• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402092920951
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد:

بی توجهی کارفرمایان آسیب‌های جسمی و روحی کارگران و هزینه‌های مالی را افزایش می دهد

بی توجهی کارفرمایان آسیب‌های جسمی و روحی کارگران و هزینه‌های مالی را افزایش می دهد

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس ماده ۹۰ افراد شاغل در کارگاه ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با شغل خود را داشته باشند و بنابراین کارفرمایان موظفند نسبت به معرفی کارکنان خود به مراکز بهداشتی برای انجام معاینات اولیه اقدام کنند.

رسول چراغ سحر در نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی این سازمان افزود: برخی از کارفرمایان به موضوع معاینات اولیه کارکنان بی توجهی می کنند و این امر باعث آسیب های جسمی و روانی به نیروی کار و تحمیل هزینه های مالی به خود کارفرما و سازمان تامین اجتماعی می شود.

وی اظهارکرد: وظیفه قانونی کارفرما حفظ و صیانت از نیروی کار و به کارگماردن افراد با توجه به استعداد و توانایی انجام کار در شغل واگذار شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد هدف از انجام این معاینات راحفظ سلامت کارکنان، پیشگیری از انتقال بیماری‌ها، کاهش حوادث شغلی و افزایش بهره وری برشمرد و خاطرنشان کرد: بی توجهی به این موضوع در بسیاری از موارد موجب بروز حوادث یا تشدید بیماری کارگران شده و خسارت های جسمی و روحی به آنان وارد کرده است.

چراغ سحر تصریح کرد: در صورتی که پس از استخدام نیروی کار، معلوم شود او قابلیت و استعداد کار واگذار شده را نداشته‌ و کارفرما در معاینه پزشکی کوتاهی کرده و بیمه‌شده دچار حادثه یا تشدید بیماری‌اش شده است، سازمان تامین‌اجتماعی تعهدات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا و هزینه‌های مربوط به آن را بر اساس ماده ۵۰قانون تامین اجتماعی از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.

وی ادامه داد: چنانچه معاینات اولیه به‌درستی و به‌طور کامل انجام شود، ممکن است در بعضی از موارد منجر به آشکارشدن برخی بیماری‌های نهفته فرد مانند دیابت، کبدچرب یا حتی بعضی از سرطان‌ها شود و شخص بتواند با مشخص‌شدن نتایج معاینات، اقدام به درمان به‌موقع بیماری خود کند.

مدیرکل تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورتی که نسبت به تغییر شغل در همان کارگاه یا کارگاه دیگر اقدام کند، باید معاینات پزشکی را به منظور تشخیص توانایی جسمی و روحی انجام شغل جدید انجام دهد. معاینات پیش از استخدام به بهره‌وری بیشتر کارکنان در محیط کار و کاهش غیبت آنها به دلیل مشکلات بهداشتی کمک و نقش اساسی در بهبود کیفیت و ایمنی محیط کار ایفا می‌کند.

چراغ سحر تاکید کرد: این معاینات نه تنها بهبود سلامت کارکنان را به همراه دارد، بلکه باعث ارتقای عملکرد و توانمندی آن‌ها در محیط کار می‌شود.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این نشست گفت: اغلب موارد بی توجهی به معاینات اولیه در کارگاه های کوچک خدماتی و فنی صورت می گیرد و نبود الزام قانونی به این موضوع دامی می زند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی تامین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد وی هدف از معاینات اولیه را ارتقای شاخص سلامت و پیش گیری از بیماری و عوارض آن عنوان و بیان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۴ هزار و ۸۰۰ مرد معاینه شغلی در استان انجام شده که حدود هفت هزار مورد آن مربوط به معاینات اولیه بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha