید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۰۷:۳۶

بسیار عالی کاش لااقل چند نمونه از خطاطی هاش رو می گذاشتید تا ببینیم و لذت ببریم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۰۹:۰۳

حداقل یک نمونه از خطش را هم می آوردید !

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۰۹:۲۴

آقای علی صادقی خودش خیلی خیلی خوشکل و خوش تیپ و گل و ناز و جذابه، دست خط و خوشنویسیش هم خیلی خیلی زیباست، علی جان انشاءالله همیشه سلامت و موفق و پیروز و سربلند باشید آقا، خیلی خیلی دوستت دارم، همیشه توی قلبم جا داری و هرگز فراموشت نمی کنم، مایه افتخار کشوری زیبای دوست داشتنی من

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۱۲:۰۱

ثمره‌ی هنر خوشنویسی فقط نوشتن خط زیبا نیست، بلکه ساختن انسانی صبور، وارسته، ادیب و فرهیخته‌ست، فرد خوشنویس با حافظ، سعدی، خیام، مولانا،... همنشین میشه و تمام شخصیتش تحت تاثیر قرار میگیره، درواقع با شروع یادگیری این هنر، انسان درس زندگی کردن رو فرا میگیره! درود بر همه‌ی هنرمندان و هنردوستان...

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۱۵:۰۱

آفرین به پشتکار و تلاشت 🌷

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۱۵:۰۷

آفرین به این پسر هنرمند وپرتلاش

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۱۵:۳۶

ثمره‌ی هنر خوشنویسی فقط نوشتن خط زیبا نیست، بلکه ساختن انسانی صبور، وارسته، ادیب و فرهیخته‌ست، فرد خوشنویس با حافظ، سعدی، خیام، مولانا،... همنشین میشه و تمام شخصیتش تحت تاثیر قرار میگیره، درواقع با شروع یادگیری این هنر، انسان درس زندگی کردن رو فرا میگیره! درود بر همه‌ی هنرمندان و هنردوستان...

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۱۵:۴۶

کاش نمونه های از خوشنویسی ایشون رو هم میذاشتید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۱۶:۳۵

سلام یک کیلو متر مطلب گذاشتی کی حوصله خوندن داره مرد حسابی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۹ ۲۱:۳۱

سلام عالیه من که خیلی دوست دارم ودخترمنم همین سن بردم همین رو بهم گفتن سنش کمه وهنوز پیشرفتی نداشته وتا مرحله متوسطه رفته

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۰۵:۲۳

باسلام به همگی خب داداش قدرتو ندارن بروخارج

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۰۸:۲۴

درود بر آقاصادقی گل خوشنویس کوچک ما، حیفه این گلپسر هنرمند ما با تحلیلی گزارشی بی روح و محتوا شناسونده بشه، گزارشگر بجای نشون دادن یکی دو اثر زیبای این نوجوان و عکسی از چشمای قشنگش شروع کرده به گزارش دادن اینکه خوشنویسی چیست و خوش نویس کیست! محتوای گزارش با روح لطیف و هنر زیبای آقاصادقی مطابقت نداشت برقرار باشید

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۱۲:۰۳

تلاش و پشتکارش ستودنی است. آفرینش باد. کسانی که با خط سروکار دارند میدانند که این عرصه بسیار فراخ و بی‌پایان است. اما، تیتر تان مشکل دارد. استادی نه، مدرک ممتاز گرفته. تا استاد شدن راه درازی در پیش است. فرق است بین این دو مدرک و امیدوارم که نویسندگان خبرگزاری به این نکات توجه کنند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۱۲:۲۸

این ک چیز خاصی نیست دوست من ۱۳ سالشه الان هم استاد خوشنویسی با خودکار و هم قلم نی تازه کلاس هم داره و آموزش میده

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۲۱:۲۳

شب خوش...بجای این همه تعریف چند نمونه از خط ایشان را میگذاشتید...

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۲۲:۱۳

سلام به نظر من از معلم علی صادقی با ید قدر دانی شود که خانواده این نابغه را از این استعداد آگاه کرد وباعث چنین موفقیت شده دورد وسلام بنده به این معلم کار بلد و وقت شناس

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۲۰:۵۳

آفرین

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۲۰:۵۵

آفرین پسر

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۲۰:۵۹

آفرین پسر خوب

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۲۲:۱۷

خدا پشت و پناهش موفق باشه

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۱ ۰۰:۳۵

جای تحسین داره.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۴ ۱۳:۲۹

هنر نزد ایرانیان است و بس